Studiu comparativ privind Administrația Publică Locală în statele federale - Germania și Belgia

Referat
8/10 (1 vot)
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 11 în total
Cuvinte : 2709
Mărime: 14.35KB (arhivat)
Publicat de: Loredana Cîrstea
Puncte necesare: 7

Cuprins

  1. Belgia 3
  2. Germania 5
  3. Concluzii 10
  4. Bibliografie 11

Extras din referat

Belgia

Belgia este singurul stat din U.E care a trecut recent de la structura unitară la cea de tip federal. Prin Constituţia din 1831, care s-a aflat în vigoare până în 1994, dar cu modificări nenumărate, Belgia este proclamată monarhie constituţională şi stat unitar. Viaţa politică postbelică a Belgiei a fost marcată de conflicte, uneori cu accente violente, dintre sudul valon şi nordul flamand; încă din anul 1968 au apărut tendinţe de federalizare care au impus reforma organizării administrative a statului.

Drept urmare, prin revizuirea Constituţiei din 1970, s-a remutat la structura unitară, deschizându-se procesul de federalizare, iar în 1980 sunt instituite comunităţile şi regiunile, ca persoane juridice de drept public. O altă revizuire constituţională, din 1988, s-a finalizat prin transferul de atribuţii legislative semnificative în seama comunităţilor şi regiunilor. Revizuirea Constituţiei din 1993, a încheiat practic procesul de federalizare, deoarece în art. 1 se prevede că Belgia este un stat federal care se compune din comunităţi şi regiuni.

În Belgia, organizarea puterii în raport cu teritoriul este complexă. Pe de o parte există State Federale cu organele sale, iar pe de alta există comunităţile şi regiunile având organe caracteristice statelor federale.

Belgia este compusă din:

- trei comunităţi: franceză, germanofonă, flamandă;

- trei regiuni: flamandă, valonă, Bruxelles.

Regiunile au fost stabilite în 1970, dar au devenit o realitate recunoscută de reprezentanţii politicului abia în intervalul 1980-1989. Fiecare din Regiunile Valona şi Flamanda are un Consiliu din care provin deputaţii federali şi senatorii aleşi direct de cetăţenii din Regiune. Consilierii pot iniţia decrete, care au putere de lege în mai multe domenii, cum ar fi:

• Protecţia mediului şi conservarea deşeurilor;

• Transport;

• Dezvoltare economică regională;

• Gestionarea resurselor naturale şi energetice;

• Supervizarea activităţii autorităţilor locale;

• Conversia şi reconversia profesională.

Regiunile primesc resurse financiare din mai multe surse: în urma elaborării unor proiecte înaintate şi avizate la nivel central, din colectarea de taxe la nivel central, din fonduri constituite din taxele la nivel local şi din împrumuturi negociate cu Guvernul Central.

Regiunea capitalei Bruxelle a fost delimitată în 1989 şi este condusă de un Consiliu format din 75 de membri aleşi prin vot direct universal pentru 5 ani cu o reprezentare garantată a minorităţii flamande, atât în Consiliu, cât şi în executiv.

Comunităţile lingvistice au fost stabilite în 1970 şi definitivate în 1988, ca unităţi administrative locale. Criteriul care a stat la baza constituirii lor nu este unul geografic, ci unul lingvistic. Limba vorbită de fiecare cetăţean îl face să se asocieze la o comunitate sau alta.

Fiecare dintre comunităţile franceză şi flamandă are un Consiliu care reuneşte un număr de deputaţi federali şi senatori aleşi direct care reprezintă aceste grupări lingvistice în una din cele două Camere. Consilierii pot iniţia decrete, având putere de lege în mai multe domenii:

• Limba şi cultura;

• Educaţie

• Sănătate şi asistenţă medicală directă pentru cetăţeni;

• Mijloace mass-media.

Consilierii aleg dintre membrii lor miniştri pentru executivul constituit la acest nivel. Cel puţin un ministru trebuie să fie din Bruxelles. Resursele financiare provin din : proiecte finanţate de Guvernul Central, licenţe pentru spaţii de emisie radio şi TV, cota parte din taxele percepute de Guvernul Central, taxe pe proprietate şi împrumuturi.

Comunitatea vorbitorilor de limbă germană a fost stabilită în 1983 şi are în Consiliu 25 de membri aleşi prin vot direct universal pentru o perioadă de cinci ani. Consiliul alege trei miniştri pentru autoritatea executivă de la acest nivel. Comunitatea vorbitorilor de limbă germană poate iniţia decrete care au putere de lege în aceleaşi domenii cu celelalte comunităţi, mai puţin în domeniul lingvistic care este rezervat guvernului central.

Preview document

Studiu comparativ privind Administrația Publică Locală în statele federale - Germania și Belgia - Pagina 1
Studiu comparativ privind Administrația Publică Locală în statele federale - Germania și Belgia - Pagina 2
Studiu comparativ privind Administrația Publică Locală în statele federale - Germania și Belgia - Pagina 3
Studiu comparativ privind Administrația Publică Locală în statele federale - Germania și Belgia - Pagina 4
Studiu comparativ privind Administrația Publică Locală în statele federale - Germania și Belgia - Pagina 5
Studiu comparativ privind Administrația Publică Locală în statele federale - Germania și Belgia - Pagina 6
Studiu comparativ privind Administrația Publică Locală în statele federale - Germania și Belgia - Pagina 7
Studiu comparativ privind Administrația Publică Locală în statele federale - Germania și Belgia - Pagina 8
Studiu comparativ privind Administrația Publică Locală în statele federale - Germania și Belgia - Pagina 9
Studiu comparativ privind Administrația Publică Locală în statele federale - Germania și Belgia - Pagina 10
Studiu comparativ privind Administrația Publică Locală în statele federale - Germania și Belgia - Pagina 11

Conținut arhivă zip

  • Studiu Comparativ privind Administratia Publica Locala in Statele Federale - Germania si Belgia.doc

Alții au mai descărcat și

Funcția Publică în Sistemul Administrativ Francez și German

I Notiunea de functie publica Notiunea de functie publica reprezinta o notiune fundamentala a dreptului public, în general, a dreptului...

Funcția publică în context european - studiu de caz - Franța și Germania

I. NOŢIUNI INTRODUCTIVE: FUNCŢIA PUBLICĂ, FUNCŢIONARUL PUBLIC I.1. FUNCŢIA PUBLICĂ Noţiunea de funcţie publică reprezintă o noţiune fundamentală...

Funcția publică - noțiuni generale

CAPITOLUL I :FUNCTIA PUBLICA-NOTIUNI GENERALE 1.1 Funcţia publică –notiune si generalitati Deşi noţiunea de funcţie publică a fost formulată şi...

Studiu comparativ privind administrația centrală pe exemplul unor state federale

1. Studiu comparative privind administratia centrala in state federale 1.1. Notiuni introductive cu privire la administratia publica centrala in...

Sisteme Comparate - Belgia vs Germania

Germania Belgia Particularitatile sist adm din Germania - republica parlamentara; - Constitutie adoptat in 1949; - Este caracterizata de o...

Studiul comparativ privind organizarea și funcționarea guvernelor la nivel local în Germania și Cehia

1. Prezentarea temei studiului si incadrarea acesteia in contextul Administratiei Publice Comparate Subsistemul politico-administrativ local este...

Subiecte Sisteme Administrative Comparate

Subiecte Sisteme Administrative Comparate ASE Administratie Publica 2011-01-24 Nr.1 1. Elaborati o analiza comparativa in ceea ce priveste...

Te-ar putea interesa și

Studiu comparativ state unitare AP Centrală

„Statul este o totalitate de cetăţeni, necesară pentru o existenţă autosuficientă”. (Aristotel) Capitolul I. Noţiuni introductive privind statele...

Ai nevoie de altceva?