Doctrina Liberalismului

Cuprins referat Cum descarc?

Capitolul 1.Conceptii despre liberalism 4
Capitolul 2.Scoala fabianistilor 5
Capitolul 3.J.J. Bentham 6
Capitolul 4.Benjamin Constant 6
Capitolul 5.Neoliberalismul 7
Bibliografie 11


Extras din referat Cum descarc?

Capitolul 1.Conceptii despre liberalism
Aparitia capitalismului a debutat diferit in tarile europene. In Anglia, de pilda, procesul de nastere al capitalismului incepe inca din secolul al XVII-lea, in Franta abia in secolul al XVIII-lea, iar in Germania si Italia in secolul al XIX-lea. Desigur, aceste decalaje intre procesul de geneza al capitalismului a influentat si doctrina politica.
Ceea ce este insa comun acestor state consta in faptul ca procesului de nastere si evolutie a capitalismului ii corespunde in planul doctrinologiei politice, doctrina liberalismului. De la inceput, doctrina liberala se dezvolta in stransa legatura cu doctrina utilitarismului burghez, prin care se intelege in esenta subordonarea intregii politici a statului, a guvernului-folosului, utilului.
Ocupandu-se de sensurile cognitive si emotive (afective ale liberalismului ca doctrina politica, autorul american Burnham James precizeaza in lucrarea sa ,,Sinuciderea vestului": ,,Punctul de plecare logic pentru liberalism, ca si pentru majoritatea celorlalte ideologii, este o anumita conceptie privind natura omului. Liberalismul nu este o doctrina exacta si rigida, nici in ce priveste structura ei logica. Unele din conceptiile liberale trebuie privite ca exprimand mai degraba tendinte ori prezumtii decat sa statuteze legi ori ipostaze precise".
Atat liberalismul cat utilitarismul sunt de provenienta burgheza. Ele raspund unui mesaj comun si foarte important pentru avantul general al acestor state. Asa, de pilda teza folosului, a utilului in societate se gaseste in germene si la unii doctrinari de seama ca: Hobbes, Voltaire, Diderot, D'Holbach etc.
Doctrina liberalismului este conceptia cea mai vasta si cea mai longeviva. In dictionarul de politologie american din anul 1976, liberalismul este caracterizat astfel: ,,O conceptie politica ce cauta sa schimbe statu quo-ul politic, economic si social, pentru a promova dezvoltarea si bunastarea individului. Liberalii considera omul ca o fiinta rationala care-si poate folosi inteligenta pentru a invinge obstacole umane si naturale din fata vietii, bune pentru toti, fara a recurge la violenta impotriva ordinii stabilite. Liberalismul se preocupa mai mult de proces, de metoda rezolvarii problemelor decat de un program specific. Liberalismul a aparut in secolul al XVIII-lea si al XIX-lea ca doctrina care evidentiaza dezvoltarea deplina a individului, liber de constrangerile guvernamantului. Invers, liberalul din secolul XX priveste guvernamantul drept un mijloc de corectare a abuzurilor si neajunsurilor societatii, prin programarea pozitiva a actiunii. Liberalii au combatut totalitarismul de dreapta si de stanga promovand masurile politice care cauta sa reduca inegalitatile economice si sociale si sa genereze stabilitatea politica."
In secolul al XIX-lea liberalismul se afla, dupa J. Touchard, la incrucisarea a doua drumuri: acela al conservatorismului liberal si acela al imperialismului. Conform convingerilor sale, G. Bouthoul exprima un punct de vedere interesant, dupa care, concomitent cu industrialismul s-au conturat urmatoarele doctrine economice: liberalismul, statul protector si statul proprietar unic.
Liberalismul, mai mult sau mai putin integral bazat pe proprietatea particulara si pe initiativa particulara in domeniul economic, tinde acum spre o redistribuire autoritara a veniturilor. Statul protector, lasand un mare loc initiativei particulare in domeniul economic, face ca statul sa intervina in calitatea de coordonator al productiei si planificarii, pentru a evita dezordinea economica. Etatismul face din stat proprietarul unic dar si girantul intregii vieti economice.
Reflectand asupra situatiei rezultate dupa Revolutia de la 1789, doctrinologul J.J. Chevallier sublinia in ,,Enciclopedia politica a Frantei si a lumii": ,,Individ si stat, acestea sunt de acum inainte cele doua mari personaje ale dialogului politic in doctrina cat si in institutii si fapte. Revolutia franceza din 1789, nascuta inainte de toate din conflictul dintre absolutismul monarhic si emaniciparea individului-condusa nu de crestinism, ci de filosofia secolului al XVIII-lea, mostenitoarea sa infidela-a putut modifica termenii dialogului, nu l-a suprimat. Nu numai statul a iesit din aceasta Revolutie mai suveran, mai national, pentru a nu spune nationalist, mai intolerant.dar revolutia pura politica din 1789 si-a combinat consecintele cu acelea ale revolutiei industriale, revolutia masinismului purtatoare si ea a unei revolutii sociale. Astfel, rolul statului, limitat sub Vechiul Regim la cateva functii esentiale (politie, justitie, finante, aparare si afaceri externe) avea sa se extinda in mod progresiv intr-un mod aproape nedefinit. Statul pur politic avea tendinte de a se pierde, ca un fluviu mare, in statul economic, iar dreptul public avea sa devina o anexa a economiei politice".


Fisiere in arhiva (1):

  • Doctrina Liberalismului.docx

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare. Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* La pretul afisat se adauga 19% TVA, platibil in momentul achitarii abonamentului / incarcarii cartelei.

Hopa sus!