Contractele Administrative

Extras din referat Cum descarc?

Modalitatile juridice de actiune ale administratiei publice presupun si apelul la acte de natura contractuala. Contractele au fost consacrate in dreptul civil unde sunt utilizate spre a da satisfactie intereselor private ale partilor raportului juridic contractual guvernat de legea civila, in principal Codul civil. Pe masura ce satisfacerea unor interese generale si realizarea serviciilor publice, nu mai puteau fi corespunzator realizate doar de administratie, a aparut necesitatea cooptarii particularilor in atare activitati, dar pentru ca in discutie era realizarea interesului general ori realizarea unui serviciu public in temeiul unor raporturi contractuale ale administratiei cu particularii, regimul juridic de drept privat aparea ca insuficient pentru a garanta prevalenta interesului public fata de interesul particular. 
S-a consacrat astfel o noua categorie de acte juridice, de natura contractuala dar supuse unui regim de drept public, regimul contractual. Daca in drept, in general, contractul postuleaza egalitatea juridica a partilor, cand se pune problema asigurarii interesului general pozitia in care apar subiectii de drept pastreaza ca trasatura configuratia inegalitatii, chiar si atunci cand mijloacele juridice sunt de natura contractuala. Tehnica contractuala este utilizata in general de administratia publica in raporturile cu antreprenori privati pentru realizarea de constructii, de lucrari, exploatarea unor servicii etc. In ultimele decenii tehnica contractuala a luat o noua importanta ilustrand trecerea de la un drept de comandament spre un drept bazat pe liberul acord de vointa, pe refluxul elementelor de constrangere si unilateralitate. 
Originea si evolutia teoriei contractelor administrative 
Teoria contractelor administrative este o constructie a dreptului francez modern, cu surse in jurisprudenta Consiliului de Stat, determinata de faptul ca principiul fundamental al egalitatii partilor contractactante consacrat in dreptul privat nu poate functiona in aceeasi maniera atunci cand administratia incheie un contract cu un particular in ceea ce priveste functionarea unui serviciu public. 
Notiunea este strans legata de institutia proprietatii publice, a domeniului public, autoritatii si serviciului public, pentru ca in ea se resimte necesitatea imperioasa de resurse financiare sporite pentru ca autoritatile publice care administreaza bunuri proprietate publica, care au competenta de a organiza prestarea serviciilor publice si realizarea de lucrari publice, sa le poata valorifica in interesul comunitatilor locale sau in interes national. 
In Romania, teoria a patruns pe fondul dezvoltarii economice din primele decenii ale secolului XX, dezvoltare care a determinat si intensificarea raporturilor juridice dintre administratiile publice si intreprinzatorii particulari in vederea concesionarii diferitelor lucrari publice sau servicii publice insa necesitatea realizarii unor servicii publice, punerea in valoare a unor bunuri din domeniul public intr-o forma privata de exploatare au fost impuse de realitatile economice, sociale si politice. Trebuie remarcat faptul ca la noi, la inceput, lipsea un drept pozitiv care sa reglementeze expres existenta contractelor administrative . Insa in importante acte normative existau dispozitii referitoare la contractele incheiate de catre administratie si particulari pentru realizarea unor servicii publice iar alteori enumerari ale unor contracte care sunt supuse acestui regim derogator de la cadrul contractual guvernat de legea civila. 
In ciuda realitatilor vremii, literatura noastra interbelica a privit cu mari rezerve aceasta institutie juridica pentru care reprezenta mai degraba o ,,institutie exogena, ce nu putea evoca esenta realitatilor endogene." 
Analizandu-se opiniile formulate in doctrina interbelica, pana la adoptarea Constitutiei de la 1948, s-a considerat ca in literatura s-au exprimat trei mari opinii: 
a) de acceptare a teoriei contractelor administrative, in sens restrans (prof. J. H. Vermeulen, E. D. Tarangul, I. Vantu); 
Prof. J. H. Vermeulen considera ca exista in doctrina si jurisprudenta noastra o teorie a contractelor administrative, proprie dreptului public, marcand o treapta insemnata in evolutia dreptului administrativ. Autorul considera ca contractul dintre o autoritate si un particular nu implica echilibrul de interese care caracterizeaza contractele de drept privat, deoarece autoritatea reprezinta insasi serviciul public care cristalizeaza interesul colectivitatii. Acest element "implica aplicarea unor reguli straine dreptului privat, avand drept scop ocrotirea interesului colectivitatii care este aceia a functionarii regulate si continua, nu poate fi asigurata numai cu normele statornicite in codul civil, dar fara indoiala ca el nu va putea sa raspunda necesitatilor scopului urmarit: functionarea unui serviciu public in mod continuu si regulat. Tocmai spre a putea asigura acest scop, tinandu-se seama in tot momentul de nevoile publicului, partile pot conveni adoptarea unor anumite regule care indeparteaza si mai mult inca contractul respectiv de contractele de drept privat." (subl.ns.) 
In opinia prof. Erast Diti Tarangul contractele incheiate cu particularii in scopul de a colabora impreuna in vederea realizarii unui serviciu public sau a unui interes general sunt contracte de drept public sau contracte administrative. Particularitatile acestor contracte rezida in regimul lor juridic special concretizat in forme speciale necesare pentru incheierea si executarea acestora. Autorul marcheaza distinctia dintre regimul contractelor administrative si cel al contractelor civile retinand urmatoarele: particularul care a incheiat un contract cu administratia nu va putea sa il cedeze intreg sau in parte altei persoane, decat cu aprobarea administratiei; unele clauze din contractul administrativ sunt de natura reglementara; administratia isi rezerva dreptul, daca interesul general o cere sau cand concesionarul nu si-a indeplinit obligatiile stipulate in actul de concesiune, sa poata rezilia contractul, fie direct din oficiu, prin decizie administrativa data pe cale unilaterala, fie pe cale judecatoreasca; contractelor administrative li se aplica teoria impreviziunii, care nu se aplica contractelor de drept comun.
b) de respingere a oricarei teorii a contractelor administrative (prof. A. Teodorescu, P. Negulescu); 
Paul Negulescu admite ideea conform careia contractul de concesiune nu poate fi asimilat cu vreunul din contractele reglementate in legea civila sau comerciala. "Concesiunea, trebuie sa recunoastem, ca nu a fost prevazuta si reglementata nici de Codul civil, nici de Codul de comert; concesiunea nu se aseamana cu vanzarea, caci nu are loc nici un transfer de proprietate, si nici nu se constituie in favoarea concesionarului nici un drept perpetuu; ea nu se poate asemana nici cu inchirierea, caci concesionarul nu plateste chirie, din contra el este autorizat sa perceapa taxe asupra celor ce se folosesc de serviciul concedat; ea se poate asemana mai mult cu contractul de societate, in sensul ca autoritatea concedenta are o participatiune de beneficii. Gasim intr-o concesiune aporturi aduse de ambele parti, si de concedent - folosinta temporara a domeniului public - si de concesionar - capital, munca, pricepere; gasim intentiunea de a realiza beneficii si impartirea beneficiilor. Cu toate acestea, diferentele intre concesiune si contractul de societate sunt foarte mari, caci autoritatea administrativa aduce ca aport o parte din domeniul public, asupra caruia ea are un drept de putere publica. Un asemenea drept nu poate fi instrainat, ci numai folosinta lui poate fi acordata pe un termen anumit. Asociatii au drepturi egale, pe cata vreme concesionarul are drepturi superioare; asociatul care gireaza afacerea, lucreaza pentru comptul tuturor asociatilor, pe cata vreme concesionarul lucreaza pe comptul sau, el suporta riscurile, pe el il privesc pierderile exploatarii." 
Cu toate ca ia in calcul distinctia dintre concesiune si contractele prevazute in dreptul privat in momentul in care se pune in discutie prezenta contractelor administrative in dreptul nostru, Paul Negulescu apreciaza: "Noi credem, cel putin pentru Tara noastra, ca ideea contractului administrativ nu prezinta nici un interes, caci la noi aceste contracte sunt carmuite de legea civila in ceea ce priveste raporturile intre parti, iar, daca ele sunt supuse la anumite formalitati si abilitari, aceasta nu modifica situatiunea.[...] In asemenea conditiuni cum se poate sustine ca concesiunea ar fi un contract de drept public, caci ideea de dispozitiune reglementara exclude ideea de contract unde se cere concurs de vointe. Iata de ce nu impartasim parerea acelora care sustin, impreuna cu prof. Gaston Jeze, ca ar exista asemenea contracte administrative."


Fisiere in arhiva (1):

  • Contractele Administrative.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* La pretul afisat se adauga 19% TVA, platibil in momentul achitarii abonamentului / incarcarii cartelei.

Hopa sus!