Importanța fazelor procesului decizional în administrația publică

Referat
8/10 (1 vot)
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 26 în total
Cuvinte : 5595
Mărime: 65.48KB (arhivat)
Publicat de: Angel Grosu
Puncte necesare: 8

Cuprins

  1. 1) Decizia administrativă – noţiune, tipuri şi caracteristici pag. 3 - 9
  2. 2) Procesul decizional în Administraţia Publică din România pag. 9 - 22
  3. 3) Procesul decizional în Uniunea Europeană pag. 23 -24
  4. 4) Concluzii şi păreri personale pag. 24
  5. 5) Studiu de caz pag. 24 - 25
  6. Bibliografie pag. 26

Extras din referat

Decizia administrativă – noţiune, tipuri şi caracteristici

a. Noţiunea de decizie administrativă

Activitatea Administraţiei Publice se realizează „ pe baza intenţei şi adeciziei umane” de a efectua această activitate. Decizia apare nu numai ca un element caracteristic al activităţii umane din Administraţia Publică, ci ea „este un element esenţial al oricărei activităţi umane, în special al gândirii” şi care are ca rezultat atingerea unui scop şi selecţionarea mijloacelor care urmează să fie utilizate pentru atingerea acelui scop

Se cunoaşte că în aproape orice moment omul este pus în faţa unui număr, mai mare sau mai mic, de alternative generate atât de mediul extern cât şi de mediul intern, activitatea sa fiind determinată de capacitatea de a le compara, evalua, alege şi a decide dintre toate soluţiile, alternativele pe cea mai adecvată.

În managementul instituţiilor şi serviciilor publice decizia reprezintă un act social deliberat al unui conducător sau al unui grup, prin care se stabilesc scopul şi obiectivele unei acţiuni, direcţiile şi modalităţile de realizare a acesteia, toate determinate în funcţie de o anumită necesitate pe baza unui proces de informare, reflecţie, cunoaştere şi evaluare a mijloacelor necesare şi a consecinţelor desfăşurării acţiunii respective.

Decizia constituie „forma sintetică a actului de conducere”. Orice decizie presupune o selecţie conştientă dintre mai multe variante de acţiune şi în acelaşi timp o orientare către unul sau mai multe scopuri.

Decizia administrativă reprezintă procesul raţional de alegere a unei variante decizionale, din mai multe posibile, în vederea realizării unui obiectiv al Administraţiei Publice. Prin conceptul de decizie se înţelege terminarea normală a deliberării într-un act voluntar, iar obiectul său este să opereze alegeri de scopuri şi mijloace.

Decizia administrativă poate fi definită şi ca o manifestare de voinţă a unui organ al Administraţiei Publice prin care se optează pentru o soluţie, care să permită înfăptuirea unui obiectiv.

Decizia reprezintă un element indispensabil al coeziunii şi al duratei oricărei activităţi umane şi presupune evidenţierea înţelegerii şi a voinţei, deoarece decizia apare ca rezultat al rapotului dintre înţelegere şi voinţă.

b. Caracteristicile deciziei administrative

Pentru ca decizia administrativă să asigure realizarea unei eficienţe maxime a scopului propus trebuie să fie:

- fundamentată ştiinţific, juridic şi social şi presupune:

- înlăturarea practicismului, a rutinei;

- prelucrarea informaţiilor în scopul furnizării decidentului a elementelor necesare luării hotărârii

- pragmatică şi simplă – trebuie să aibă o utilitate practică

- rezultatul echipei manageriale şi să stimuleze iniţiativa cetăţenilor şi presupune:

- munca în echipă;

- atragerea cetăţenilor şn fundamentarea şi elaborarea deciziilor

- oportună – decizia trebuie luată de organul potrivit la momentul potrivit

- să aibă caracter sistemic – decizia trebuie integrată în sistemul deciziilor administrative adoptate anterior.

Principalele caracteristici ale decizia administrative sunt:

- colegialitatea - decizia administrativă este adoptată de un organ impersonal, are un caracter colegial adică este rezultatul unui proces complex în care intervin numeroşi funcţionari. Impersonalitatea şi anonimatul necesare acţiunii administrative sunt asigurate de către colegialitate În Administraţia accentul este pus pe sarcini, ci nu pe funcţionarii

care le îndeplinesc. Marile realizări administrative sunt impersonale deoarece Administraţia este permanentă însă funcţionarii se pot schimba. Impersonalitatea apără pe funcţionari de eventualele presiuni pe care o acţiune personalizată ar putea să le provoace.

- coerenţa - reprezintă o caracteristică principală a deciziei administrative ce

este întemeiată pe decizii luate anterior şi pe cerinţele sociale actuale. Decizia administrativă

se constituie din legătura dintre trecut, prezent şi viitor a politiciilor administrative. Coerenţa

activităţilor din Administraţia se situează la un nivel calitativ relativ înalt, pentru a satisface nevoile tot mai mari ale cetăţenilor.

Preview document

Importanța fazelor procesului decizional în administrația publică - Pagina 1
Importanța fazelor procesului decizional în administrația publică - Pagina 2
Importanța fazelor procesului decizional în administrația publică - Pagina 3
Importanța fazelor procesului decizional în administrația publică - Pagina 4
Importanța fazelor procesului decizional în administrația publică - Pagina 5
Importanța fazelor procesului decizional în administrația publică - Pagina 6
Importanța fazelor procesului decizional în administrația publică - Pagina 7
Importanța fazelor procesului decizional în administrația publică - Pagina 8
Importanța fazelor procesului decizional în administrația publică - Pagina 9
Importanța fazelor procesului decizional în administrația publică - Pagina 10
Importanța fazelor procesului decizional în administrația publică - Pagina 11
Importanța fazelor procesului decizional în administrația publică - Pagina 12
Importanța fazelor procesului decizional în administrația publică - Pagina 13
Importanța fazelor procesului decizional în administrația publică - Pagina 14
Importanța fazelor procesului decizional în administrația publică - Pagina 15
Importanța fazelor procesului decizional în administrația publică - Pagina 16
Importanța fazelor procesului decizional în administrația publică - Pagina 17
Importanța fazelor procesului decizional în administrația publică - Pagina 18
Importanța fazelor procesului decizional în administrația publică - Pagina 19
Importanța fazelor procesului decizional în administrația publică - Pagina 20
Importanța fazelor procesului decizional în administrația publică - Pagina 21
Importanța fazelor procesului decizional în administrația publică - Pagina 22
Importanța fazelor procesului decizional în administrația publică - Pagina 23
Importanța fazelor procesului decizional în administrația publică - Pagina 24
Importanța fazelor procesului decizional în administrația publică - Pagina 25
Importanța fazelor procesului decizional în administrația publică - Pagina 26

Conținut arhivă zip

  • Importanta Fazelor Procesului Decizional in Administratia Publica.doc

Alții au mai descărcat și

Proiect practică Primăria Sectorului 6

1.Prezentarea institutiei publice in care se desfasoara practica 1.1. Denumirea institutiei : Primaria sectorului 6 ; Profil : Administrativ ;...

Lucrare de practică - în cadrul serviciului finanțelor publice al Primăriei Municipiului Iași

1. Scurt istoric al orasului Iasi Orasul Iasi se numara printre cele mai vechi si mai importante asezari ale tarii, în care a pulsat mereu,...

Practică Primăria Bacău

1. Prezenatrea instituţiei 1.1. Scurt istoric Municipiul Bacău, reşedinţa judeţului cu acelaşi nume, este situat în partea centralvestică a...

Eficientizarea Procesului Decizional în Administrația Publică

1.1. Efectele deciziilor administrative în activitatea de administraţie publică Decizia administrativă creează consecinţe deosebite în mediul...

Modalități de Îmbunătățire a Procesului Decizional în Administrația Publică din România

Introducere Cap.1 Consideraţii generale O definiţie a conceptului de administraţie publică ar putea fi aceea comform căreia ea desemnează...

Caiet de practică - Primăria Comunei Puiești

Caiet de practica Primaria comunei Puiesti , perioada 13.06.2011-24.06.2011 1 Organizare, funcţionare şi reglementare privind autorităţile...

Studiu de caz - sistemul decizional și calitatea deciziilor în Primăria Sectorului 4 din Municipiul București

I. Tema studiului de caz: Sistemul decizional într-o instituţie publică Sistemul decizional constituie componenţa esenţială a sistemului de...

Procesul Decizional

Introducere “Mai bine s-ă întrebi de două ori, decît să greşeşti o dată” proverb moldovenesc Pentru a putea vorbi de proces decizional...

Te-ar putea interesa și

Managementul administrativ în contextul informatizării administrației publice

Capitolul .I. Administraţia publică în contextul noilor tehnologii I.1.Administraţia publică şi contextul societăţii informaţionale şi a...

Caiet practică Primăria Botoșani

I. Prezentarea instituţiei publice 1.1 Scurt istoric Municipiul Botoşani este reşedinţa administrativă a judeţului Botoşani şi cel mai important...

Funcțiile în organele administrației publice

ARGUMENT Caracterul legal al administratiei publice, impune ca atat organizarea cat si activitatea acesteia, sa fie reglementata de lege, in...

Analiza sistemului informațional în administrația publică

DEFINIREA SISTEMULUI ADMINISTRAŢIEI PUBLICE Administraţia publică reprezintă ansamblul activităţilor Preşedintelui României, Guvernului,...

Importanța fazelor - procesul decizional în administrația publică

1. Introducere Decizia administrativa reprezinta elementul central al activitatii desfasurate de structurile administratiei publice pentru...

Decizia administrativă

Decizia este definită ca un act social deliberat al unei persoane sau al unui grup de persoane, prin care se stabilesc sopul și obiectivele unei...

Principiul Adoptării Deciziilor în Administrația Publică

“Putem invata sa decidem?” “Îi putem identifica pe cei care decid cel mai bine” „Putem profita de experienta lor?” „Putem ameliora uşor...

Modele de Fundamentare a Deciziilor Administrative

1.1. Noţiunea de decizie administrativă Decizia administrativă este o manifestare de voinţă a persoanelor sau organelor administraţiei,...

Ai nevoie de altceva?