Functia Publica in Franta si Germania

Extras din referat Cum descarc?

Definitia functiei publice comunitare
Traditional, notiunea de functie publica s-a impus ca o notiune fundamentala a dreptului administrativ, ca fiind strans legata de notiunea de autoritate. O autoritate publica (un organ de stat) cuprinde din punct de vedere structural trei elemente:competenta;mijloace materiale si financiare;personalul structurat pe compartimente functionale sau specializate, pe ierarhii administrative si functii, numai unele dintre ele fiind, insa, functii publice. 
Etimologic, functia publica provine din expresia franceza ,,fonction publique". Corespondentul englez al functiei publice este ,,civil service". Cele doua notiuni exprima filozofii diferite. Expresia franceza face trimitere la puterea publica, la autoritate si dominatie din partea statului. Expresia engleza pune in evidenta mai mult ,,statul in serviciul cetateanului". 
Principiile fundamentale ale functiei publice se regasesc in constitutiile statelor membre ale Uniunii Europene. Prima problema care i-a preocupat pe legiuitorii constituanti a fost stabilirea competentei pentru fixarea regulilor aplicabile functiei publice. 
Regimul juridic al functiei publice poate fi completat cu clauze stabilite in contractul colectiv de munca. In acest fel, regimul legal se completeaza cu cel contractual.
In toate statele membre ale Uniunii Europene s-au adoptat statute speciale pentru functionarii publici, care contin dispozitii generale si de detaliu privind angajarea, drepturile si obligatiile functionarilor publici, conditiile de promovare si de pensionare, precum si raspunderea acestora. In afara de statute exista si alte reglementari specifice pentru diferite aspecte ale functiei publice.
Exista doua sisteme de functie publica:
a) Sistemul functiei de cariera, expresie a principiului specificitatii administratiei publice, a carei functionare implica existenta unui personal care este dotat cu competente particulare si care isi consacra viata profesionala serviciului functiei publice. Intr-un asemenea sistem, functia publica este structurata potrivit unei conceptii ierarhice. Functionarul, cu o pregatire adecvata, beneficiaza de stabilitate
b) Sistemul lucrativ (functia publica de ocupatie). Angajatii sunt clasati in functie de nivelul calificarii cerute, de capacitatea dovedita si de nivelul remuneratiei. Ei sunt recrutati pentru o functie precisa si nu beneficiaza de garantii suplimentare de securitate a muncii. Calitatea functionarului este legata de existenta activitatii respective si de evolutia acesteia. 
In unele conceptii, sistemul permite recrutarea de specialisti si, in paralel, economie de mijloace. Statul nu este obligat sa finanteze scoli pentru formarea functionarilor.In practica, nici un stat nu aplica strict unul sau altul dintre sisteme. Functiile publice europene sunt supuse unei miscari generale care se produce in defavoarea sistemului functiei de cariera. Totusi, sistemul de cariera ofera posibilitatea supletei si flexibilitatii, ceea ce nu este de neglijat. Astfel, in tari ca Spania, Belgia si Franta, unde este aplicat acest sistem, procedeul recrutarii prin concurs permite selectia prin supunerea candidatilor la probe de verificare a cunostintelor si aptitudinilor, probe din care sa rezulte calitatea acestora
Germania
Agentii publici apartin celor doua sisteme de functie publica: sistemul functiei publice de cariera, cu functionari supusi dreptului traditional al functiei publice si sistemul functiei publice de ocupatie, al angajatilor si muncitorilor supusi dreptului muncii.
Principiile privind functionarii se regasesc in art. 33 al Legii fundamentale din 23 mai 1949, alte doua legi importante ale functiei publice fiind cea referitoare la functia publica din 4 iulie 1953, modificata in anul 1971 si Legea cadru de uniformizare a dreptului functiei publice din 1 iulie 1957, modificata in anul 1985. Dupa reunificare, sistemul functiei publice a fost extins la fosta RDG, rezultand nu numai probleme de organizare, dar si conflicte sociale. Fostii functionari din RDG trebuie sa sustina teste de aptitudini pentru a patrunde in functia publica federala.
Situatia juridica a angajatilor si muncitorilor este fundamentata pe contractul de munca de drept privat, reglementat de Codul civil, de conventiile colective si de regulamentele interioare. Angajatul este salariatul functiei publice, activitatea desfasurata dandu-i dreptul la asigurarea pentru batranete. Aceasta activitate se afla in evidenta Conventiei federale a angajatilor. Muncitorul este salariatul functiei publice, iar activitatea sa ii da dreptul la asigurarea pentru limita de varsta, care este reglementata de catre Conventia colectiva a muncitorilor federatiei, land-urilor sau comunelor. Salarizarea diferita a agentilor contractuali decurge din acest fundament juridic. Muncitorii sunt recrutati de obicei pe baza unui contract reziliabil cu preaviz si obtin garantia ocupatiei pe viata numai dupa 15 ani de serviciu si dupa varsta de 40 de ani. 
Muncitorii se bucura de dreptul la greva, ca o consecinta a libertatii sindicale. Dar, in domenii privind administratia securitatii si serviciile de interes public (sanatate publica, aprovizionare cu energie si apa), greva poate avea loc numai cu respectarea unor cerinte elementare (serviciu minim).
Descentralizarea gestiunii personalului evita influenta prea mare pe care o poate capata un numar restrans de persoane si permite recrutarea potrivit criteriilor de aptitudine, calificare si valoare profesionala. La nivelul statului si al land-ului, potrivit principiului autonomiei ministeriale, numirea si promovarea functionarilor ramane o prerogativa a fiecarui ministru. Dar, in realitate, decizia este adesea un rezultat al unui acord intre partidele de guvernamant. La nivel local, seful administratiei, in calitate de functionar ales, face numirile si determina avansarea functionarilor de cariera. 
In aceasta tara, nu exista nici un organ central care sa aiba o vedere de ansamblu a problemelor functiei publice. In practica, Ministerul de Finante si Ministerul de Interne se ocupa de problemele functiei publice. Ministerul Federal de Interne se ocupa de statutul agentilor federali si de directivele fundamentale ale statutului personalului land-urilor. Ministrul de interne, un ministru al fiecarui land si reprezentanti ai administratiei locale formeaza entitatea "patron" in negocierile cu sindicatele.
Formarea profesionala este legata de angajare, datorita, in primul rand, sistemului angajarii, caci notiunea de concurs nu exista. Angajarea este lasata la alegerea administratiei si numirea in functie este considerata ca un act discretionar.


Fisiere in arhiva (1):

  • Functia Publica in Franta si Germania.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* La pretul afisat se adauga 19% TVA, platibil in momentul achitarii abonamentului / incarcarii cartelei.

Hopa sus!