Raportul dintre Legislativ și Executiv

Referat
8/10 (1 vot)
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 9 în total
Cuvinte : 2959
Mărime: 15.75KB (arhivat)
Publicat de: Janeta Rădoi
Puncte necesare: 7
Profesor îndrumător / Prezentat Profesorului: Horatiu Gorun, Roxana Gherghe
UNIVERSITATEA „CONSTANTIN BRÂNCUŞI”, TG-JIU FACULTATEA DE LITERE ŞI ŞTIINŢE SOCIALE Specializarea Administraţie Publică Europeană II Grupa MA 421

Extras din referat

România este o republicã semiprezidenţială, iar printre caracteristicile sale democratice întâlnim pluripartidismul, separarea şi controlul reciproc al puterilor în stat, economia de piaţã şi respectarea drepturilor omului.

Totuşi, pentru a crea un regim moderat, principiul separaţiei puterilor în stat este necesar, nu însă şi suficient.

Implicaţiile modului în care este conceput raportul legislativ - executiv sunt multiple, complexe şi depăşesc sfera politicului. Aspectul esenţial în raportul dintre cele două puteri ţine de controlul legislativului asupra executivului, iar reglementarea de jure a acestuia, precum şi modul în care este exercitat de facto afectează funcţionarea întregului sistem politic şi tot ceea ce înseamna statul de drept şi domnia legii

Puterile legislativă şi executivă trebuie să fie nu numai clar divizate pentru a evita cumulul de funcţii, ci şi combinate între ele în mod judicios, prin intermediul unui sistem de contraputeri, checks and balances, care asigură în final echilibrul balanţei politice

Aşa cum este precizat în art. 61, Parlamentul este organul reprezentativ suprem al poporului şi unica autoritate legiuitoare a ţãrii

Parlamentul României este bicameral, fiind alcătuit din Senat, cu 137 de membri , şi Camera Deputaţilor, cu 314 membri Un număr de 18 locuri suplimentare în Camera Deputaţilor sunt rezervate reprezentanţilor minorităţilor naţionale. Diferenţa numărului de membri se datorează normei de reprezentare diferite de la o Cameră la alta

Diferenţa dintre atributele celor două camere este micã, o lege trebuind să fie votată de ambele camere pentru a putea fi promulgată. În articolul 75, Constituţia României defineşte situaţiile în care Camera Deputaţilor este prima cameră sesizată, şi astfel cea care are decizia finală în caz de divergenţe. Senatul este prima cameră sesizată în toate celalte situaţii. Proiectele de legi şi propunerile legislative se supun spre dezbatere primei camere sesizate, care trebuie să se pronunţe într-un termen de 45 de zile altfel proiectul este considerat adoptat. După adoptarea sau respingerea proiectului sau a propunerii legislative cealaltă Cameră decide definitiv, iar dacă aceasta este de acord, propunerea este adoptată, altfel este rolul primei camere sesizate de a da o decizie definitivă.

Pentru aprecierea activităţii executivului şi a modului cum se desfăşoară şi cum se concretizează relaţia dintre acesta şi Parlament este importantă latura controlului parlamentar de care ţin întrebările, interpelările şi informările parlamentare.

Definiţiile date în Regulamentul Camerei Deputaţilor sună aşa:

„Întrebarea constă într-o simplă cerere de a răspunde dacă un fapt este adevărat, dacă o informaţie este exactă, dacă Guvernul şi celelalte organe ale administraţiei publice înţeleg să comunice Camerei informaţiile şi documentele cerute de Camera Deputaţilor sau de comisiile permanente ori dacă Guvernul are intenţia de a lua o hotărâre într-o problemă determinată” (art.165 alin.2).

„Interpelarea constă într-o cerere adresată Guvernului de un grup parlamentar, de unul sau mai mulţi deputaţi, prin care se solicită explicaţii asupra politicii Guvernului în probleme importante ale activităţii sale interne sau externe. Guvernul şi fiecare dintre membrii săi sunt obligaţi să răspundă la interpelări în cel mult două săptămâni. Pentru motive temeinice Camera poate acorda un nou termen”(art.173 alin.2).

Una dintre problemele esenţiale legate de procedura interpelărilor şi întrebărilor, care a suscitat dezbateri aprinse şi cu ocazia revizuirii Constituţiei, se referă la primirea răspunsurilor. Obligativitatea miniştrilor de a veni la tribuna Parlamentului şi de a răspunde direct şi personal interpelărilor pe care le primesc ar putea reprezenta un factor important în realizarea unui control parlamentar mai eficient asupra Guvernului şi s-ar încadra, de fapt, în sfera răspunderii politice a executivului în faţa forului legislativ. Practica a arătat cât de mare este riscul ca nişte instrumente parlamentare consacrate în democraţiile consolidate şi care ar putea influenţa activitatea Guvernului (cum sunt interpelările şi întrebările) să cadă în derizoriu. Absenţa miniştrilor care preferă să-şi delege secretarii de stat sau chiar directorii şi consilierii pentru a răspunde parlamentarilor împiedică, de fapt, exercitarea controlului parlamentar asupra Guvernului. Răspunderea politică aparţine titula¬rilor diferitelor portofolii, iar delegarea atribuţiilor către executanţi, către funcţionari cu putere de decizie limitată este ilegitimă politic, însemnând, de fapt, eludarea controlului parlamentar. Textul de lege destul de ambiguu permite miniştrilor să nu vină personal la tribuna Parlamentului, ceea ce face ca performanţa forului legislativ în exercitarea funcţiei de control asupra executivului să aibă de suferit. Cu alte cuvinte, aceasta ar depinde de "dispoziţia" şi de voinţa politică a guvernanţilor de a se lăsa "controlaţi" şi de a răspunde la solicitările parlamentarilor

Preview document

Raportul dintre Legislativ și Executiv - Pagina 1
Raportul dintre Legislativ și Executiv - Pagina 2
Raportul dintre Legislativ și Executiv - Pagina 3
Raportul dintre Legislativ și Executiv - Pagina 4
Raportul dintre Legislativ și Executiv - Pagina 5
Raportul dintre Legislativ și Executiv - Pagina 6
Raportul dintre Legislativ și Executiv - Pagina 7
Raportul dintre Legislativ și Executiv - Pagina 8
Raportul dintre Legislativ și Executiv - Pagina 9

Conținut arhivă zip

  • Raportul dintre Legislativ si Executiv.doc

Alții au mai descărcat și

Modernizarea Administrației Publice

INTRODUCERE România a aderat la 1 ianuarie 2007 la Uniunea Europeană, parcurgând tranziţia de la o planificare centralizată, spre economia de...

Administrație Publică

Administratia publica 1. Sfera de cuprindere a notiunii de administratie publica. 2. Distinctia dintre administratia publica centrala si locala....

Uniunea Europeană - Olanda

Istoric Uniunea Europeana - Pe 16 aprilie 1948 este semnata conventia instituind Organizatia Europeana de Cooperare Economica. Saisprezece state...

Subiecte Sisteme Administrative Comparate

Subiecte Sisteme Administrative Comparate ASE Administratie Publica 2011-01-24 Nr.1 1. Elaborati o analiza comparativa in ceea ce priveste...

Te-ar putea interesa și

Sisteme electorale și procese de democratizare în spațiul sud est european, analiză comparată în patru state post totalitare - România, Bulgaria, Polonia, Ungaria

INTRODUCERE După cum sugerează şi titlul, epicentru acestei lucrări este dat de abordarea unor subiecte legate de sistemele electorale şi procese...

Particularități ale împrumuturilor de stat în economia de tranziție

Pe măsura amplificării şi diversificării sarcinilor şi atribuţiilor statelor contemporane s-a înregistrat în mod logic sporirea necesarului de...

Aspecte Teoretice și Practice Privind Constituirea Domeniului Public

Capitolul I: Conceptul de Administraţie Publică în România şi unele state europene. Administraţia Publică la daci. Sfera de cuprindere a noţunii de...

Managementul instituțiilor politice

Introducere În dicţionarul enciclopedic, managementul are semnificaţia de „ ştiinţa organizării şi conducerii întreprinderii” sau „ ansamblul...

Supremația Constituției

CAP I. SUPREMAŢIA CONSTITUŢIEI 1. Conceptul şi temeiurile supremaţiei Constituţiei: Supremaţia Constituţiei stabileşte locul Constituţiei în...

Sistemul Majoritarist din România

II. Rezumat / argument Pentru realizarea profilului democratic am optat pentru utilizarea unor criterii compozite care au la bază grila lui Arend...

Modul de constituire a președintelui și Guvernului Republicii Moldova

Capitolul I. Instituirea presedintelui Republicii Moldova 1.1 Locul si rolul sefului de stat in diferite sisteme politice Seful statului...

Ai nevoie de altceva?