Functionarul Public

Extras din referat Cum descarc?

In vederea realizarii sarcinilor ce le revin - satisfacerea intereselor generale ale societatii - serviciile publice (prin care se realizeaza sarcinile puterii executive,adica organe ale administratiei publice, institutii publice si regii autonome de interes public) 
adopta sau emit acte juridice si savarsesc fapte materiale (administrative) producatoare de efecte juridice, in scopul nasterii, modificarii sau atingerii raporturilor juridice.
Unele fapte materiale (administrative) nu produc,prin ele insele, efecte juridice, dar fara savarsirea lor nu ar putea fi adoptate sau emise actele administrative producatoare de efecte juridice. In acest caz, Profesor P. Negulescu sustine ca, daca examinam activitatea functionarilor publici, constatam ca cea mai mare parte nu fac acte juridice, adica manifestari de vointa in scop de a produce acte juridice.
Un copist, o dactilografa, un factor postal, un inginer al statului care supravegheaza o lucrare de constructii, nu fac acte juridice, ei fac acte materiale, fapte care au drept caracter producerea rezultatelor de fapt1 
In literatura de specialitate, functia publica este definita ca fiind ansamblul atributiilor si responsabilitatilor stabilite in temeiul legii, in scopul realizarii prerogativelor de putere publica de catre administratia publica centrala si locala2.
1P.Negulescu - ,,Tratat de drept administrativ,, ,Bucuresti, 1934, vol. I , pag.297.
2T.Pavelescu, G. Moinescu - ,,Drept Administrativ roman,, , ed -Tritonic, Bucuresti-2004.
Nu ar avea nici oratiune si nici o utilitate practica doar crearea de functii publice fara ca aceasta sa fie si exercitate. Ca atare, intr-o definitie de maxima generalitate, am putea spune ca sunt functionari publici aceea care ocupa o functie publica.
Desi exacta o asemenea definitie este prea generala si nu releva totusi trasaturile specifice functionarului public in stransa lor corelare cu cele ale functiei publice. In literatura de specialitate3 intalnim, ca si in cazul functiei publice, diverse definitii, fiecare dintre autori, incercand sa surprinda in continutul acestora trasaturile pe care le-a apreciat ca fiind cele mai relevante.
Astfel notiunea de functionar public a fost definita pentru prima data, in Legea pentru Statutul functionarilor publici din iunie 1923- unul din primele statute ale functionarilor publici din aceasta parte a Europei - care in art. 1 prevedea : ,,Sunt functionari publici cetateni romani, fara deosebire de sex, care indeplinesc un serviciu public permanent (civil si ecleziastic) la, stat, judet, comuna sau la institutiile al caror buget este supus aprobarii Parlamentului, Guvernului sau consiliilor judetene si comunale,,4.
In acelasi loc prof. P. Negulescu5 dand o alta definitie notiuni de functionar public, arata ca ,,functionarii publici sunt acei cetateni care, fiind numiti de autoritatea competenta si investiti in mod legal cu atributele functiilor lor, presteaza in mod permanent o anumita activitate, ce nu este exclusiv normata in scop de a face sa functioneze un serviciu public in schimbul unui salariu platit periodic,, ,iar prof. A. Teodorescu sustinea ca ,,functionarul public este persoana care in schimbul unei remunerati, indeplineste sau colaboreaza in mod permanent la indeplinirea unui serviciu public depinzand de autoritatea administrativa a statului, judetelor sau comunelor,,6.
In literatura de specialitate de dinainte de Revolutia din decembrie 1989, prof. Dr .Antonie Iorgovan7 definea notiunea de functionar de stat ca fiind ,,persoana fizica care este investita in mod legal, prin actul de vointa unilaterala a unui organ de stat cu sarcina indeplinirii pe un timp limitat sau nedeterminat a unei functii de stat, in vederea organizarii competentei organului din structura careia face parte functia respectiva,, .
Din pacate, cele mai multe dintre definitii redau nu numai trasaturile generale si comune tuturor functionarilor publici, ci si unele din trasaturile specifice unei singure categorii. Altele se limiteaza la a defini numai functionarii publici din sfera administratiei publice, dar restrangand-o in acest caz, doar la functionarii publici numiti
3P.Spiliotopoulus, GREECE -,,L organization de la justice administrative,, ,Revue Francaise de Droit administrative 4 (2),mars -avril, 1998.
4Legea pentru statutul functionarilor publici -19 iunie 1923.
5P.Negulescu -,,Tratat de administratie publica,, ,Bucuresti, 1934, vol. I, pag.540 si urm...
6A.Teodorescu -,,Tratat de drept administrativ,, ,Bucuresti,1929, vol. I, pag.257.
7A.Iorgovan -,,Drept administrativ si stiinta administratiei,, , Bucuresti, 1989, pag.224.
De altfel,chiar s-a creat in doctrina un curent pozitiv caruia cei care ocupa functii alese nu au calitate de functionar public, aceasta conceptie bazandu-se in principal pe doua argumente:
1.- cei alesi (deputati, senatori, presedintele tarii, consilieri, primari) desfasoara 
o activitate nepermanenta, limitata in timp, de regula la patru ani;
2.- sfera de competenta apartine autoritatii publice din care face parte , nu fiecaruia dintre alesi.


Fisiere in arhiva (1):

  • Functionarul Public.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare. Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* La pretul afisat se adauga 19% TVA, platibil in momentul achitarii abonamentului / incarcarii cartelei.

Hopa sus!