Impactul Crizei Globale asupra Economiei Sectorului Public

Extras din referat Cum descarc?

Romania s-a confruntat cu prima criza economica serioasa de la caderea comunismului in anul 2009, dar putem afirma cu certitudine ca semnele acesteia se observau inca din 2008, dupa ce avantul puternic inregistrat in primele trei trimestre ale anului au fost urmate de o incetinire semnificativa ca urmare a declansarii crizei economice globale.mare a declansarii crizei economice globale. 
O scurta trecere in revista a situatiei economice a Romaniei dupa caderea sistemului comunist ne prezinta un stat in cadrul caruia au loc numeroase transformari, orientandu-se catre sectorul serviciilor, restructurarea activitatilor industriale si implicit o reducere a contributiei acestora la cresterea PIB-ului.Sistemul de sanatate a fost intodeauna un subiect sensibil in Romania deoarece ani la rand a fost subfinantat si influentat de un management deficitar, daca nu chiar corupt. Aceasta a avut ca rezultat un sistem mult slabit, incapabil sa faca fata cerintelor curente. 
Insa, odata cu situatia economica din Romania s-a inrautatit, presiunea pe sistem a crescut si mai mult. In continuare va fi prezentata o analiza a sistemului medical romanesc. Sistemul medical, asa cum este structurat in prezent, este puternic centralizat, majoritatea deciziilor importante luandu-se la nivelul Ministerului Sanatatii. Alocarea resurselor se face in continuare intr-un mod discretionar faraa avea la baza criterii acceptate la nivel national sau international. In fapt, in absenta acestor criterii de diferentiere in baza carora sa se ia deciziile, este imposibila realizarea unei fundamentari pentru luarea deciziilor. 
Trebuie mentionat faptul ca la nivel central nu exista sisteme care sa aibaca scop asigurarea calitatii, siguranta pacientului si managementul riscului si, in ciuda faptului ca siguranta pacientului si calitatea actului medical ar trebui safie monitorizate constant, de regula ele ocupa un loc secund. 
O incercare de descentralizare a activitatii Ministerului Sanatatii a fost crearea sistemului de asigurari de sanatate cu scopul de a clarifica rolul Casei Nationale de Asigurari de Sanatate (CNAS). Aceasta incercare a esuat insa, iar in final CNAS-ul a fost subordonat Ministerului Sanatatii si Ministerului Finantelor Publice.
In ceea ce priveste modul in care este organizat, trebuie sa fie luata in considerare si preponderenta asistentei spitalicesti. In prezent Romania are unul dintre cele mai ridicate rate de internare din lume. Aceasta situatie este rezultatul organizarii defectuoase din perioada comunista, cand era practic imposibil sa obtii servicii de calitate in afara spitalului. Insa, date fiind costurile ridicate asociate cu internarea unui pacient, reorganizarea a fost practic imposibila pentru ca spitalele consuma mai bine de 50% din bugetul CNAS si al Ministerului Sanatatii, ceea ce nu lasa suficiente resurse la dispozitia restului sistemului. Aceasta problema de finantare nu permite dezvoltarea asistentei extraspitalicesti, ceea ce mai departe obliga pacientul sa apeleze la un spital si astfel se formeaza un ciclu vicios. 
Finantarea a fost intodeauna o problema majora pentru sistemul de sanatate. Aceasta a inceput cu perioada dinainte de 1990, cand acest sector era considerat neproductiv si prin urmare avea o prioritate scazuta. Astfel, pentru mult timp, finantarea a fost nu numai sub media europeana, dar si sub media din fostele tari comuniste. Ulterior, situatia s-a mai imbunatatit, dar fara schimbari majore. 
In prezent, finantarea la nivelul Ministerului Sanatatii este asigurata pe mai multe cai: 
o Fondul National Unic de Asigurari de Sanatate (FNUAS); 
o Buget local; 
o Venituri proprii; 
o Credite externe; 
o Fonduri externe neramburasbile; 
o Alte taxe.
O problema aparte o reprezinta situatia asigurarilor private. Acestea ar trebui sa permita accesul la un nivel mai ridicat al serviciilor medicale si in acelasi timp sareduca din presiunea pusa pe sistemul public. Insa acest sector nu a putut sa se dezvolte pentru ca, desi exista referinte la un asemenea sistem in legislatia in vigoare, lipsesc normele propriu-zise care sa permita punerea in aplicare. 
Oamenii sunt cheia sistemului de sanatate din Romania si, cu toate acestea, nu exista o politica de resurse umane clar formulata, ceea ce creeaza probleme cu motivarea si retinerea personalului, ducand iin final la dezechilibre grave. 
O prima problema este data de nivelul de salarizare. La nivel international practica este in favoarea ideii ca un salariu acceptabil pentru un medic sa fie de circa trei ori mai mare decat salariul mediu la nivel de economie, insa in Romania un medic specialist obtine intre 1,5 si 2 salarii medii pe economie.


Fisiere in arhiva (1):

  • Impactul Crizei Globale asupra Economiei Sectorului Public.docx

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* Prețul este fără TVA.

Hopa sus!