Metodologie Am ales sa abordez tema " Problematica reionalizarii in Romania", un subiect de actualitate si mult discutat. Abordarea pe care am utilizat-o este de tip "institution building", iar ca si metoda am folosit o metoda calitativa, prin intermediul careia voi analiza cele 5 tipuri de regionalizare pe care Gerard Marcou le enunta in "La regionalisation en Europe", tinand cont si de efectele regionalizarii pe care Trine Fotel le abordeaza abordeaza in lucrarea "Scaling as a pluricentric coordination toolkit: the case of Danish Regional Development Policies". 2.Ipoteza Se stie ca de foarte mult timp se incearca regionalizarea Romaniei prin reorganizarea administrativa a teritoriului, astfel cele 42 de judete sa fie organizate in 8 regiuni de dezvoltare, insa procesul de dezvoltare regionala este amplu contestat. Poate din cauza esecurilor inregistrate in domeniul politicii de dezvoltare regionala care nu si-a atins obiectivele de reducere a dezechilibrelor in dezvoltare, de stimulare a dezvoltarii economice, de incurajare a parteneriatelor si a spiritului regional care au fost inregistrate in alte tari. Ipoteza de la care am plecat in cadrul cercetarii a fost aceea ca regionalizarea produce multiple efecte negative. 3.Analiza In lucrarea sa" La regionalisation en Europe", Gerard Marcou, spune ca exista 5 tipuri de cadre institutionale in procesul de regionalizare : -regionalizare administrativa -regionalizare prin intermediul colectivitatilor locale -descentralizarea regionala -regionalizarea poltica sau autonomie regionala ( regionalismul institutional) -regionalizare prin intermediul autoritatilor federale Regionalizarea administrativa Prin regionalizarea administrativa se intelege delegarea unor sarcini de catre stat catre autoritatile care se subordoneaza guvernului sau catre organismele care sunt constituite la nivel local la nivel local, care, cu toate ca sunt inzestrate cu o anumita autonomie juridica, actiunile lor sunt controlate de catre stat, ceea ce inseamna ca s-ar reduce posibilitatea aparitiei unor acte de coruptie. Prin functiile si atributiile pe care le detin, ele au ca scop promovarea dezvoltarii economice regionale si se bazeaza, in final, pe mobilizarea organizatiilor economice si a colectivitatilor locale. Regionalizarea pe baza cooperarii intre colectivitatile locale Acest tip de regionalizare se realizeaza prin intermediul colectivitatilor locale care se gasesc la nivelul administrativ,ce dispun de atributii existente si de un camp larg de actiune, care sa le permita indeplinirea obiectivelor si cooperarea intr-un cadru mai larg. Intr-o oarecare masura, acest tip de regionalizare este limitat, mai ales ca respectivele colectivitati locale nu dispun de institutii puternice si competente suficiente, ceea ce inseamna ca este mai greu de realizat. Descentralizarea regionala Aceasta, se refera la constituirea unei colectivitati teritoriale noi la nivel superior nivelului colectivitatilor teritoriale existente deja, care ar fi considerata regiune. Regiunea capata expresie institutionala specifica, ce se caracterizeaza prin aplicarea regimului general al colectivitatilor teritoriale. Ea formeaza o noua categorie de colectivitati teritoriale, care au aceeasi natura juridical ca si colectivitatile teritoriale deja existente, dar care se disting printr-o circumscriptie mai larga si prin competentele lor. Desi acest tip de regionalizare modifica organizarea teritoriala, ea se inscrie in ordinea constitutionala a statului unitar.
După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).