Principiile Bugetare

Cuprins referat Cum descarc?

I. Procesul bugetar 3
1.1. Definirea notiunii de buget 3
1.2. Procesul bugetar 3
II. Principiile bugetare 4
2.1. Principiul universalitatii bugetului 5
2.2. Principiul unitatii bugetare 6
2.3. Principiul anualitatii 6
2.4. Principiul echilibrului 8
2.5. Principiul specializarii bugetare 8
2.6. Principiul neafectarii veniturilor bugetare 9
2.7. Principiul realitatii bugetului 9
2.8. Principiul unitatii bugetare 9
2.9. Principiul publicitatii 9
III. Bugetul de stat al Romaniei pentru anul 2013 10
3.1. Caracterizarea bugetului de stat al Romaniei 10
3.2. Legea bugetului de stat pe 2013 11
Bibliografie: 12


Extras din referat Cum descarc?

I. Procesul bugetar
1.1. Definirea notiunii de buget
Bugetul este un act de planificare finaciara si isi pastreaza aceasta natura indiferent de natura sa pentru ca, chiar daca scopul urmarit difera, fara o planificare a veniturilor si cheltuielilor, activitatea ar fi haotica, sau chiar imposibil de condus, mai ales in cazul activitatilor de amploare, cum este aceea a statului.
Pentru statul modern, bugetul este un instrument indispensabil pentru numeroase motive, printre care :
- Dimensiunea activitatii financiare a statului, care este mult mai mare decat in cazul particularilor;
- Este in interesul natiunii si al autoritatii statale, ca veniturile statului sa nu ramana sub suma cheltuielilor necesare si nici sa le depaseasca in mod periodic;
- Statul primeste si cheltuie banii altora, banii contribuabililor; acesta trebuie sa stie in permanenta ce cheltuieli isi propune sa faca si care sunt resursele de care are nevoie pentru sustinerea cheltuielilor sale (activitate care se realizeaza prin buget);
- Componenta stabila a activitatii statului este aceea a cheltuielilor;
- Atat cheltuielile, cat si veniturile statului trebuie consimtite de catre contribuabili prin reprezentantii alesi; bugetul este instrumentul care ofera natiunii informatii necesare pentru ca votul sa fie dat in cunottinta de cauza;
- Cheltuielile statului trebuie facute sub un control strict si in conditii de transparenta; acest lucru n-ar fi posibil in lipsa bugetului;
- Bugetul public este un instrument necesar pentru a preveni inechitatile in repartitia sarcinilor fiscale asupra membrilor societatii;
- Economia publica a statului nu poate lasa nevoi nesatisfacute, prin lipsa de prevederi suficiente si nici nu poate sa prevada mai multe venituri decat sunt necesare pentru satisfacerea nevoilor colective.
Bugetul statului este un act de prevedere a veniturilor si cheltuielilor statului pe o perioada determinata, un tablou evaluator si comparativ al veniturilor de realizat si al cheltuielilor de facut , dar si un act de autorizare dar de autoritatea competenta, puterii executive de a face aceste cheltuieli si de arealiza veniturile necesare, autorizate carenu poate fi modificata decat in situatii exceptionale. Acest act, aprobat si adoptat de Parlament devine lege si capata forta recunoscuta legii.
In statele moderne, bugetele publice tind sa devina bugete ale economiei nationale, care reprezinta documente estimatice care ,,reflecta toate resurseloe societatii si destinatia lor, cuprinzand informatii previzionale in legatura cu productia, repartitia, consumul, produsul intern brut, precum si cu privire la formarea si utilizarea resurselor bugetului de stat" .
1.2. Procesul bugetar
Pentru a denumi ansamblul actelor si operatiunilor care se succed anual, referitor la intocmirea proiectului de buget, aprobarea, executarea, incheierea lui si aprobarea contului general de executie bugetara si controlul executiei bugetare, unii autori folosesc notiunea de procedura bugetara .
Acelasi sens ca si expresia procedura bugetara, o are si expresia procesul bugetar, care este definit ca reprezentand etapele consecutive de elaborare, aprobare, executare, control si raportare a bugetului, care se finalizeaza cu aprobarea contului general de executie a acestuia.
Procesul bugetar poate fi prezentat din doua perspective: una a continutului si una juridica. Din punct de vedere al continului, procesul bugetar este reprezentat de ansamblul actiunilor si masurilor intreprinse de institutiile competente ale statului in scopul concretizarii politicii financiare aplicate de autoritatea executiva. Sub aspect juridic, procesul bugetar se refera la totalitatea actelor si operatiunilor referitoare la intocmirea proiectului de buget, aprobarea si executarea lui, incheierea si aprobarea contului general de executie bugetara, dare si controlul executiei bugetare.
Procesul bugetar prezinta o serie de caracteristici specifice:
- este un proces decizional, deoarece continutul sau consta in alocarea unor resurse bugetare limitate in raport cu nevoile societatii pentru bunuri si servcii publice;
- este un proces democratic, deoarece in cursul derularii etapelor sale se manifesta atat atributele statului de drept, cat si posibilitatea impunerii intereselor economico - sociale ale diferitelor grupari de cetateni care detin majoritatea politica de decizie;
- este un proces preponderent politic, deoarece optiunile reflectate in buget reprezinta un act de decizie politica al fortelor majoritare din parlament;
- este un proces ciclic, cu o etapizare riguroasa;
- are un larg impact public, cu implicatii la nivel macro si microeconomic, atat in plan economic, cat si in plan social.
Procesul bugetar presupune parcurgerea urmatoarelor etape :
1. pregatirea proiectului de buget, consta in acttivitatea de determinarea a veniturilor si a cheltuielilor bugetului public;
2. aprobarea bugetului, care presupune dezbaterea si votarea bugetului de catre Parlament;
3. executarea bugetului(executia bugetara), care consta in realizarea veniturilor la termenele si la nivelurile prevazute, precum si in efectuarea cheltuielilor in limitele si potrivit destinatiilor stabilite;
4. controlul executie bugetare, care consta in verificarea modului in care au fost aduse la indeplinire prevederile cuprinse in bugetul public;
5. aprobarea executiei bugetului, care presupune realizarea unei dari de seama cu privire la modul de realizare a veniturilor si de efectuare cheltuielilor pentru anul bugetar expirat.


Fisiere in arhiva (1):

  • Principiile Bugetare.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești.
După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare.
Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:

* Prin apăsarea pe butonul “Descarcă acum” declar că am citit, înțeles și agreat termenii și condițiile.
* Prețul este fără TVA.


Hopa sus!