Extras din referat
De la intrarea în vigoare a Tratatului de la Lisabona, la 1 decembrie 2009, Uniunea Europeană are personalitate juridică și a preluat competențele conferite anterior Comunității Europene. Prin urmare, dreptul comunitar a devenit dreptul Uniunii Europene și include, de asemenea, toate dispozițiile adoptate în trecut în temeiul Tratatului privind Uniunea Europeană, în versiunea anterioară Tratatului de la Lisabona. În prezentarea care urmează, expresia „drept comunitar" va fi utilizată atunci când este vorba despre jurisprudența Curții de Justiție anterioară intrării în vigoare a Tratatului de la Lisabona.
Alături de Uniunea Europeană, Comunitatea Europeană a Energiei Atomice (Euratom) continuă să existe. Având în vedere că, în principiu, competențele Curții de Justiție în ceea ce privește Euratom sunt aceleași cu cele exercitate în cadrul Uniunii Europene - și pentru claritatea prezentării - orice referire la dreptul Uniunii va acoperi și dreptul privind Euratom.
In Tratatul de Functionare a Uniunii Europene gasim in sectiunea 5 a acestuia toate articolele relevante si care se numeste Curtea de Justitie a Uniunii Europene. Aceasta sectiune cuprinde articolele 251 pana la 281.
Regulile de intrunire a Curtii de Justitie a Uniunii Europene(ECJ notat) sunt prevazute in Statul Curtii de Justitie a Uniunii Europen si anume ECJ se poate intruni in Camere sau in Marea Camera conform cu articolul 251, deasemenea ECJ se mai poate intruni si in sedinte plenare atunci cand Statutul acesteia prevede.
In conformitate cu articolul 252 ECJ este asistata de 8 avocati generali care au “rolul de a prezenta in mod public, cu deplină imparțialitate și în deplină independență, concluzii motivate cu privire la cauzele care, în conformitate cu Statutul Curții de Justiție a Uniunii Europene, necesită intervenția sa. Deasemena Consiliul la cererea ECJ poate mari numarul avocatilor generali.
Judecatorii si avocatii ECJ sunt alesi din randul personalitatilor nationale si care prezinta garantii de independenta si calificarea necesara pentru exercitarea celor mai inalte functii jurisdictionale, acestia fiind desemnati de comun acord de catre guvernele statelor membre. O inocuire partiala a judecatorilor si avocatilor are loc o data la 3 ani, mandatul judecatorilor si al avocatilor fiind pe 6 ani, conform cu artocolul 253.
Un rol foarte important al ECJ este in solutionarea cazulrilor de infringement care se regaseste in articolele 258 259 si 260.
In conformitate cu articolul 259 orice stat membru poate sesiza ECJ in cazul in care un alt stat membru a “încălcat oricare dintre obligațiile care îi revin în temeiul tratatelor.” Deasemenea in conformitate cu articolul 260 paragraful 1 ECJ se poate autosesiza daca aceasta “constată că un stat membru a încălcat oricare dintre obligațiile care îi revin în temeiul tratatelor”. Tot in acest articol paragraful 2, alineatul 2 se precizeaza faptul ca daca statul membru nu a luat in considerare si nu a aplicat masurile impuse de ECJ conform cu paragraful 2 al aceluiasi articol, aceasta poate impune plata unei suma forfetara sau penalitai cu titlu cominatoriu statului in cauza.
In articolul 261 este perecizata competenta de fond a ECJ privin sanctiunile prevazute de regulamentele adopatate de Consiliu sau de cele adoptate de Consiliu si Parlametul European in comun si in conformitate cu dispozitiile tratatelor .
ECJ mai are competenta de a judeca litigii legate de aplicarea actelor adoptate in temeiul tratatelor care creeaza titluri comunitare de proprietae intelectuala, competenta acordata de catre Consiliu, care jotareaste in unanimitate conform procedurii legislative speciale si dupa consultarea Parlamentului European , aceasta competenta a ECJ este in conformitate cu articolul 262.
Conform articolului 263 ECJ “contoleaza legalitatea actelor legislative, a actelor Consiliului, ale Comisiei și ale Băncii Centrale Europene, altele decât recomandările și avizele, și a actelor Parlamentului European și ale Consiliului European menite să producă efecte juridice față de terți. Aceasta controlează, de asemenea, legalitatea actelor organelor, oficiilor sau agențiilor Uniunii destinate să producă efecte juridice față de terți.”
ECJ avand in acest scop competenta de pronuntare asupra actiunilor formulare de un stat membru, de Parlamentul European, de Consiliu sau de Comisie pe motive de necompetenta, de incalcare a unor norme fundamentale de procedura, de incalcare a tratatelor sau a oricarei norme de drept privind aplicarea acestuia ori de abuz de putere, aceste regelmentari sunt cuprinse in acelasi articol 263 alineatul 2.
Preview document
Conținut arhivă zip
- Curtea de Justitie.doc