Guvernul Romaniei vs Guvernul Frantei

Extras din referat Cum descarc?

Dintotdeauna a existat problema separatiei puterilor in stat si astfel s-a discutat si a fost analizat acest aspect in vederea specializarii activitatilor statale , cu alte cuvinte stabilirea unor organe cu autoritate care sa detina anumite responsabilitati si sa desfasoare acelasi tip de activitati.. Aceasta cerinta cu caracter obiectiv este importanta si necesara in orice stat pentru ca procesul de conducere sa fie unul eficient .De asemenea este considerat a fi adevarat ca daca s-ar atribui toate puterilor statului unei singure persoane sau unui grup de persoane, s-ar ajunge la tiranie si ar constitui o amenintare pentru libertatea individuala . Totusi, prin esenta sa, procesul de conducere al unui stat trebuie sa fie unitar, asemenea caracterului unitar al puterii statului.Statul are de indeplinit trei functii fundamentale carora le corespund trei puteri: functia legislativa, functia executiva si functia jurisdictionala. Punerea in echilibru a acestor puteri, prin mijloace de control a uneia fata de celelalte, impiedicand astfel tendinta de a acapara toata puterea si de a abuza de ea, este conditia armoniei sociale si garantia libertatii umane.. Asadar, nu este atat de mult vorba de o separatie a puterilor, cat despre un ,,echilibru al puterilor ".
Cu alte cuvinte,separatia puterilor sau principiul fundamental al statului de drept isi datoreaza succesul faptului ca ofera o alternativa la guvernarea despotica, in care intreaga putere este concentrata in mana unei singure autoritati (de natura individuala sau colectiva). Conform principiului separatiei puterilor, nici una dintre cele trei puteri nu ocupa o pozitie dominanta asupra celeilalte,nu se subordoneaza una alteia si nu isi asuma caracteristici specifice celorlalte.Cu toate acestea, separatia puterilor nu a fost niciodata (si nici nu ar trebui sa fie) una perfecta, absoluta deoarece ar fi condus la un blocaj institutional.
Asadar, in cadrul puterilor statului se distinge, prin continut si trasaturi specifice, puterea executiva. Executivul se ocupa cu implementarea legilor in practica si cu administrarea birocratiei de stat. In fruntea guvernului se afla prim-ministrul. Astfel, rolul acestei puteri nu este emiterea legilor (rol al legislativului) si nici nu este interpretarea lor (rol al judiciarului). Guvernul insa poate propune legi spre aprobare de catre legislativ.Aceasta putere este nominalizata in stiinta si legislatie fie prin expresia de <<putere executiva>>, fie prin cea de <<autoritate administrativa>>, fie prin cea de <<administratie de stat>>. Constitutia Romaniei, sub titlul III intitulat Autoritatile publice, reglementeaza in ordine Parlamentul (cap. I), Presedintele Romaniei (cap.II.), Guvernul (cap. III), Administratia publica (cap.V). Practic sunt numite direct autoritatile. Terminologia folosita exprima corelarea cu teoria separatiei si echilibrului puterilor in stat .
Daca in sistemul monarhiei absolute, monarhul detinea toate functiile supreme in stat, in baza dreptului de suveranitate, in timp ,acestuia i se va alatura un corp de consilieri, care se va perfectiona, formand ,,casta" marilor dregatori, a marilor functionari, a ministrilor, in sensul modern al termenului.In sens larg, termenul de guvern semnifica exercitarea suveranitatii de catre titularul ei, adica suveranitatea in actiune, care desemna cele doua puteri politice: legiferarea si mentinerea ordinii legale, aplicarea legilor in cuprinsul teritoriului.In sens restrans, termenul de guvern desemna numai puterea executiva ori ministerul sau cabinetul ministerial.
In Romania, procedura de constituire si investire a Guvernului incepe cu desemnarea de catre Presedintele Romaniei a unui candidat la functia de prim-ministru in urma consultarii partidului sau formatiunii politice care are majoritatea absoluta in Parlament, ori daca nu exista o asemenea majoritate, a partidelor reprezentate in Parlament (art. 103, alin. 1 din Constitutie). In alin. 2 al art. 103, se prevede ca persoana desemnata drept candidat la functia de prim-ministru va cere in termen de 10 zile de la desemnare, votul de incredere al Parlamentului asupra programului si a intregii liste a Guvernului. Acestea se dezbat de Camera Deputatilor si de Senat in sedinta comuna. Parlamentul acorda incredere Guvernului cu votul majoritatii deputatilor si senatorilor. Data depunerii juramantului reprezinta data de la care Guvernul si fiecare membru in parte isi exercita mandatul. 
,, Potrivit art. 4 din Legea nr. 90/2001, Guvernul este alcatuit din : ministrii, care asigura aplicarea, in conditiile legii, a politicilor guvernamentale in domeniul de activitate al ministerului pe care il conduc si raspund de activitatea acestuia in fata Guvernului; prim-ministru; ministrii de stat, care asigura reprezentativitatea politica si, sub conducerea nemijlocita a Primului-ministru, coordoneaza realizarea politicilor guvernamentale in anumite ramuri sau domenii de activitate, conlucrand cu ministrii;
Textul revizuit al Constitutiei prevede ca "Functiile si demnitatile publice, civile sau militare, pot fi ocupate, in conditiile legii, de persoanele care au cetatenia romana si domiciliul in tara. Statul roman garanteaza egalitatea de sansa intre femei si barbati pentru ocuparea acestor functii."


Fisiere in arhiva (1):

  • Guvernul Romaniei vs Guvernul Frantei.docx

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Bibliografie

1. Robert A.Dahl, Democracy and its critics, Yale University Press, New Haven, 1989
2. Deleanu Ion,Drept Constitutional si Institutii Politice, Teoria Generala I, Bucuresti, 1991
3. Muraru Ioan, Elena Simina Tanasescu, Drept constitutional si institutii politice, volumul II, editia 13, Editura C.H. Beck, Bucuresti, 2009
4. Platon M., Administratie publica, - Chisinau, -Editura Universul, 2007
5. Iancu Gheorghe, Drept constitutional si institutii politice, volumul II-Sisteme electorale contemporane, Editura C.H. Beck, Bucuresti 2009
6. Albu Emanuel, Drept administrativ si stiinta administratiei, partea I, Editura Fundatiei Romania de Maine, Bucuresti, 2005
7. Constitutia Romaniei , modificata si completata prin Legea de revizuire nr. 429/2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 758 din 29 octombrie 2003
8. Anton Trailescu, Drept administrativ, editia a III-a, Editura C.H. Beck, Bucuresti, 2008
9. Gilia Claudia, Manual de Drept constitutional si institutii politice, Editura Hamangiu, Bucuresti, 2010
Site-uri consultate:
http://www.gouvernement.fr/
http://www.gouvernement.fr/institutions/composition-du-gouvernement


Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești.
După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare.
Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:

* Prin apăsarea pe butonul “Descarcă acum” declar că am citit, înțeles și agreat termenii și condițiile.
* Prețul este fără TVA.


Hopa sus!