Extras din referat
Douglas McGregor a avut o contributie insemnata in ce priveste abor-
darea managementului . In functie de modul de abordare a factorului uman ,
Douglas McGregor imparte conceptiile existente in teoria si practica condu-
cerii in doua categorii , pe care le incadreaza in “ teoria X”- clasica - si “ teo-
ria Y”- moderna.
Teoria X a stat mult timp la baza practicii conducerii si defineste structurile traditionale de tip autoritar . Conform acesteia fiinta umana are o
aversiune inerenta fata de munca , cautand sa o evite pe cat posibil ; obti-
nerea rezultatelor este conditionata de control , amenintare , pedepsire .
Teoria Y este considerata moderna si se bazeaza pe luarea in calcul
a resurselor umane in procesul managementului , oamenii manifestand ata-
sament fata de munca si o atitudine pozitiva motivata . Principiul general
care rezulta din “teoria Y” este cel al integrarii si autocontrolului.
Conform acestei teorii munca cere o depunere de efort fizic si inte-
lectual similar celui depus pentru odihna si distractie , prin urmare munca poate fi sursa de satisfactie cand este efectuata in mod voluntar , fara constrangeri . Individul mediu este capabil sa se autoconduca si autocontroleze , iar pentru indreptarea eforturilor indivizilor spre realizarea
obiectivelor organizatiei , controlul extern si amenintarea cu pedeapsa nu
reprezinta singurele mijloace. Implicarea efectiva a angajatilor in desfasura-
rea activitatii se poate obtine prin oferirea recompenselor gradual , propor-
tional cu munca depusa .
Teoria Z a lui William Ouchi arata compromisul intre manageri si exe-
cutanti pentru realizarea consensului.
Aceasta teorie reuneste idei precum :
- decizia se ia prin consens
- importanta increderii intre manageri si subordonati
- responsabilitatea individuala
- orientarea spre angajarea pe termen lung a personalului
Analizand toate cele trei teorii observam ca este foarte important ca
un manager sa cunoasca natura umana dar si importanta mediului de lu-
cru. Motivatiile ii stimuleaza pe muncitori astfel :
Teoria X -prin amenintare
-prin sanctiuni disciplinare
-prin control
Teoria Y -crearea unor conditii optime de lucru
-banii
Teoria Z -stabilitatea in munca ; angajarea pe termen lung
Diferentele sunt evidente si in ce priveste tipul liderului:
Teoria X -autoritar
Teoria Y -participativ
-are incredere in angajati
-colaboreaza cu subordonatii dar tot el detine controlul
Teoria Z -liderul lasa angajatii sa ia decizii , are mare incredere in ei
fiind , practic, indrumatorul acestora
In ce priveste factorul de putere si autoritate in cazul :
Teoriei X -este detinuta de lideri
Teoria Y -tot liderii dar avand un stil participativ , acceptand anumite
pareri , sugestii din partea angajatilor.
Teoria Z -decizia este luata prin consens , deci puterea si autoritatea
este impartita.
In cazul unui conflict , teoria X presupune rezolvarea lui prin aplicarea
de sanctiuni in timp ce in clelalte doua teorii se face prin consens.
Teoria Y pune accent pe evaluarea performantei individuale, pe forma-
rea profesionala continua , astfel ca promovarile decurg mai lent decat in cazul teoriei X .
Teoria X presupune orientarea liderilor catre indivizi prin amenintare
si aplicare de sanctiuni individuale in timp ce in cazul teoriei X si teoriei Z
liderii sunt orientati catre grup.
Capacitatea managerului de a solutiona problemele organizatiei depin-
de in mare masura de cunoasterea factorului uman , de selectie. Avand re-
surse umane cu un fond si o buna pregatire , managerul poate fi sigur ca
decizia luata de subordonati va fi cea corecta datorita faptului ca acestia
se afla mai aproape de sursa problemelor.
Cel putin din punct de vedere teoretic consider ca teoria care poate duce in primul rand la performanta in activitatea unei organizatii este
teoria Z .
Preview document
Conținut arhivă zip
- Teoria X, Teoria Y, Teoria Z - Comparatie.doc