Educatia ca Obiectiv in Cadrul Politicilor Publice privind Rromii

Extras din referat Cum descarc?

O scurta introducere
Politicile publice pentru rromi au cunoscut o evolutie ascendenta, in special in ultimii patru ani, datorita, pe de o parte, reprezentantilor comunitatilor de rromi care si-au asumat responsabilitati in ceea ce priveste drepturile si conditiile de viata si, pe de alta parte, institutiilor nationale si internationale care au inclus problematica rroma pe agenda politica. 
Guvernul Romaniei a abordat situatia minoritatii rrome prin elaborarea si aplicarea unor politici publice complete si complexe care sa usureze integrarea socioeconomica a acestei minoritati, eliminarea practicilor discriminatorii cu care se confrunta membrii ei dar si prezervarea identitatii culturale specifice romilor.
Politicile guvernului in acest domeniu, concentrate sub umbrela cadrului legislativ oferit de Strategia Guvernului Romaniei de Imbunatatire a Situatiei Romilor(H.G. 430/2001) sunt elaborate la nivel central de catre toate ministerele si structurile guvernamentale, sub coordonarea institutiei special create in acest scop: Agentia Nationala pentru Romi ( a carui principala responsabilitate este coordonarea politicilor publice si implementate la nivel local ) printr-o vasta retea de experti (judeteni si locali), de mediatori (sanitari si scolari) si de structuri (birouri), toate avand ca scop ameliorarea situatiei etniei rrome din Romania. 
I. Lipsa educatiei ca sursa de excluziune la populatia de rromi
Dreptul la educatie al tuturor copiilor si tinerilor, indiferent de origine sociala sau etnica, de sex sau apartenenta religioasa, garantat de Constitutia Romaniei este departe de a constitui o realitate in cazul populatiei de etnie roma.
In 1992, C. Zamfir si E. Zamfir constatau ca doar 51% dintre copiii de rromi din tara noastra avand varsta de 10 ani frecventau regulat cursurile scolare. Alti 14 % intrerupsesera scoala, 16 % o frecventau ,,cand si cand" iar 19 % nici nu se inscrisesera vreodata.
Situatia era alarmanta dar s-a considerat ca introducerea conditiei de a frecventa scoala pentru obtinerea alocatiei de stat o va rezolva in mare parte. Dupa 6 ani, in urma cercetarii din 1998, situatia este putin mai buna.
Desi insa exista 16% potentialii viitori analfabeti printre copii rromi de varsta scolara procentul celor care frecventeaza regulat scoala este acuma de 63% pentru clasele I - VIII si mai ridicat pentru clasele mici. Desi, pe de o parte, este generatoare de excluziune sociala pentru ca cei care nu merg la scoala sunt exclusi de la obtinerea alocatiei pentru copii, conditionarea acordarii alocatiei de frecventare a scolii reduce excluziunea sociala pentru cei care, mergand ( oarecum de nevoie la scoala ) fara a avea mai mult sanse in viitor, sa se integreze pe piata muncii si sa traiasca mai bine.
Atitudinea rromilor fata de educatie este insa in continuare negativa. Atunci cand nu este obligatorie, educatia formala este in buna parte refuzata de rromi, chiar daca este gratuita precum gradinita, liceul, scolile vocationale sau facultatile de stat. 
Situatia frecventarii ciclurilor de invatamant este si mai grava: daca un sfert dintre rromi nu au facut nici o clasa si aproape jumatate din ei au facut maxim 4 clase, doar 5 % au terminat liceul si doar 0,2% au urmat o facultate. 
Este evident ca analfabetismul este o sursa primara de excluziune extrem de semnificativa pentru populatia de rromi din Romania. Practic cei 39 % anaflabeti si semianalfabeti au in primul rand sanse minime de participare pe piata muncii. Importanta pe care scoala o are pentru copiii rromi este extrem de mare. Practic este, in multe cazuri, singurul mod prin care ei pot scapa din cercul vicios al excluziunii sociale: saracie - dezinteres, pentru scoala-analfabetism, lipsa unei profesii si a salariului, saracie. Printre masurile care s-au dovedit extrem de eficiente in proiecte-pilot trebuie mentionata introducerea unei mese gratuite in scoala( pentru toti copii saraci, nu numai pentru cei rromi ). O astfel de masura pe care alte tari au introdus-o de la inceputul secolului XX si inca o mai pastreaza ar putea atrage la scoala majoritatea copiilor de rromi. 
Unele studii (Tiganii.Intre ignorare si ingrijorare, ICCV, 1992, 1998, Copiii romi din Romania, Salvati Copiii-UNICEF, 1999) releva faptul ca una dintre categoriile de populatie grav afectata de fenomenul participarii reduse la educatie este aceasta etnie. In cazul educatiei prescolare, participarea copiilor romi este de aproape patru ori mai scazuta decat participarea intregii populatii la acest nivel de educatie, inegalitatile continuand in invatamantul primar cu aproximativ 25% mai putin decat ceilalti copii si gimnazial, in cazul caruia participarea scolara este cu 30% mai redusa. Analfabetismul este o problema cu care se confrunta aproape 40% din populatia adulta de etnie roma. Acest procent foarte ridicat al analfabetismului a crescut in perioada de tranzitie, afectand populatia tanara cu varste cuprinse intre 10 si 16 ani.
II. Politici educationale de stimulare a participarii scolare, special destinate populatiei de etnie roma


Fisiere in arhiva (1):

  • Educatia ca Obiectiv in Cadrul Politicilor Publice privind Rromii.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:

* Prin apăsarea pe butonul “Descarcă acum” declar că am citit, înțeles și agreat termenii și condițiile.
* Prețul este fără TVA.


Hopa sus!