Raportul dintre Legislativ si Executiv

Extras din referat Cum descarc?

Romania este o republica semiprezidentiala, iar printre caracteristicile sale democratice intalnim pluripartidismul, separarea si controlul reciproc al puterilor in stat, economia de piata si respectarea drepturilor omului.
Totusi, pentru a crea un regim moderat, principiul separatiei puterilor in stat este necesar, nu insa si suficient.
Implicatiile modului in care este conceput raportul legislativ - executiv sunt multiple, complexe si depasesc sfera politicului. Aspectul esential in raportul dintre cele doua puteri tine de controlul legislativului asupra executivului, iar reglementarea de jure a acestuia, precum si modul in care este exercitat de facto afecteaza functionarea intregului sistem politic si tot ceea ce inseamna statul de drept si domnia legii 
Puterile legislativa si executiva trebuie sa fie nu numai clar divizate pentru a evita cumulul de functii, ci si combinate intre ele in mod judicios, prin intermediul unui sistem de contraputeri, checks and balances, care asigura in final echilibrul balantei politice 
Asa cum este precizat in art. 61, Parlamentul este organul reprezentativ suprem al poporului si unica autoritate legiuitoare a tarii 
Parlamentul Romaniei este bicameral, fiind alcatuit din Senat, cu 137 de membri , si Camera Deputatilor, cu 314 membri Un numar de 18 locuri suplimentare in Camera Deputatilor sunt rezervate reprezentantilor minoritatilor nationale. Diferenta numarului de membri se datoreaza normei de reprezentare diferite de la o Camera la alta 
Diferenta dintre atributele celor doua camere este mica, o lege trebuind sa fie votata de ambele camere pentru a putea fi promulgata. In articolul 75, Constitutia Romaniei defineste situatiile in care Camera Deputatilor este prima camera sesizata, si astfel cea care are decizia finala in caz de divergente. Senatul este prima camera sesizata in toate celalte situatii. Proiectele de legi si propunerile legislative se supun spre dezbatere primei camere sesizate, care trebuie sa se pronunte intr-un termen de 45 de zile altfel proiectul este considerat adoptat. Dupa adoptarea sau respingerea proiectului sau a propunerii legislative cealalta Camera decide definitiv, iar daca aceasta este de acord, propunerea este adoptata, altfel este rolul primei camere sesizate de a da o decizie definitiva.
Pentru aprecierea activitatii executivului si a modului cum se desfasoara si cum se concretizeaza relatia dintre acesta si Parlament este importanta latura controlului parlamentar de care tin intrebarile, interpelarile si informarile parlamentare.
Definitiile date in Regulamentul Camerei Deputatilor suna asa:
,,Intrebarea consta intr-o simpla cerere de a raspunde daca un fapt este adevarat, daca o informatie este exacta, daca Guvernul si celelalte organe ale administratiei publice inteleg sa comunice Camerei informatiile si documentele cerute de Camera Deputatilor sau de comisiile permanente ori daca Guvernul are intentia de a lua o hotarare intr-o problema determinata" (art.165 alin.2).
,,Interpelarea consta intr-o cerere adresata Guvernului de un grup parlamentar, de unul sau mai multi deputati, prin care se solicita explicatii asupra politicii Guvernului in probleme importante ale activitatii sale interne sau externe. Guvernul si fiecare dintre membrii sai sunt obligati sa raspunda la interpelari in cel mult doua saptamani. Pentru motive temeinice Camera poate acorda un nou termen"(art.173 alin.2).
Una dintre problemele esentiale legate de procedura interpelarilor si intrebarilor, care a suscitat dezbateri aprinse si cu ocazia revizuirii Constitutiei, se refera la primirea raspunsurilor. Obligativitatea ministrilor de a veni la tribuna Parlamentului si de a raspunde direct si personal interpelarilor pe care le primesc ar putea reprezenta un factor important in realizarea unui control parlamentar mai eficient asupra Guvernului si s-ar incadra, de fapt, in sfera raspunderii politice a executivului in fata forului legislativ. Practica a aratat cat de mare este riscul ca niste instrumente parlamentare consacrate in democratiile consolidate si care ar putea influenta activitatea Guvernului (cum sunt interpelarile si intrebarile) sa cada in derizoriu. Absenta ministrilor care prefera sa-si delege secretarii de stat sau chiar directorii si consilierii pentru a raspunde parlamentarilor impiedica, de fapt, exercitarea controlului parlamentar asupra Guvernului. Raspunderea politica apartine titula!rilor diferitelor portofolii, iar delegarea atributiilor catre executanti, catre functionari cu putere de decizie limitata este ilegitima politic, insemnand, de fapt, eludarea controlului parlamentar. Textul de lege destul de ambiguu permite ministrilor sa nu vina personal la tribuna Parlamentului, ceea ce face ca performanta forului legislativ in exercitarea functiei de control asupra executivului sa aiba de suferit. Cu alte cuvinte, aceasta ar depinde de "dispozitia" si de vointa politica a guvernantilor de a se lasa "controlati" si de a raspunde la solicitarile parlamentarilor


Fisiere in arhiva (1):

  • Raportul dintre Legislativ si Executiv.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* La pretul afisat se adauga 19% TVA, platibil in momentul achitarii abonamentului / incarcarii cartelei.

Hopa sus!