Guy Hermet - Istoria Natiunilor si a Nationalismului in Europa

Extras din referat Cum descarc?

Robert B Reich (Munca natiunilor. Prgatindu-ne pentru capitalismul sec XXI, Buc 1996)- afirma ca transnationalitatea economiei este un fapt cert si asistam la sfarsitul promovarii interesului national in numele unei atitudini globaliste.Acstui trend insa i se opune un nationalism cultural astfel incat cu cat tendinta globalista este mai puternica cu atat ne simtim mai legati de specificul care ne asigura identitatea.
Ernest Gellner(p11), nationalism este ,,un principiu politic care arataca unitatea politica si unitatea nationalatrebuie sa fie congruente." 
B Anderson(Imagined Communities=New York- Londres, Verso 1991, p 16), nationalismul este ,,o comunitatea politica imaginara".
Odata cu unificarea Germaniei si Italiei in 1870-71, apar 2 conceptii asupra natiunii si nationalismului:
- natiunea contract, bazata pe adeziunea fata de unele principii si valori politice comune
- natiunea specifica (culturala) referitoare la micro-nationalitatile care aspira la crearea unui statut national statal bazat p considerente de ordin lingvistic, etnic si religios.
Primele identitati colective ale europenilor au aparut odata cu scindarea continentului. In ceea ce priveste Europa de E si V au existat 4 factori de scindare:
- caderea Imperiului Roman
- ruptura intre crestinatatea ortodoxa si cea catolica
- expansiunea turca asupra Balcanilor
- divizarea socio-economica a taranimii (in V ea se emancipeaza de sub servitutea feudala in timp ce in E aceasta este intarita)
In mare parte, Europa Centrala se defineste prin raportarea la Europa de Est caracterizata prin guvernari autoritare. J Rupnik(L'autre Europe) - ,,Paradoxul Europei Cenrale este decalajul intre adeziunea sa fata de civilizatia, ideile politice si institutiile occidentale, pe de-o parte, si realitatile sale social-economice, precum si fragmentarea etnica, pe de alta".
Sentimentul national apare cu aproximare in sec 18 avand la baza vointa de a afirma un destin politic comun. O alta teorie care se presupune ca ar fi stat la baza nationalismului este ,,resentimentul unui popor fata de altul generat de un traumatism istoric evident" (Liah Greenfeld), ?ura ar fi inspirat prima data ideea de spatiul etno-cultural (conflictul dintre musulmani si crestini). Desi termenul de ,,natiune"(nationalitate) se folosea frecvent pana in sec 17, el nu desemna decat un grup de straini care se amestecau cu populatia in mijlocul carei se integrasera (ex. negustori germani in Anvers, studenti straini la Sorbona etc.)
Cronologia curenta situeaza existenta primelor semne ale nationalismului modern intre mijlocul sec 17(revol engleza) - sf sec 18 (odata cu revol americana si franceza). Conform tezei lui Gellner, industrializarea este factorul capital al remodelarii nationale a identitatilor politice. In opinia lui Hermet, teza nu se confirma, doar tehnicile de comunicare in masa au dus la aparitia opiniilor publice nationale, permitand manifestarea sentimentului national ca remediu al antagonismului de clasa. Astfel, nationalismul se detaseaza de principiul suveranitatii nationale(pe care se baza pana atunci), pentru a capata o autonomie care-l va face compatibil cu toate regimurile existente cat si cu frustrarile de identitate ale grupurilor umane fara organizare sociala si regim propriu. Apoi, dupa universalizarea sufragiului se impune educarea populatiei prin insuflarea unui sentiment de supunere definit in termeni noi?national-civismul. Acesta a fost intarit prin introducerea serviciului militar obligatoriu si educatia in limba oficiala a statului.
Dupa revol franceza, in Franta apar 2 perspective asupra natiunii:
- Sieyes = natiunea i-a chipul unui simplu cadru institutional si juridic
- Iacobinii = propun proiectul Natiunii Universale in care oamenii se dedica exclusiv interesului public
La inceputul sec 19, realitatile cu care se confruntau majoritatea statelor europene nu corespundeau acestor teorii( exista conducatyori cu identitate diferita de cea a su[pusilor sau natiuni care nu aveau un stat propriu etc). Astfel apare o a 3 a teorie a natiunii sustinuta de Herde si Fichte. Potrivit lor, nu statul organizeaza societatea ci invers, proclamand astfel suveranitatea Natiunii-Societate. Mai tarziu, E.Renan va opune acestui tip de nationalism modelul sau care afirma legitimitatea unei natiuni elective creata prin adeziunea voluntara a membrilor sai. Cele 4 interpretari se vor reduce la 2:
- a lui Herder, ,,verticala", bazata pe etnie si cultura, hotarand cu anticipatie apartenenta unui individ la o comunitate nationala
- a lui Renan, ,,orizontala", care delimieaza spatiul unui stat creat prin libera alegere a individului uman.
Natinea etnoculturala a lui Herder - este una naturala, de aici si legitimitate superioara oricarei alteia. Acest tip de natiune se identifica cu o limba si se situeaza deasupra statului. Cultura fiecarei natiuni reprezinta ansamblul codurilor de limbaj, al simbolurilor, al tipurilor de raporturi sociale, al instututiilor si al tehnicilor, totodata al modurilor de adaptare la influentele imprejurarilor temporale si spatiale care le singularizeaza ca grupuri umane stabile, fie ca e vb de o societate avansata, fie de o comunitate inapoiata. Herder respinge pretentai eoropeana a universalitatii si invalideaza prejudecatile rasiale, condamna ierarhia stabilita intre natiunile civilizzate si cele inapoiate. Pe de alta parte el pune valorile si culturile pe picior de egalitate pentru a combate mai bine spiritul timpului si principiul suveranitatii nationale. Conceptia lui asupra natiunii nu a incetat sa infiltreze sentimentul nationalist si sovin in orice societate (anexarea Alasaciei si Lorenei la Germania)
Natiunea electiva a lui Renan - rasist, el sustine pina in 1870 natiunea faurita prin legitimitate dinastica insa odata cu anexarea Alsaciei si Lorenei el invalideaza acest tip de legitimitate. Cu toate acestea afirma in 1947: ,,Principiul nationalitatilor independente nu salveaza specia umana de la razboi ci mai degraba lupta popoarelor va degenera intr-o exterminare a raselor". Adept al republcanismului el considera ca un guvern reprezentativ nu poate functiona convenabil intr-o tara alcatuita din diferite nationalitati. De aici viziunea electiva asupra natiunii legitimata printr-un consimtamant permanent, unificator. ,,O natiune este asadar o mare solidaritate constituita pe baza sentimentului de sacrificiu al celor ce l-au facut si al celor dispusi sa-l mai faca. Ea presupune un trecut...iar in prezent se rezuma la consimtamantul de a continua viata comuna. Existenta unei natiuni este ...un plebiscit zilnic".
Asa numita ,,febra nationalitatilor" a avut 3 faze:
- dominatia religioasa pina in 1830
- afirmarea principiului marilor nationalitati odata cu unificarea politica a Italiei si Germaniei
- revolta micro-natinalismelor la sf sec 19.


Fisiere in arhiva (1):

  • Guy Hermet - Istoria Natiunilor si a Nationalismului in Europa.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* Prețul este fără TVA.

Hopa sus!