Reforma APC in Republica Moldova

Extras din referat Cum descarc?

INTRODUCERE
Administratia publica reprezinta o varietate de activitati a unui ansamblu de organe investite prin legislatie, in regim de putere publica, sa aduca la indeplinire legile, sa realizeze valorile politice, sociale si economice care exprima interesul general al societatii. Sistemul administratiei publice din R. Moldova a cunoscut transformari radicale in perioada de tranzitie. In aceasta perioada, sistemul social sufera schimbari esentiale, activitatea organelor statale si a comunitatilor locale nu poate ramine in parametrii sai cindva stabiliti. Trecerea de la un sistem totalitar bazat pe centralism, unipartitism si dictat la un sistem politic bazat pe democratie, pluralism si diversitate necesita nu numai o simpla imbunatatire a administratiei publice, dar si o reorganizare radicala a ei, ceea ce semnifica de fapt edificarea unui sistem nou de administratie publica, care ar asigura functionalitatea societatii democratice. O astfel de reorganizare care, dupa profunzimea sa, asigura modifi!cari radicale institutionale si functionale ale administratiei publice, bazindu-se pe niste principii ce reflecta natura democratica a societatii si are ca obiectiv modernizarea nu numai a unor laturi aparte, dar si a administratiei publice in ansamblu, reprezinta o reforma a administra!tiei publice. In aceasta ordine de idei, edificarea sistemului nou de admninistratie publica si reorganizarea functionarii lui constituie o sarcina majora a reformei ce are drept scop sa inlature din administratia publica elementele invechite, neeficiente, depasite de timp si sa ajusteze administratia publica la cerintele actuale de organizare si functionare ce ar corespunde doleantelor poporului care si-a ales calea democratica de dezvoltare a societatii.
In acest sens, referindu-ne la administratia publica centrala, pina in prezent au avut loc o serie de modificari institutionale si functionale si in activitatea administratiei publice de stat de specialitate, care lucreaza sub conducerea Guvernului si intruneste ministerele, departamentele, alte organe centrale de specialitate. Insa, acestea n-au fost urmate de schimbari suficiente si s-a resimtit necesitatea efectuarii unei reforme a administratiei publice centrale in mai multe aspecte: economic, sociologic, tehnologic. De asemenea, un aspect important este faptul ca dezvoltarea rapida a proceselor de globalizare si dinamica evolutiei economice, sociale si politice a tarii imaune noi conditii de armonizare institutionala si functionala, iar aspiratiile de integrare europeana a R. Moldova sporesc importanta perfectionarii structurii institutiilor administrative pentru asigurarea unui dialog constructiv pe plan international. Prin urmare, necesitatea reformei este dictata atit de factori interni, cit si de factori externi.
Astfel, in cercetarea de fata ne-am propus sa analizam continutul Strategiei de reforma a APC aprobata prin Hotararea Guvernului R. Moldova nr. 1402 din 30.12.2005 (in continuare Strategia), sa investigam obiectivele Strategiei si actiunile care trebuie intreprinse pentru fiecare obiectiv in parte in baza Planului de implementare a Strategiei, sa examinarii rezultatelor atinse in urma reformei si sa propunem recomandari in acest domeniu.
Astfel, am trasat urmatoarele sarcini:
- analiza situatiei actuale a APC
- prezentarea scopului si obiectivelor reformei APC
- analiza componentelor reformei prin si mijloacelor de actiune pentru ameliorarea situatiei
- identificarea metodologiei de monitorizare si evaluare a reformei APC
- stabilirea concluziilor si recomandarilor
In realizarea respectivelor sarcini, am recurs la urmatoarele metode:
Metoda analitica care a stat la baza cercetarii, toate sursele fiind analizate pentru a ne forma o gama larga de concluzii si idei.
Metoda istorico-evolutiva prin prisma careia am studiat reforma administratiei publice in perioada de tranzitie.
Metoda comparatiei a servit drept instrument de lucru pentru expunerea materialului in comparatie cu experienta altor tari, precum si pentru analiza comparativa a unelor aspecte din strategia de reforma.
Metoda structural-functionala cu ajutorul careia am expus structura si continutul fiecarei componente a strategiei.
Gradul de cercetare a temei: Reforma administratiei publice este o parte componenta a procesului de tranzitie. Schimbarile din societate determina si o schimbare a organelor statale si a comunitatilor locale. Astfel, este necesar de a stabili directiile, tendintele si particularitatile reformei administratiei publice, in special a cailor de modernizare a acesteia. Anume de reforma respectiva va depinde functionarea cu succes a sistemului politic, a autoritatilor publice si calitatea serviciilor lor. O importanta majora o are anume reforma administratiei publice la nivel central, deoarece acesta este nucleul unde trebuie sa intervenim pentru a avea schimbari si in alte aspecte. Reformele sunt acele transformari democratice necesare unei societati pentru a progresa, conditie esentiala la momentul actual.
I. Situatia actuala in Administratia publica centrala
In R. Moldova procesul de reformare a administratiei publice a inceput odata cu reforma sistemului politic si se realizeaza treptat cu incepere din 1990. In aceasta perioada in societate au avut lor schimbari radicale care au facut sa dispara sistemul totalitar centralizat si sa se constituie o societate democratica. Experienta mondiala din ultimele decenii a demonstrat eficacitatea activitatii societatii civile bazate pe un sistem democratic de administrare. Pe plan international s-a elaborat un arsenal teoretic si s-a acumulat o bogata experienta practica privind diferite aspecte ale administratiei publice, inclusiv problemele reformarii ei. Conditia obligatorie a initierii oricarei reforme este elaborarea unei conceptii stiintifice care ar determina obiectivele, continutul, directiile prioritare de reformare a administratiei publice, indicind termenele de realizare a ei. Aici putem vorbi despre experienta internationala din Europa Centrala si de Est. In asemenea tari ca: Ungaria, Polonia, Slovacia, Lituania, Letonia, Estonia, care parcurg si ele etapa de tranzitie, ce-i drept ca in alte ritmuri, transformarile in sfera administratiei publice au pornit de la niste sarcini bine determinate care au fost urmate de elaborarea unor mecanisme de realizare a celor preconizate. Aceasta le-a permis acestor tari sa solutioneze operativ problemele ce vizeaza efectuarea reformelor in domeniul administratiei publice si sa dobindeasca deja un impact pozitiv al acestor reforme asupra dezvoltarii democratice a societatii social-economice.
La noi, inceputul reformarii sistemului politic l-a constituit adoptarea Declaratiei de Suveranitate din 23 iunie 1990, Decretul cu privire la puterea de stat din 27 iulie 1990, Declaratia de Independenta adoptata la 27 august 1991. Evolutia de mai departe a reformei politice si schimbarile in administratia publica necesitau tot mai mult elaborarea unei noi Constitutii. Adoptarea Constitutiei R. Moldova la 29 iulie 1994 si punerea ei in aplicare la 27 august 1994 a constituit o conditie importanta pentru edificarea unui sistem noi de administratie publica. De asemenea, au fost foarte importante si premisele economice ca legiferarea proprietatii, economia de piata, au dus la reformarea administratiei publice chemata sa se adapteze la noile conditii de activitate. 
Tranzitia la economia de piata, destramarea fostului sistem administrativ si alte fenomene care au derulat o data cu obtinerea independentei Republicii Moldova sint procese care afecteaza diverse domenii de activitate ale societatii. In perioada anilor de independenta s-au intreprins o serie de actiuni concrete de reorganizare a mecanismelor administrative la nivel central, care au avut drept obiective optimizarea numarului de functionari publici, ameliorarea procesului de selectare a personalului etc., insa marea majoritate a acestora au urmarit minimizarea cheltuielilor bugetare, iar motivatia principala consta in barierile existente la achitarea salariilor si pensiilor functionarilor publici.


Fisiere in arhiva (1):

  • Reforma APC in Republica Moldova.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* Prețul este fără TVA.

Hopa sus!