Controlul Administrativ

Extras din referat Cum descarc?

Controlul administrativ reprezinta acea forma de verificare a activitatii administratiei publice infaptuit de catre autoritatile/structurile administratiei publice, in conformitate cu legea, asupra activitatilor de la nivelul administratiei publice. 
Controlul administrativ constituie forma cea mai complexa a controlului asupra activitatii organelor administratiei publice, ce decurge din faptul ca administratia publica alcatuieste cel mai complex si diversificat sistem de autoritati statale, care asigura o gama larga si variata de servicii publice pentru a caror realizare sunt antrenate importante resurse, umane, financiare, materiale, cu implicatii directe asupra formelor controlului administrativ care trebuie sa vizeze intreaga activitate administrativa, ca cea mai completa forma de control a activitatii administratiei publice. 
Noile tipuri de relatii existente la nivelul administratiei publice romanesti, prin imbinarea raporturilor de tip ierarhic, specifice administratiei de stat, cu raporturile ce impun colaborarea si cooperarea cu administratia publica locala autonoma determina complexitatea formelor de control administrativ, care adauga controlului clasic, de tip ierarhic, controlul de tutela administrativa, fapt important daca avem in vedere ca activitatea de control presupune intotdeauna existenta a doua subiecte: subiectul activ (cel care controleaza) si subiectul pasiv (cel controlat). 
Prin raportare la structura ansamblului de autoritati care realizeaza administratia publica si complexul relatiilor care se stabileste intre acestea, retinem, ca principiu, dreptul de control general al Guvernului asupra intregii administratii publice, dupa cum urmeaza: organele subordonate direct sau indirect Guvernului sunt controlate de acesta in baza raportului de subordonare, organele de stat centrale autonome, daca legea fundamentala nu reglementeaza un control special al Presedintelui Romaniei sau al Parlamentului, sunt controlate de asemenea de Guvern in baza art. 102 alin. (1) din Constitutie, iar organele care realizeaza autonomia locala in unitatile administrativ-teritoriale sunt controlate de Guvern in temeiul dreptului de tutela administrativa, potrivit art. 102 si 123 din Constitutie .
Iata textul alin. (2) al art. 102 din Constitutia Romaniei : Guvernul, potrivit programului sau de guvernare acceptat de Parlament, asigura realizarea politicii interne si externe a tarii si exercita conducerea generala a administratiei publice. Asadar, in masura in care Constitutia nu reglementeaza un control special al Presedintelui Romaniei sau al Parlamentului, Guvernul este legitimat sa controleze autoritatile administrative ce ii sunt direct sau indirect subordonate, organele centrale autonome si, prin coroborarea textului mentionat cu cel al art. 123 din Constitutie ce consacra dreptul de tutela administrativa, autoritatile administratiei publice locale ce realizeaza autonomia locala. 
Controlul administrativ a fost definit ca fiind acea activitate ce se desfasoara regulat, in cadrul structurii generale a administratiei publice, ca o componenta fundamentala a mecanismului administrativ, al carei scop il constituie asigurarea conformitatii conduitei administrative cu comandamentele statale, prevazute de lege, realizandu-se unitatea de scop si actiune in administratia publica.
Realizarea controlului urmareste identificarea eventualelor disfunctii, a cauzelor are le-au generat, a conditiilor de natura a favoriza abaterile si, dupa caz, persoanele vinovate, si de a dispune sau, dupa caz, de a recomanda masurile necesare pentru eliminarea carentelor semnalate si sanctionarea vinovatilor, in cadrul scopului general de evaluare anticipata si posterioara a actiunii administrative. Dreptul de control administrativ poate fi expres conferit prin lege sau este consecinta directa a unui raport de subordonare. 
Functiile controlului administrativ au fost grupate astfel:
a) functia de constatare sau de monitorizare a activitatii supusa controlului;
b) functia preventiva, care vizeaza evitarea aparitiei unor carente in activitatea controlata;
c) functia corectiva, pentru eliminarea cauzelor ce au generat disfunctii sau erori in activitatea controlata;
d) functia sanctionatorie, in temeiul careia poate fi antrenata raspunderea juridica a subiectului pasiv al controlului, sub diferite forme, in functie de gravitatea abaterilor. 
In ceea ce priveste operatiunile de control, acestea au caracterul unor operatiuni administrative care urmaresc sa stabileasca conformitatea obiectului controlat cu obiectivele care trebuie realizate de catre organele administrative controlate, cu mijloacele si procedeele utilizate pentru acesta. Operatiunile de control pot fi mai simple sau mai complexe dupa cum elementele din baza de referinta comporta un grad mai mic sau mai mare de apreciere si de tehnicitate din partea autorului controlului. 
Controlul de legalitate presupune in primul rand cunoasterea temeinica a reglementarilor legale privitoare la activitatea controlata.
Obiectul controlului il poate constitui, in mod individual sau in ansamblul lor, totalitatea mijloacelor umane, materiale, financiare, precum si mijloacele si procedeele folosite de organele administratiei publice. Intr-o alta opinie, obiectul controlului in administratia publica il constituie actiunile si inactiunile, conduita organului administratiei publice sau a functionarului acestuia, modul concret in care acestia si-au exercitat atributiile cu care au fost investiti. 
Apreciem ca obiectul general al controlului administrativ il constituie verificarea legalitatii, inclusiv pe considerente de oportunitate, a intregii activitati desfasurate de catre cel controlat. 
Dupa cum aratam, tipologia formelor de control administrativ consacra cateva criterii de clasificare, respectiv forme ale controlului administrativ. Intre acestea, relevante sunt cele ce tin de pozitia organului de control fata de organul controlat, care distinge intre controlul administrativ intern si controlul administrativ extern, respectiv din punctul de vedere al sferei controlului, acest criteriu cu referire la controlul general si la cel specializat. Din punct de vedere al momentului in care intervine activitatea de control, in raport cu activitatea care constituie obiectul controlului, controlul poate fi anterior, concomitent sau posterior. Sub aspectul modalitatii de exercitare a controlului administrativ, remarcam posibilitatea organizarii acestuia ca o modalitate permanenta, in general de autoritati cu atributii de control, sau ca o modalitate inopinata, din oficiu sau la cerere.


Fisiere in arhiva (1):

  • Controlul Administrativ.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* Prețul este fără TVA.

Hopa sus!