Promovarea funcționarilor publici în Franța

Referat
8.5/10 (4 voturi)
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 9 în total
Cuvinte : 2885
Mărime: 13.83KB (arhivat)
Puncte necesare: 9
Academia De Studii Economice Facultatea de Management al Administratiei Publice Bucuresti 2007

Extras din referat

1.Administratia si functia publica

Termenul de “administratie” are 2 sensuri principale:

1.pe de o parte, el desemneaza maniera in care sunt rezolvate treburile curente cu caracter public, procedeele folosite pentru rezolvarea acestora si modul in care sunt gestionate serviciile publice;

2.pe de alta parte, el reprezinta ansamblul autoritatilor si agentilor care se consacra conducerii acestor treburi curente.

Cand vorbim de administratie se au in vedere doua aspecte:

1.pe de o parte, functiunea, care semnifica activitatea de stabilire a mijloacelor necesare pentru satisfacerea intereselor generale, a scopurilor avute in vedere;

2.pe de alta parte, organul, ce reprezinta instrumentul pus la indemana sa realizeze, adica ansamblul institutiilor care sunt responsabile cu aplicarea deciziilor adoptate.

Conceptul de administratie publica, in orice societate, fie ea clasica sau moderna reprezinta un instrument al statului, indispensabil pentru atingerea unor deziderate majore determinate de acesta pentru realizarea unor valori politice stabilite prin acte juridice, in scopul satisfacerii interesului general prin actiunea puterii publice.

Notiunea de functie publica este strans legata de notiunea de putere publica, de autoritate, de organ.Statul actioneaza prin functionari publici care sunt detinatorii unor functii publice.Notiunea de functie publica reprezinta o importanta foarte mare pentru a intelege cum se manifesta statul in general, si fiecare organ al sau in parte.Se stie ca in stat sunt recunoscute 3 functiuni sau categorii de oragane, legislativa, executiva(administrativa) si judecatoreasca.Aceste trei functiuni realizeaza in domeniul lor de activitate, atributele de putere ale statului.

La nivelul statului,corespunzator celor trei functiuni vom regasi 3 categorii de functii publice intre care exista asemanari dar si deosebiri.Asemanarile constau in aceea ca toate categoriile de functii –din domeniul parlamentar,legislativ, din cel executiv-administrativ si cel judecatoresc au la baza atributul de putere publica.Deosebirele constau in specificul activitatilor pe care le exercita, a competentelor ce le sunt atribuite.

2.Conceptul de “functionar public”(definire, statut, categorii)

Functionarii publici reprezinta mijloacele prin care actioneaza functiile publice.Functionarii publici, sunt persoane fizice si atunci cand ei exercita una dintre atributiile specifice functiei ce o realizeaza ei actioneaza, se manifesta in numele persoanei juridice de drept public din care face parte functia publica ocupata de ei.

Categorii de functionari publici:

Functionarii publici, potrivit Statutului acestora sunt debutanti sau definitivi.

Functionarii publici debutanti sunt persoanele care ocupa o functie publica pana la definitivare.Perioada de functionar public debutant este de cel putin 6 luni, dar nu mai mare de 2 ani.Calitatea de functionar debutant se obtine prin concurs sau examen.

a)categoria A- functionarii cu studii superioare de lunga durata(4-6 ani) cu diploma de licenta sau echivalenta;

b)categoria B- functionarii cu studii superioare de scurta durata, cu diploma;

c)categoria C- functionari cu studii medii, liceale sau postliceale cu diploma.

Clasificarea functiilor publice.

Criterii de clasificare. Pentru o mai buna functionare a functiilor publice si realizarea managementului acestora legea are in vedere urmatoarea clasificare a functiilor publice:

a) dupa natura competentelor avem

- functii de executie;

- functii de conducere.

b) dupa cerintele privind nivelul studiilor:

- functii publice din categoria A;

- functii publice din categoria B;

- functii publice din categoria C.

3.Promovarea functionarului public in Franta(generalitati)

Administratia publica franceza are un rol foarte important in stat si I se acorda o mare importanta.aceasta are o pozitie sociala dominanta. Functionarii publici, pot fi considerati ca fiind elita sociala si intelectuala a tarii, avand o pozitie sociala privilegiata si prestigioasa , avand o situatie materiala de invidiat: apartenenta la administratie permite asigurarea unor beneficii materiale; domeniul public tinde a fi gerata ca un veritabil patrimoniu pe care functionarii sunt in drept de a si-l insusi.Aceasta putinta colectiva a birocratiei este asociata unei stratificari interne puternice care da functionarilor resurse inegalabile.

Progresul este un avantaj acordat functionarului pentru a-si ameliora situatia oferindu-i o promovare:

- o situatie mult mai avantajoasa, mai multa putere si un tratament superior(progres de grad sau ierarhic);

- un tratament superior ( progres de nivel/stadiu)

Principiile in ceea ce priveste progresul sunt fixate prin Statutul din 1984,de la aticolul 56 pana la articolul 59. Asteptand interventia unui decret de aplicare, s-au aplicat regulile decretului D 59.308 din 14 februarie 1959 daca ele nu sunt impotriva noului Statut.

Regulile progresului sunt fixate in mod egal de statuturile particulare; ele sunt intotdeauna schimbatoare si functionarii nu pot sa pretinda din punctul lor de vedere nici un drept dobandit. Nu exista drept dobandit decat atunci cand functionarul beneficiaza de o promovare.

Aceste reguli trebuie sa fie aceleasi pentru functionarii ce apartin aceleasi categorii.

Trebuie facuta diferenta intre progres si promovarea interna comportand o schimbare de categorie si cateodata de profesie si care necesita o noua desemnare.

Trebuie, in mod egal diferentiat progresul, de desemnarea parcursului exterior la alt grad, decat cel initial. Defapt, anumite texte, permit numirea la anumite grade, de persoane care nu fac parte din administratie.Aceasta posibilitate este totusi limitata unei parti a promovarilor (de exemplu:toate departamentele de inspectie si control; aceeasi solutie se aplica Consiliului de Stat si Tribunalelor Administrative).

Preview document

Promovarea funcționarilor publici în Franța - Pagina 1
Promovarea funcționarilor publici în Franța - Pagina 2
Promovarea funcționarilor publici în Franța - Pagina 3
Promovarea funcționarilor publici în Franța - Pagina 4
Promovarea funcționarilor publici în Franța - Pagina 5
Promovarea funcționarilor publici în Franța - Pagina 6
Promovarea funcționarilor publici în Franța - Pagina 7
Promovarea funcționarilor publici în Franța - Pagina 8
Promovarea funcționarilor publici în Franța - Pagina 9

Conținut arhivă zip

  • Promovarea Functionarilor Publici in Franta.doc

Alții au mai descărcat și

Administrație Publică

Administratia publica 1. Sfera de cuprindere a notiunii de administratie publica. 2. Distinctia dintre administratia publica centrala si locala....

Uniunea Europeană - Olanda

Istoric Uniunea Europeana - Pe 16 aprilie 1948 este semnata conventia instituind Organizatia Europeana de Cooperare Economica. Saisprezece state...

Subiecte Sisteme Administrative Comparate

Subiecte Sisteme Administrative Comparate ASE Administratie Publica 2011-01-24 Nr.1 1. Elaborati o analiza comparativa in ceea ce priveste...

Salarizarea funcționarilor publici în Germania, Spania, Franța, Belgia și Danemarca

Managementul public este o perspectiva a guvernelor si a administratiilor non- profit care sustin ca managementul sectorului public si privat se...

Te-ar putea interesa și

Strategia Managementului Resurselor Umane în Administrația Publică

INTRODUCERE Actualitatea temei investigate. Etapa tranzitorie a Republicii Moldova spre o economie concurenţială implică după sine fenomene şi...

Funcția Publică Europeană

INTRODUCERE Plutarh spunea că legea este regina tuturor muritorilor şi nemuritorilor. Existenţa noastră întru respectul legii, construirea...

Spațiul administrativ al Uniunii Europene

INTRODUCERE Dezvoltarea administrativă descrisă nu trebuie considerată ca o etapă finală, circumscrisă în timp, care garantează administraţiei...

Studiu Comparativ privind Cariera Funcționarilor Publici în State Membre ale Uniunii Europene

1. Functia publica si functionarii publici în reglementarea româneasca Notiunea de functie publica, traditional, s-a impus ca o notiune...

Motivarea Funcționarilor Publici

1. Necesitatea cresterii gradului de motivare a functionarilor publici în general si pentru Primaria Sectorului 2 Activitatea administratiei...

Funcția și funcționarul public din perspectiva europeană

CAPITOLUL I NOŢIUNI GENERALE PRIVIND FUNCŢIA PUBLICĂ EUROPEANĂ ŞI FUNCŢIONARUL PUBLIC EUROPEAN 1.1 Fundamentarea noţiunilor În cadrul...

Funcția publică în context european - studiu de caz - Franța și Germania

I. NOŢIUNI INTRODUCTIVE: FUNCŢIA PUBLICĂ, FUNCŢIONARUL PUBLIC I.1. FUNCŢIA PUBLICĂ Noţiunea de funcţie publică reprezintă o noţiune fundamentală...

Analiza privind cariera funcționarului public din România și Franța

Cap. 1 Funcția publica și funcționarul public 1.1 Reglementare legală Sediul materiei în ceea ce priveste regimul juridic al funcţiei publice şi...

Ai nevoie de altceva?