Curtea Europeana de Conturi

Extras din referat Cum descarc?

Denumita de catre unii ,,constiinta financiara", iar de catre altii ,,gardiana finantelor sale", Curtea Europeana de Conturi este organul de control al tuturor operatiunilor financiare din bugetul UE.
Ea are dublu rol:
- De a imbunatati managementul fiananciar al UE;
- De a tine la curent cetatenii Europei cu privire la modul in care au fost folosite fondurile publice de catre autoritatile responsabile cu gestionarea lor.
1. Scurt istoric al Curtii de Conturi Europene
In cadrul sistemelor constitutionale din statele moderne, functia de audit este in general considerata a fi unul dintre elementele care garanteaza gestionarea democratica a activitatilor din sectorul public. Aceasta gestionare ia de obicei doua forme distincte, dar complementare, cunoscute sub numele de control intern si audit extern. Gestionarea fondurilor publice nu poate fi lipsita de un audit extern corespunzator.
Infiintarea Curtii de Conturi Europene a urmat acelasi rationament si a coincis cu doua evenimente deosebit de importante: extinderea puterilor Parlamentului in domeniul controlului bugetar si finantarea integrala a bugetului Uniunii Europene prin resurse proprii.
In fata acestor schimbari si a cresterii puterilor Parlamentului European in domeniul executiei bugetare, era imperios necesar sa se aduca o schimbare calitativa in auditul extern al bugetului.
Astfel, la initiativa dlui Heinrich Aigner, presedintele Comisiei pentru control bugetar a Parlamentului European, care, din 1973, a pledat cu inversunare pentru un organism de audit extern la nivel comunitar, este infiintata Curtea de Conturi prin Tratatul de la Bruxelles din 22 iulie 1975. Curtea si-a inceput activitatea ca organism de audit extern in octombrie 1977, cu sediul la Luxemburg.
Curtea de Conturi Europeana a fost ridicata la rangul de institutie la 1 noiembrie 1993, odata cu intrarea in vigoare a Tratatului de la Maastricht care a consolidat astfel independenta si autoritatea acesteia fata de celelalte institutii cu care se afla acum pe pozitii egale. De la acea data, Curtea are datoria de a publica o declaratie de asigurare (DAS) cu privire la fiabilitatea conturilor UE si la legalitatea si regularitatea operatiunilor subiacente bugetului UE. Rolul acesteia a fost confirmat si consolidat la 1 mai 1999 odata cu intrarea in vigoare a Tratatului de la Amsterdam care a imputernicit Curtea sa efectueze activitati de audit cu privire la buna gestiune financiara, a subliniat rolul acesteia in lupta impotriva fraudei si i-a permis sa formuleze recursuri in fata Curtii de Justitie pentru a-si proteja prerogativele in raport cu celelalte institutii.
Tratatul de la Nice de la 1 februarie 2003 a confirmat principiul conform caruia colegiul trebuie sa fie format din cate un membru din fiecare stat membru, a permis Curtii organizarea in camere si a subliniat importanta cooperarii Curtii cu institutiile de audit nationale.
Infiintarea Curtii de Conturi a raspuns nevoii Comunitatii de a avea o constiinta financiara, astfel cum a definit-o presedintele Curtii de Justitie a Comunitatii de la acea vreme, in octombrie 1977, dl Hans Kutscher.
2. Structura Curtii de Conturi Europene
Curtea de Conturi functioneaza sub forma unui organ colegial compus din 27 de membri, cate unul din fiecare stat membru. Consiliul, in unanimitate si dupa consultarea Parlamentului European, adopta lista membrilor care a fost intocmita pe baza propunerilor prezentate de fiecare stat membru,printr-o decizie adoptata cu majoritatea calificata. Membrii organului colegial sunt numiti pentru un mandat de sase ani, cu posibilitatea de reinnoire, sunt independenti si au experienta in domeniul auditarii finantelor publice. Acestia trebuie sa isi indeplineasca sarcinile in conditii de independenta deplina si in interesul general al Uniunii Europene
Pe langa sarcinile din cadrul colegiului, de luare a deciziilor definitive cu privire la audituri, la avize si la aspecte mai largi de ordin strategic si administrativ, fiecare membru este responsabil de o serie de sarcini proprii, in principal in domeniul auditului. Activitatile de audit propriu-zise sunt, in general, efectuate de auditorii din unitatile de audit coordonate de membrul responsabil, cu sprijinul unui cabinet privat. Membrul prezinta apoi raportul atat la nivelul grupului, cat si la nivelul Curtii si, odata adoptat, raportul este prezentat in fata Parlamentului European, a Consiliului si a altor parti interesate relevante
Presedintele este ales de catre membri, din randul acestora, pentru un mandat de trei ani, cu posibilitatea de reinnoire. Rolul sau este acela de primus inter pares - cel dintai dintre egali. Presedintele prezideaza reuniunile Curtii, se asigura ca deciziile Curtii sunt puse in aplicare si ca institutia si activitatile acesteia sunt bine gestionate, reprezinta Curtea in relatiile ei externe, in special in relatiile cu autoritatea care acorda descarcarea de gestiune, cu celelalte institutii ale Uniunii si cu institutiile supreme de audit din statele membre si din statele beneficiare. 
La data de 16 ianuarie 2008, dl Vitor Manuel da Silva Caldeira, membrul portughez, a fost ales presedinte al Curtii, devenind, astfel, cel de al 10-lea detinator al acestei functii in istoria institutiei. Mandatul sau a fost reinnoit, pentru inca trei ani, la data de 12 ianuarie 2011.
Secretarul general este membrul de personal cu cel mai mare grad in institutie si este numit de Curte pentru un mandat reinnoibil de sase ani. Secretarul general este responsabil de gestionarea personalului si de administrarea Curtii, inclusiv de formarea profesionala si de serviciul de traduceri, care cuprinde cate o unitate pentru fiecare limba oficiala, cu exceptia limbii irlandeze (22 de limbi). Secretarul general este, de asemenea, responsabil de secretariatul Curtii
La data de 10 martie 2009, Curtea l-a numit in functia de secretar general pe dl Eduardo Ruiz Garcia, cu efect din 16 martie 2009.


Fisiere in arhiva (1):

  • Curtea Europeana de Conturi.docx

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* Prețul este fără TVA.

Hopa sus!