Importanța fazelor procesului decizional în administrația publică

Referat
7/10 (1 vot)
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 10 în total
Cuvinte : 2697
Mărime: 16.65KB (arhivat)
Publicat de: Ovidiu Voicu
Puncte necesare: 6
Profesor îndrumător / Prezentat Profesorului: Rusu Elena
Facultatea de Economie si Administrarea Afacerilor, Administratie publica, anul II

Cuprins

  1. 1. Elemente definitorii ale deciziei in administratia publica 3
  2. 2. Tipuri de decizii administrative 5
  3. 3. Participanţii la deciziile date la diferitele niveluri ale administraţiei 7
  4. 4. Etapele procesului de fundamentarea deciziilor in sistemul serviciilor publice 8
  5. 5. Concluzii 10

Extras din referat

1. Elemente definitorii ale deciziei in administratia publica

Decizia administrativa este definita ca proces complex de alegere al unei variante decizionale din mai multe posibile in scopul realizării unui obiectiv al sistemelor publice si care influenţează activitatea sistemului, in ansamblul sau al unei persoane din cadrul acestui sistem, ca si al societăţii in general. Cu alte cuvinte, decizia administrativa, reprezintă manifestarea voinţei unui organ al administratiei de stat si consta

dintr-o opţiune pentru realizarea unui anumit scop.

O problema deosebita care apare este modul in care se prezintă decizia administrativa in situaţii complexe si instabile. Administraţia publica înseamnă, in fond, exercitarea puterii executive sub un regim al puterii politice. Deci este o activitate prin care autorităţile publice asigura, folosind prerogativele puterii publice, satisfacerea interesului public. La nivel central, administraţia publica este constituita de ansamblul autorităţilor care formează puterea executiva. Decizia in administraţia publica este luată insa de către puterea publica, potrivit voinţei sale, urmând propriile procedee si sub singura sa responsabilitate. Puterea publica este coloana vertebrala a deciziei administrative, instituţiile publice fiind, de fapt, factori de decizie prin competentele pe care le au, câmpul de acţiune si capacitatea lor organizaţională .

Obiectivul acţiunii administrative reprezintă de fapt posibilitatea de realizarea a voinţei politice a grupului social, aşa cum este determinat de puterea politica. Voinţa politica a complexului social este formata din ansamblul mişcării politice a societăţii prin intermediul instituţiilor publice.

Decizia administrativă are anumite particularităţi, si anume:

• este rezultatul activităţii si colaborării intre diferitele persoane din compartimentele structurii administrative;

• necesita un volum mare de munca;

• presupune derularea unui proces in mai multe etape;

• implică responsabilitatea titularilor de posturi sau funcţii publice din administraţie;

• este avizata de una sau mai multe persoane.

Instituţiile administraţiei publice adopta deciziile in condiţiile stabilite de lege, cu respectarea stricta a dispoziţiilor legale.

Eficienta si valoarea unei decizii administrative depinde de:

• modul de înţelegere si rezolvare a problemei puse in discuţie;

• realismul soluţiei adoptate;

• oportunitatea soluţiei;

• îndeplinirea la timp a acţiunilor necesare in raport cu soluţia la care s-a ajuns.

Orice decizie in administraţia publica trebuie sa îndeplinească mai multe condiţii:

a) Sa fie fundamentată ştiinţific prin luarea in considerare a intereselor cetăţenilor, prin studierea modalităţilor concret istorice de manifestare; de aceea, persoanele cu competenta decizionala din sistemul publică trebuie sa aibă atât cunoştinţe si deprinderi manageriale, cat si capacitatea de înţelegere a mecanismelor specifice vieţii sociale.

b) Sa fie realista, ceea ce presupune fundamentarea sa pe baza unei evaluări cat mai complete a situaţiei puse in discuţie, a conţinutului naţional, si/ sau teritorial unde se va aplica.

c) Sa se ia in timp util si sa se adopte intr-un moment oportun, ceea ce, impune accelerarea ritmului schimbărilor si creşterea complexităţii situaţiilor din unitatea administrativ-teritoriala unde se aplica.

d) Sa se integreze in ansamblul deciziilor deja adoptate pentru realizarea obiectivelor instituţiilor publice, preîntâmpinarea unor probleme dificile si diminuarea influentelor politicului.

e) Sa fie oportuna, adică sa contribuie pe deplin ia realizarea scopului, pentru care a fost emisa; oportunitatea deciziei administrative ridica problema competentei persoanei care o da si a celei care o adopta (la nivel central sau local).

f) Să fie adoptata de persoana sau grupul de persoane care au imputernicire legala;

g) Alegerea deciziei in administraţia publica se face in raport cu mijloacele si instrumentele necesare pentru realizarea obiectivelor acesteia; amploarea unui asemenea proces decizional depinde, pe de o parte, de lipsa posibilitătilor de a alege, ceea ce duce la imposibilitatea luării unei decizii, si, pe de alta parte, de puterea arbitrara a alegerii in lipsa unor norme legale, care sa guverneze acţiunea legislativa in administraţia publica.

Decizia in administraţia publica nu este statica, ci într-un proces continuu de mişcare format din doua faze, si anume:

i. mişcarea inainte de a fi luată;

ii. impulsionarea realizării acesteia după ce a fost adoptata si când se văd efectele sale.

In prima faza mişcarea deciziei se descompune in doua categorii:

- mişcare interna, care se refera la întregul proces de elaborare a deciziei; acest tip de mişcare interna depinde, pe de o parte, de tipul deciziei, care poate fi: integrala, secvenţiala, provizorie, pregătitoare si definitiva, iar, pe de alta parte, de timpul pentru care se adopta: pe termen scurt, pe termen mediu si pe termen lung.

- mişcare externa, atunci când se confrunta cu forţele exterioare sistemului in însuşi procesul de luare a deciziei.

Preview document

Importanța fazelor procesului decizional în administrația publică - Pagina 1
Importanța fazelor procesului decizional în administrația publică - Pagina 2
Importanța fazelor procesului decizional în administrația publică - Pagina 3
Importanța fazelor procesului decizional în administrația publică - Pagina 4
Importanța fazelor procesului decizional în administrația publică - Pagina 5
Importanța fazelor procesului decizional în administrația publică - Pagina 6
Importanța fazelor procesului decizional în administrația publică - Pagina 7
Importanța fazelor procesului decizional în administrația publică - Pagina 8
Importanța fazelor procesului decizional în administrația publică - Pagina 9
Importanța fazelor procesului decizional în administrația publică - Pagina 10

Conținut arhivă zip

  • Importanta Fazelor Procesului Decizional in Administratia Publica.doc

Alții au mai descărcat și

Proiect practică Primăria Sectorului 6

1.Prezentarea institutiei publice in care se desfasoara practica 1.1. Denumirea institutiei : Primaria sectorului 6 ; Profil : Administrativ ;...

Lucrare de practică - în cadrul serviciului finanțelor publice al Primăriei Municipiului Iași

1. Scurt istoric al orasului Iasi Orasul Iasi se numara printre cele mai vechi si mai importante asezari ale tarii, în care a pulsat mereu,...

Practică Primăria Bacău

1. Prezenatrea instituţiei 1.1. Scurt istoric Municipiul Bacău, reşedinţa judeţului cu acelaşi nume, este situat în partea centralvestică a...

Eficientizarea Procesului Decizional în Administrația Publică

1.1. Efectele deciziilor administrative în activitatea de administraţie publică Decizia administrativă creează consecinţe deosebite în mediul...

Modalități de Îmbunătățire a Procesului Decizional în Administrația Publică din România

Introducere Cap.1 Consideraţii generale O definiţie a conceptului de administraţie publică ar putea fi aceea comform căreia ea desemnează...

Caiet de practică - Primăria Comunei Puiești

Caiet de practica Primaria comunei Puiesti , perioada 13.06.2011-24.06.2011 1 Organizare, funcţionare şi reglementare privind autorităţile...

Studiu de caz - sistemul decizional și calitatea deciziilor în Primăria Sectorului 4 din Municipiul București

I. Tema studiului de caz: Sistemul decizional într-o instituţie publică Sistemul decizional constituie componenţa esenţială a sistemului de...

Procesul Decizional

Introducere “Mai bine s-ă întrebi de două ori, decît să greşeşti o dată” proverb moldovenesc Pentru a putea vorbi de proces decizional...

Te-ar putea interesa și

Managementul administrativ în contextul informatizării administrației publice

Capitolul .I. Administraţia publică în contextul noilor tehnologii I.1.Administraţia publică şi contextul societăţii informaţionale şi a...

Caiet practică Primăria Botoșani

I. Prezentarea instituţiei publice 1.1 Scurt istoric Municipiul Botoşani este reşedinţa administrativă a judeţului Botoşani şi cel mai important...

Funcțiile în organele administrației publice

ARGUMENT Caracterul legal al administratiei publice, impune ca atat organizarea cat si activitatea acesteia, sa fie reglementata de lege, in...

Importanța fazelor procesului decizional în administrația publică

Decizia administrativă – noţiune, tipuri şi caracteristici a. Noţiunea de decizie administrativă Activitatea Administraţiei Publice se realizează...

Analiza sistemului informațional în administrația publică

DEFINIREA SISTEMULUI ADMINISTRAŢIEI PUBLICE Administraţia publică reprezintă ansamblul activităţilor Preşedintelui României, Guvernului,...

Importanța fazelor - procesul decizional în administrația publică

1. Introducere Decizia administrativa reprezinta elementul central al activitatii desfasurate de structurile administratiei publice pentru...

Decizia administrativă

Decizia este definită ca un act social deliberat al unei persoane sau al unui grup de persoane, prin care se stabilesc sopul și obiectivele unei...

Principiul Adoptării Deciziilor în Administrația Publică

“Putem invata sa decidem?” “Îi putem identifica pe cei care decid cel mai bine” „Putem profita de experienta lor?” „Putem ameliora uşor...

Ai nevoie de altceva?