Analiza modului de realizare a INTELLIGENCE-ului în UE și NATO

Referat
10/10 (1 vot)
Conține 1 fișier: docx
Pagini : 14 în total
Cuvinte : 5016
Mărime: 30.35KB (arhivat)
Publicat de: Adrian Scurtu
Puncte necesare: 6

Cuprins

  1. 1. Introducere 3
  2. 2. Intelligence în Uniunea Europeană 4
  3. 3. Intelligence în NATO 7
  4. 4. Concluzii 12
  5. 5. Bibliografie 14

Extras din referat

Atât NATO, cât și UE sunt implicate în combaterea terorismului și proliferarea armelor de distrugere în masă. Aceste două entități au realizat un mare schimb de informații în ceea ce privește activitățile de protecție a populației civile împotriva atacurilor chimice, biologice, radiologice și nucleare. Cele două organizații cooperează și în domeniul planificării intervențiilor în cazul urgențelor civile prin schimbul de informații privind inventarii de măsuri care s-au luat în acest domeniu.

NATO și UE sunt principalii piloni care gestionează activitatea politico-militară din spațiul euro-atlantic, dar care focusează mai ales pe ariile geografice afectate de conflicte sau ciocniri de interese. Marile puteri din actualul mediu de securitate încercă să obțină supremația în locațiile slab gestionate din punct de vedere politic și social, motiv pentru care organizațiile de securitate se implică în menținerea unui echilibru și chiar a păcii.

În actualul mediu geopolitic şi geostrategic, statele Uniunii Europene, prin activităţile de informaţii, contrainformaţii şi securitate, protejează cetăţenii şi statele, realizând menţinerea stabilităţii interne şi consolidarea mediului european de securitate, informaţia pentru securitate având în acest context, valoare strategică.

În opinia mea activitatea de intelligence întreprinsă de orice instituție care asigură securitatea unui anumit spațiu geopolitic, reperezintă un pilon de bază pentru acțiunea de luare a deciziilor, reprezintă un instrument prin intermediul căruia comandanții de la orice nivel ierarhic pot organiza activități de previziune și organizare a forțelor avute în subordine.

Informaţia, obţinută prin forme, metode şi proceduri specifice sau furnizată de către structurile specializate ale statelor membre, are importanţă pentru realizarea acţiunilor de prevenirea şi contracararea traficului ilicit de stupefiante, a reţelelor de imigraţie clandestină, a terorismului, traficului de vehicule furate, a traficului cu fiinţe umane, inclusiv pornografia infantilă, falsului de monedă, traficului de materiale nucleare, spălării banilor, criminalităţii în detrimentul mediului, furturilor organizate, traficului ilicit de bunuri culturale, piratării de produse.

NATO lucrează în cooperare cu organisme ale Națiunilor Unite precum Comitetul ONU contra-terorism, Executivul său și Comitetul Consiliului de Securitate. De asemenea au fost stabilite conexiuni cu ONU pe baza Strategiei Globale de Contra-terorism, NATO lucrând aproape de agențiile ONU.

OSCE cooperează cu NATO pentru a construi securitatea și a promova stabilitatea în spațiul Euro-Atlantic. În ultimii ani dialogul s-a axat pe terorism și pe alte noi amenințări la adresa securității, care astăzi constituie priorități pentru cele două organizații.

Intelligence în UE

Dacă încercăm să pornim din același loc pentru a determina modul în care evoluează intelligence-ul pentru Uniunea Europeană, vom remarca momentul noiembrie 2015, atacurile teroriste din Paris. Apariția acestui eveniment a dus la nevoia de intelligence și cooperare pentru securitate în Europa. Actuala criză a migrațiilor a condus, de altfel, la nevoia de intelligence și cooperare, așa cum situația din Siria a făcut pentru țările europene care s-au implicat.

Chiar dacă au apărut aceste aspect care cer o activitate clară și consecventă în domeniul intelligence, Uniunea Europeană a făcut întotdeauna apeluri pentru creșterea cooperării. Acest fapt poate subestima totuși capacitatea serviciilor de intelligence, iar cooperarea poate să nu se prezinte ca suficientă față de riscurile și amenințările actuale. Deci cooperarea despre care se tot vorbește în Europa nu poate fi pusă înaintea intelligence-ului și nu poate pune la dispoziţie securitatea. Acest lucru a fost conștientizat de membrii Uniunii de 15 ani și fac pași serioși în ceea ce reprezintă dezvoltarea acestui domeniu.

În 2005 coordonatorul UE pentru contra-terorism declara că nu putem ajunge mai aproape de suveranitate și securitate națională decât prin serviciile de intelligence și amintea că la Bruxelles se aflau primii analiști care lucrau în acest domeniu. În urma acestui comentariu și în ciuda sensibilității pe care o purta atunci acest subiect, UE a considerat că trebuie să mărească aportul de resurse care se alocă în acest domeniu. Cooperarea în UE pe bază de intelligence se face astăzi pe trei domenii: impunerea legii, securitate internă și politică externă.

Intelligence-ul a atins cel mai înalt nivel în Ue în ceea ce privește politica securității și suportul pentru instituțiile străine de intelligence. Aceste schimbări au fost făcute chiar și la nivelul Consiliului European. UE a creat un centru de intelligence (IntCen) care se axează pe arii largi ale teritoriilor externe pentru a susține politica și securitatea Uniunii. Acest centru supraveghează terorismul, de exemplu, fie că acesta se manifestă în cadrul Uniunii sau în afara ei. Personalul militar al Uniunii lucrează bineînțeles într-o strânsă coordonare și cooperare cu central de Intelligence, iar rapoartele care iau naștere din această simbioză sunt unice. Centrul de sateliți ai UE susține de asemenea eforturile care se fac în zona intelligence.

Europol-ul (Biroul de poliție europeană) poate fi înțeles că o structură de intelligence a UE mai ales dat fiind faptul că vizează preponderant impunerea legii prin culegerea și exploatarea informațiilor. La momentul actual, Europol-ul este singurul centru unde se realizează intelligence criminalistic.

Viteza cu care serviciile de intelligence s-au dezvoltat în UE indică faptul că drumul parcurs nu a fost unul ușor. De fapt, o serie de obstacole și amenințări au făcut ca această cooperare să nu fie posibilă, iar acestea pot fi grupate în patru categorii:

- preferințe divergenţe. Cu toate că țările pun la dispoziție analiza de intelligence, acestea vor depinde numai de voința și interesele țării respective. Economia unei țări va trebuie să fie în stare să susțină politică pentru care țara optează. De asemenea, dacă țara posesoare de informații consider că informația este valoroasă va opta pentru păstrarea acesteia, astfel informați va căpăta mai multă importanță. Acesta este motivul pentru care problemele de intelligence se transformă în probleme politice.

Bibliografie

- Cheng Yu-Chin, The Analysis of the European Union Common Intelligence Policy and Agency, Journal of Mediterranean and Balkan intelligence, An International Journal, Volume 4, Number 2, 2014

- Michal T. Flynn, Fixing Intel: A Blueprint for Making Intelligence Relevant in Afghanistan, Center for a New American Security, 4 Jan. 2010,

- NATO, AJP-2 Allied Joint Doctrine for Intelligence, Counter-Intelligence and Security, Jul. 2003

- NATO International Military Staff, MCM-0041-2010 MC Position on the Use of Effects in Operations, 20 Jul. 2010.

Infografie:

- http://www.atlanticcouncil.org/blogs/natosource/nato-military-commander-alliance-needs-to-improve-intelligence-sharing

- http://www.iss.europa.eu/uploads/media/Brief_8_EU_Intelligence_Cooperation.pdf

Preview document

Analiza modului de realizare a INTELLIGENCE-ului în UE și NATO - Pagina 1
Analiza modului de realizare a INTELLIGENCE-ului în UE și NATO - Pagina 2
Analiza modului de realizare a INTELLIGENCE-ului în UE și NATO - Pagina 3
Analiza modului de realizare a INTELLIGENCE-ului în UE și NATO - Pagina 4
Analiza modului de realizare a INTELLIGENCE-ului în UE și NATO - Pagina 5
Analiza modului de realizare a INTELLIGENCE-ului în UE și NATO - Pagina 6
Analiza modului de realizare a INTELLIGENCE-ului în UE și NATO - Pagina 7
Analiza modului de realizare a INTELLIGENCE-ului în UE și NATO - Pagina 8
Analiza modului de realizare a INTELLIGENCE-ului în UE și NATO - Pagina 9
Analiza modului de realizare a INTELLIGENCE-ului în UE și NATO - Pagina 10
Analiza modului de realizare a INTELLIGENCE-ului în UE și NATO - Pagina 11
Analiza modului de realizare a INTELLIGENCE-ului în UE și NATO - Pagina 12
Analiza modului de realizare a INTELLIGENCE-ului în UE și NATO - Pagina 13
Analiza modului de realizare a INTELLIGENCE-ului în UE și NATO - Pagina 14

Conținut arhivă zip

  • Analiza modului de realizare a INTELLIGENCE-ului in UE si NATO.docx

Alții au mai descărcat și

Relațiile între Republica Moldova și Federația Rusă și Tratatul de Pace de la Transnistria

Cаpitolul 1: Conflictul din Trаnsnistriа- fаctor de destаbilizаre internаtionаlа 1.1. Psihologiа unui conflict ce pаre fără ieşire M-аm oprit...

Mary Kaldor - Securitatea umană

Pe fondul sfârşitului Războiului Rece, majoritatea ameninţărilor, descoperite de cei care optează pentru o redefinire a securităţii, ţin de...

Globalizarea și transformarea societății românești contemporane

1.Globalizare Globalizarea în perspectiva ei dă o formă nouă și deschide noi portițe în relațiile internaționale . Globalizarea în sine este un...

Criza din Ucraina - Analiza elementelor războiului hibrid

Abstract În lucrarea de față voi analiza modalitatea prin care Rusia a purtat o formă de război care, astăzi este cunoscută sub denumirea de...

Politici Publice

În sensul comun, termenul politica se considera de obicei ca se aplica la ceva “mai mare” decât deciziile particulare, dar la ceva “mai mic” decât...

Organizații Regionale latino-americane

Organizaţie Data creãrii Ţãri membre (Nr). Ţãri membre AEC Asociaţia Statelor din Caraibe 1994 26 Antigua şi Barbuda, Bahamas, Barbados,...

Triunghiul violenței în Columbia

Triunghiul violentei in Columbia Format din: 1. Miscarile de gherila 2. Cartelurile de droguri 3. Organizatiile paramilitare Miscarile de...

Studii de Securitate

Argument Securitatea sau insecuritatea domină actualul context al relaţiilor internaţionale? Este o situaţie generată de prăbuşirea Blocului...

Ai nevoie de altceva?