Extras din referat
Acceptând ideea că orice comunitate (locală) se configurează şi spaţial, că printr-o
structură spaţio-temporală să-şi poată păstra caracteristicile definitorii, avem explicaţia
faptului de ce, începând cu anii ΄60 ai secolului trecut, regionalismul/regionalizarea a
devenit o temă disputată şi abordată de către o serie de discipline(regionalismul ca temă
prioritară a dezbaterilor politice, poate fi considerat un fel de barometru politic). Spaţiul
post-totalitar prezintă, cum se întâmplă în foarte multe împrejurări şi cazuri legate de
tranziţia pe care o parcurge, simptome acute privind abordarea temei, în primul rând
datorită încărcăturii istorice pe care conceptul regionalist o are de integrat în cele mai
diverse interpretări (actualmente lumea globalizată).
Abordarea politică poate avea în subsidiar latura ideologică şi, în continuarea acesteia,
cea cultural-tradiţională, adică cea identitară. Abordarea administrativă ne conduce spre
cea juridico-legislativă cu aspecte ce vizează şi o istorie locală a instituţiilor publice.
Abordarea economică nu poate eluda şi nu poate fi desprinsă de analiza unor aspecte
sociale, de la cele demografice până la cele ale reţelelor de comunicare. Aceste abordări
ce-şi propun respectarea anumitor limite disciplinare, pot şi trebuie completate cu cele
datorate anumitor procese generale ale prezentului : unificarea şi integrarea europeană,
problemele fundamentalismului şi ale unor religii de stat sau, nu în ultimul rând, de
fenomenele legate de sărăcie şi de migraţionismul economic. În aceste condiţii, ne place
sau nu ne place, statul trebuie să intervină cu resurse financiare însemnate pentru
combaterea sărăciei şi reducerea dezechilibrelor, cu măsuri concrete împotriva
injustiţiei şi polarizării între bogaţi şi săraci care s-a accentuat şi în România. Reducerea
decalajelor, dezvoltarea armonioasă presupun, în principal, programe noi, surse
financiare suplimentare şi oameni noi pentru implementarea programelor de dezvoltare
regională.
În acest sens o politică regională ancorată în realitatea românească cu instituţii noi şi
sănătoase, poate aduce un suflu nou pe linia convergenţei noastre către Uniunea
Europeană.
Devine imperativă operaţionalizarea unor elemente legate de unitate/diversitate, trenduri
economice şi caracteristici geografico – spaţiale, care, fiecare în parte şi toate la un loc,
(re)dau complexitatea regionalismului.
Regionalismul devine, intr-o serie de ţări din zonă, o piatră de încercare atât sub aspect
teoretic cât şi practic, dar nu din cauza complexităţii evocate. Regionalismul scoate la
iveală din zona gri a conştiinţei cotidiene, uneori cu un contur destul de puternic,
momente şi procese cultural-identitare, cu o încărcătură emoţională extraordinară, din
care motiv o serie de dezbateri pe această temă se sting înainte de a se configura.
Politica regională poate fi apreciată şi din perspectiva utilizării de către autorităţile
publice centrale şi locale, a resurselor de care dispun; combinaţii de instrumente de
politică economică şi financiară în scopul stimulării investiţiilor, creării de noi locuri de
muncă şi al îmbunătăţirii condiţiilor de viaţă, într-o regiune/teritoriu anume. Asemenea
instrumente de politică economică acoperă o plajă largă, de la cele cu caracter general ca
de pildă, cadrul legal destinat să susţină dezvoltarea, reglementările economice ale unor
măsuri specifice, ca de exemplu, ajutorul de stat acordat firmelor, cu scopul de a stimula
investiţiile sau de a susţine proiecte de restructurare.
Ajutoarele de stat reprezintă un instrument de tradiţie în Europa cu rol decisiv pentru
reducerea decalajelor, un echipament de intervenţie al decidenţilor politici de oriunde,
inclusiv în cele 25 state membre ale U.E.
Cel mai recent Raport al Comisiei pe acest subiect, State Aid Survey, arată că în perioada
1995-1999, ajutorul regional ( care reprezintă ajutor public acordat firmelor din
consideraţii legate de politica regională) reprezintă circa 57% din ajutorul total acordat în
U.E.
În concepţia legiuitorului român, obiectivele politicii de dezvoltare regională, care se
materializează în ajutoare de stat, se localizează în următoarele direcţii fundamentale :
- diminuarea dezechilibrelor regionale existente, prin stimularea dezvoltării
echilibrate, prin recuperarea accelerată a întârzierilor în dezvoltarea zonelor
defavorizate ca urmare a unor condiţii istorice, geografice, economice, sociale, politice
precum şi preîntâmpinarea producerii de noi dezechilibre;
- pregatirea cadrului instituţional pentru a răspunde criteriilor de integrare în
structurile UE şi de acces la Fondurile structurale şi la Fondul de coeziune ale Uniunii
Europene;
- corelarea politicilor şi a activităţilor sectoriale guvernamentale la nivelul
regiunilor, prin stimularea iniţiativelor şi valorificarea resurselor locale şi regionale, în
scopul dezvoltării economico-sociale durabile şi a dezvoltării culturale a acestora;
- stimularea cooperării interregionale, interne şi internaţionale, a celei
transfrontaliere, inclusiv în cadrul euroregiunilor, precum şi participarea regiunilor de
dezvoltare la structurile şi organizaţiile europene care promovează dezvoltarea
economică şi instituţională a acestora, în scopul realizării unor proiecte de interes
comun, în conformitate cu acordurile la care România este parte.
Dezechilibrele economice şi sociale moştenite de la sistemul centralizat – planificat (de comandă) s-au agravat în perioada tranziţiei spre economia de piaţă funcţională, până în
2000; în aceste condiţii a apărut necesară articularea într-un cadru propice a susţinerii
dezvoltării regionale. Cu un P.I.B. pe cap de locuitor de numai 23-24% din media U.E. şi
cu o rată a şomajului de cca 7% România are nevoie astăzi de o dezvoltare regională şi
ajutoare de stat în volum crescând.
În contextul pregătirilor pentru aderare în 2007 (cap. 21 – Dezvoltare Regională şi
Coordonarea instrumentelor structurale fiind închis în mod provizoriu în septembrie
2004), într-o ţară în care nu există o tradiţie consolidată în domeniul dezvoltării
regionale şi cu resurse limitate pentru intervenţii structurale, atât de necesare, Legea
nr.315/28 iunie 2004 reprezintă un progres deosebit de important.
În această lege sunt stabilite în mod clar obiectivele, competenţele, instrumentele
specifice pentru dezvoltarea regională şi cadrul instituţional viabil care se aplică din 29
septembrie 2004.
Principiile de bază ale legii sunt subsidiaritatea, descentralizarea şi parteneriatul. În
capitolul II al legii sunt prezentate regiunile de dezvoltare în concordanţă cu obiectivele
de coeziune economică şi socială, pentru care Institutul European din România a
efectuat studii de impact.
Preview document
Conținut arhivă zip
- Regionalizare si Globalizare - Avantaje si Dezavantaje.doc