Constituțiile unor state membre ale UE

Referat
8/10 (1 vot)
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 19 în total
Cuvinte : 4945
Mărime: 40.97KB (arhivat)
Publicat de: Sandu Demeter
Puncte necesare: 6
Profesor îndrumător / Prezentat Profesorului: Elena Rusu
Universitatea ,,Alexandru Ioan Cuza” Iași Facultatea de Economie și Administrarea Afacerilor

Extras din referat

Definirea conceptelor de: Stat şi Constituţie

1.1. Statul

Fiind un fenomen social foarte complex şi având o existenţă milenară, extinsă la scară planetară, statul a căpătat de-a lungul timpului o diversitate de definiţii. Astfel, Esmein a definit statul ca fiind personificarea juridică a unei naţiuni, precum şi ca subiect şi suport al autorităţii plublice. Maurice Haurion definea, la rândul lui statul ca fiind personificarea juridică a unei naţiuni înfăptuită ca urmare a centralizării politice, economice şi juridice a elementelor naţiunii şi realizată în vederea creării regimului civil. Tot Hauriou spunea că statul este instituţia esenţială a ordinii sociale, înfăptuită ca asigurând durata mişcării de ansamblu, lentă şi uniformă a societăţii. În opinia unui alt constituţionalist francez, Léon Duguit, statul ar fi apărut şi rămâne astfel, ca fenomen natural rezultat prin diferenţierea naturală între indivizi şi prin impunerea de către un grup social a forţei sale asupra celeilalte părţi a populaţiei.

În cadrul unei societăţi organizate statal, puterea politică se exercită la nivel global şi are două funcţii principale:

1. funcţia de organizare socială

2. funcţia de conducere a societăţii

Dintr-o asemenea perspectivă, la originea sa, statul, în sensul cel mai general al termenului, este un fapt (social) şi rămâne astfel, indiferent de forma şi caracteristicile pe care le capătă în epoca modernă. Nu este însă vorba exclusiv de dominaţia pe care statul ar impune-o asupra populaţiei. În afară de dominaţie, statul exercită:

• autoritate morală şi chiar religioasă (cu excepţia statului contemporan);

• economică (autorităţile statului stabileau în antichitate regulile generale ale producţiei, repartiţiei şi schimbului de produse);

• socială (statul este factor de echilibru social şi apără ordinea socială);

• juridică (statul este factor de echilibru)

Dintr-o perspectivă filozofică, Hegel definea statul ca o entitate abstractă, a cărei realitate însăşi, de natură universală, stă în cetăţenii săi, dar el există cu adevărat, trebuind să-şi determine existenţa sa abstractă doar ca voinţă şi acţiune individuală.

Max Weber propune o definiţie sociologică, afirmând că statul este acea asociere umană care îşi arogă dreptul de a avea, în graniţele unui anumit teritoriu, monopolul asupra constrângerii fizice legitime. Tot acesta afirma că statul constituie un raport de dominare a oamenilor de către oameni, bazat pe instrumentul exercitării legitime a constângerii. Deasemenea pentru ca statul să existe trebuie ca cei dominaţi să se supună autorităţii celor ce se pretind a fi, la un moment dat dominatori.Statul modern, în concepţia sa este o unitate de dominaţie instituţionalizată, care încearcă, în cadrul unui teritoriu, să monopolizeze, ca instrument al dominaţiei, constrângerea fizică legitimă, concentrând în acest scop mijloacele materiale ale administraţiei în mâinile unui conducător, privindu-i în acest scop pe toţi funcţionarii autocraţi, „cu stare”, de drepturile lor anterioare asupra acestor mijloace şi aşezându-l în locul lor, în fruntea ierarhiei, pe acest conducător.

Potrivit teoriei marxiste, statul este apreciat ca un instrument al luptei de clasă, care a apărut ca rezultat al conflictelor inerente existente în societate şi care are rolul de a înfăptui conducerea societăţii de către clasa dominantă (prin dictatură). Marx vedea statul ca pe o maşină guvernamentală, în masura în care aceasta, prin diviziunea muncii formează un organism propriu, distinct de restul societăţii.

1.2. Constituţia

Noţiunea de Constituţie poate fi definită în funcţie de elementele sale de conţinut din diferitele etape ale evoluţiei constituţionale. Cu toate acestea, în toate definiţiile Constituţiei se menţin unele constante, precum lege fundamentală, forţă juridică superioară, principiile organizării puterii şi a statului, etc.

Multe dintre definiţiile Constituţiei au în vedere nu doar elementele de conţinut ale noţiunii, ci şi exigenţele formei pe care Constituţia o îmbracă şi ale procedurii speciale de adoptare – criteriul formal al definirii Constituţiei. Astfel se vorbeşte de Constituţii:

• materiale

• formale

În sens material, Constituţia reprezintă ansamblul de norme ce

Reglementează o anumită categorie de relaţii sociale – cele care apar în sfera organizării şi exercitării puterii. Astfel, doctrinarii francezi din perioada interbelică,cum ar fi Joseph Berthélémy şi Paul Duez, defineau Constituţia ca fiind „ansamblul marilor principii care reglementează organizarea de stat”.

Preview document

Constituțiile unor state membre ale UE - Pagina 1
Constituțiile unor state membre ale UE - Pagina 2
Constituțiile unor state membre ale UE - Pagina 3
Constituțiile unor state membre ale UE - Pagina 4
Constituțiile unor state membre ale UE - Pagina 5
Constituțiile unor state membre ale UE - Pagina 6
Constituțiile unor state membre ale UE - Pagina 7
Constituțiile unor state membre ale UE - Pagina 8
Constituțiile unor state membre ale UE - Pagina 9
Constituțiile unor state membre ale UE - Pagina 10
Constituțiile unor state membre ale UE - Pagina 11
Constituțiile unor state membre ale UE - Pagina 12
Constituțiile unor state membre ale UE - Pagina 13
Constituțiile unor state membre ale UE - Pagina 14
Constituțiile unor state membre ale UE - Pagina 15
Constituțiile unor state membre ale UE - Pagina 16
Constituțiile unor state membre ale UE - Pagina 17
Constituțiile unor state membre ale UE - Pagina 18
Constituțiile unor state membre ale UE - Pagina 19

Conținut arhivă zip

  • Constitutiile unor State Membre ale UE.doc

Te-ar putea interesa și

Carta drepturilor fundamentale ale omului

CONSIDERAȚII INTRODUCTIVE Omul beneficiază de drepturi inerente fiinţelor umane oriunde s-ar afla, indiferent de statutul sau regiunea unde s-a...

Drept Constituțional

CAPITOLUL-1 Abordarea tradiţională a suveranităţii statului 1.1.Noţiunea de suveranitate 1.1.1 Statul şi suveranitatea statului Statul a fost,...

Politica de reformă a funcției publice în Uniunea Europeană

Introducere Lucrarea de fata isi propune sa analizeze politica de reforma a functiei publice in Uniunea Europeana, mai intai prezentand...

Tratate Fundamentale și Tratatul Constituțional

Uniunea Europeana este rezultatul unui proces de cooperare si integrare care a început in anul 1951, intre sase tari europene (Belgia, Germania,...

Drepturile și Libertățile Fundamentale ale Omului

Drepturile şi libertăţile fundamentale ale omului şi cetăţeanului constituie nu doar o realitate, ci şi o finalitate a întregii activităţi umane,...

Protecția Drepturilor Omului

Capitolul I. NOŢIUNEA DE DREPTURI FUNDAMENTALE SCURT ISTORIC PRIVIND EVOLUŢIA DREPTURILOR FUNDAMENTALE 1. Noţiunea de drepturi fundamentale...

Drepturile și Libertățile Fundamentale în Constituția României

Analiza dispoziţiilor Constituţiei adoptată prin referendum la 8 decembrie 1991, din punctul de vedere al compatibilităţii lor cu criteriile...

Prezumția de nevinovăție și infracțiunea de abuz de încredere

Primele elemente embrionare ale prezumţiei nevinovăţiei apar încă în sec. XVII într-o serie de documente cum ar fi: petiţia drepturilor din 1628 şi...

Ai nevoie de altceva?