Rolul Controlului Administrativ în Procesul Decizional al Administrației Publice din România

Cuprins referat Cum descarc?

1. Aspecte generale 3
2. Organizarea activitatii de control 4
3. Clasificarea modalitatilor si a formelor de control exercitate asupra activitatii administratiei publice 5
4. Efectele controlului administrativ 8
5. Forme de control exercitat asupra administratiei publice 9
6. Concluzii 15
7. BIBLIOGRAFIE 16


Extras din referat Cum descarc?

Rolul controlului administrativ in procesul decizional al 
Administratiei Publice din Romania 
1. Aspecte generale
In complexitatea notiunii de ,,administratie publica", doctrina de specialitate recunoaste ca facand parte verbele: ,,a prevedea", ,,a organiza", ,,a conduce", ,,a coordona" si ,,a controla". Fiecare dintre acestea reprezinta categorii de actiuni pe care administratia le realizeaza si intre care exista interrelatie si interconditionare reciproca ca premisa a unei administratii eficiente.
Exercitarea controlului asupra administratiei publice reprezinta mijlocul prin intermediul caruia se analizeaza daca structurile acesteia actioneaza conform normelor de referinta stabilite si scopurilor generale ale administratiei publice.
Controlul reprezinta o garantie a respectarii principiului legalitatii in toate manifestarile administratiei publice, prin intermediul sau putand fi descoperite eventualele abateri de la normele legale si stabilite masuri concrete de corectare a actiunii de executare a legii. In unele situatii controlul poate viza nu numai legalitatea, ci si oportunitatea deciziilor administrative.
Modalitatile de exercitare a controlului administratiei publice prezinta particularitati conforme cu cadrul si criteriile controlului. 
Astfel, controlul administratiei poate fi realizat din interiorul sau din afara acesteia, poate fi unul de specialitate sau unul politic, poate fi un control pur administrativ sau unul administrativ-jurisdictional, etc. 
Descentralizarea administratiei publice pe baza principiului autonomiei locale si recunoasterea de catre stat a dreptului colectivitatilor locale de a solutiona o parte insemnata din problemele administrarii comunitatilor locale constituite in comune, orase, municipii, judete a impus aparitia unor forme noi de control si constructia unei institutii publice specifice a administratiei statale in judete - prefectul. 
Ca functie principala a administratiei publice, controlul are misiunea de a confrunta actiunile realizate de catre acesta cu scopurile si sarcinile sale, de a verifica conformitatea administratiei publice, sub aspect material, cu o baza de referinta. Prin obiectivele sale, controlul administrativ oglindeste complexitatea administratiei publice, pe care trebuie sa o urmareasca in toate determinarile sale concrete.
Actiunile de control contribuie, prin constatarile si concluziile acestora, la corectarea deciziilor administrative si la adaptarea actiunilor administratiei publice la realitatile sociale aflate in continua evolutie. 
Nu numai rezultatul actiunii administrative face obiect al controlului, ci si structura institutiilor care desfasoara activitati pe linia organizarii executarii si executarii in concret a legii, precum si felul in care actioneaza persoanele inzestrate cu competenta legala in materie. 
Controlul nu are doar un caracter contemplativ, ci are si rolul de reglare a executarii deciziei administrative, a actului decizional insusi.
2. Organizarea activitatii de control
Pentru ca functia de control administrativ sa isi realizeze finalitatea cu privire la imbunatatirea structurii si activitatii administratiei publice, aceasta trebuie sa indeplineasca o serie de conditii: 
a) sa fie indeplinita, pe cat posibil, de insisi conducatorii institutiilor administrative, intrucat functia de control este inseparabila de functia de conducere. Orice conducator al unei institutii administrative urmeaza sa-si exercite atributia de control privind activitatea functionarilor subordonati si de a influenta activitatea lor reflectata in rezultatele institutiei. A conduce presupune si a verifica actiunile ce sunt efectuate de personalul subordonat. Un asemenea control administrativ urmeaza a se efectua in permanenta, fara a perturba activitatea curenta a institutiei; 
b) controlul sa fie realizat de un personal specializat, care sa poata analiza, in mod profesionist, activitatea si celelalte aspecte verificate, putand efectua propuneri pertinente de imbunatatire a acestora. Constatarile si propunerile controlului trebuie aduse cat mai rapid la cunostinta conducerii institutiei, cea in masura sa dispuna masurile de remediere a deficientelor constatate. 
Controlul trebuie sa fie unul calificat, un control de specialisti, al unor persoane care poseda capacitatea de a constata si de a aprecia o anumita activitate, capacitate formata in scoala si perfectionata in practica.
Se poate aprecia astfel ca si controlul Parlamentului asupra activitatii administratiei publice reprezinta un control calificat, fiindca este menit sa aprecieze eficienta sociala a activitatii puterii executive .
Atunci cand sunt urmarite anumite aspecte tehnice, legea instituie o forma adecvata de control, tinand seama tocmai de cerinta specializarii acestuia. 
Controlul organizat pe compartimente de resort ale administratiei, fiind specializat, poate aprecia mai exact activitatea verificata, decat acela care ar cuprinde un mare volum de probleme, de o mare varietate, din domeniul administrativ.
c) eficienta controlului este determinata de proportia optima a acestei activitati. Activitatea de control trebuie sa respecte anumite limite pentru a nu se transforma intr-o frana in calea unei activitati normale a administratiei si a nu inhiba actiunile acesteia. 
In acelasi timp si controlul trebuie sa urmeze parcursul evolutiv al vietii sociale, cresterea continua a exigentelor fata de aceasta determinand si o ridicare continua a calitatii controlului. 
Rezultatele controlului depind si de regularitatea acestuia, de caracterul sau sistematic. Verificarea sistematica poate duce la depistarea la timp a eventuale lor deficiente si permite organelor abilitate sa poata lua masurile cuvenite inainte ca deficientele sa se amplifice, producand efecte negative. In acest mod se pot pre-veni erori, rezultate pagubitoare, prin indrumari concrete date in procesul activitatii practice, rolul preventiv al controlului fundamentandu-se pe caracterul sau sistematic.


Fisiere in arhiva (1):

  • Rolul Controlului Administrativ in Procesul Decizional al Administratiei Publice din Romania.doc

Imagini din acest referat Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).


Descarcă aceast referat cu doar 5 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un cod promo pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

ex. Andrei, Oana
ex. Popescu, Ionescu

Pe adresa de email specificată vei primi link-ul de descărcare și codul promo. Asigură-te că adresa este corectă și că poate primi e-mail-uri.

2. Alege modalitatea de plată preferată:


* La pretul afișat se adaugă 19% TVA.


Hopa sus!