Dreptul Administrativ

Extras din referat

1. Dreptul public si dreptul privat
Normele juridice fiind chemate sa reglementeze raporturile dintre diverse persoane, si-au gasit reflectare in toate domeniile sociale. Grupandu-se dupa anumite criterii, acestea dau nastere unor anumite ramuri de drept. Astfel:
normele juridice care reglementeaza organizarea si functionarea statului, precum si raporturile statului cu persoanele fizice si juridice formeaza ramura dreptului constitutional;
- normele juridice care reglementeaza organizarea si functio!narea administratiei publice, raporturile juridice dintre organele administratiei publice, precum si cele dintre particulari si organele administratiei publice formeaza ramura dreptului administrativ;
- normele juridice care reglementeaza raporturile dintre organele financiare ale statului si contribuabili, care asigura veniturile bugetului public national, iar pe de alta parte, raporturile dintre organele financiare ale statului si celelalte organe de stat dau nastere ramurii dreptului financiar;
- normele juridice care reglementeaza instituirea faptelor considerate infractiuni si modul de sanctionare a acestora formeaza ramura dreptului penal;
normele juridice care reglementeaza ansamblul raporturilor patrimoniale si nepatrimoniale dintre particulari formeaza ramura dreptului civil;
In functie de raporturile pe care le reglementeaza, ramurile dreptului se grupeaza in doua mari subsisteme, dreptul public si dreptul privat, care impreuna constituie sistemul dreptului. Dreptul public cuprinde ansamblul normelor juridice, care reglementeaza modul de organizare si functionare a statului si a institutiilor acestuia, cuprinzand ramurile dreptului constitutional, dreptului administrativ, dreptului financiar, dreptului penal etc., iar dreptul privat include ansamblul normelor juridice, care reglementeaza drepturile si obligatiile particularilor, cuprinzand ramurile dreptului civil, dreptului familiei, dreptului muncii etc. Dreptul public se distinge de dreptul privat prin doua caracteristici generale, in primul rand, in raporturile de drept public intotdeauna unul dintre subiecti este statul. In al doilea rand, in raporturile juridice apartinand dreptului public se urmareste interesul general al societatii.
Conform altei delimitari a dreptului public si celui privat: 
- normele de drept privat sunt mult mai cristalizate si mai stabile decat normele de drept public;
- in dreptul privat oricine poate fi titular al unui drept, iar in dreptul public obtinerea unui drept poate fi conditionata;
- normele de drept privat au o precizie mai mare decat cele de drept public;
- dreptul public se bazeaza pe forta coercitiva a statului in caz de nerespectare a normei sale, in dreptul privat constrangerea o gasim foarte rar;
- in dreptul privat gasim sanctiuni precise, iar in dreptul public lipseste o precizie;
- in dreptul privat normele sunt supletive, iar in dreptul public
dispozitiile sunt obligatorii;
- in timp ce publicitatea tine de esenta dreptului public, secretul tine de esenta dreptului privat
2. Fenomenul administrativ
Aparitia administratiei o putem lega de aparitia unor comunitati de oameni pe pamant, incepand cu cea primitiva. Putem admite ca o anumita administratie a existat si in comuna primitiva la nivelul gintii, tribului si apoi al uniunilor de triburi. Despre o activitate administrativa propriu-zisa, privita ca o activitate sociala specializata, nu se poate vorbi decat atunci cand a aparut necesitatea unor oameni care sa indeplineasca ordinele unor autoritati superioare ale organizarii sociale. Odata cu aparitia unor persoane ce au ca obiect de activitate indeplinirea ordinelor unor autoritati superioare din cadrul societatii organizate in stat, constatam prezenta fenomenului administrativ statal.
Fenomenul administrativ poate fi identificat dupa urmatoarele trasaturi:
-este fenomen social;
- presupune organizarea unor activitati pentru realizarea unui scop concret;
- obiectul si scopul este stabilit de o autoritate superioara;
- se extinde pana la realizarea practica a scopului.
fenomenul administrativ nu este altceva decat forma de organizare si executare a unor interese dictate de una sau mai multe persoane, fiind o vointa materializata. Din fenomenul administrativ putem desprinde administratia publica si administratia particulara.
3. Notiunea de drept administrativ si trasaturile caracteristice ale acestuia
Dreptul administrativ a inceput sa se contureze ca ramura de drept dupa introducerea principiului separatiei puterilor in stat. Acest principiu pentru prima data a fost introdus in Constitutia Statelor Unite ale America in anul 1787 si in Constitutia Frantei in anul 1791. Organizarea si functionarea statelor dupa acest principiu face sa se distinga normele de drept administrativ, astfel incat putem vorbi despre aparitia unei noi ramuri a dreptului public - dreptul administrativ.
Dreptul administrativ, fiind o ramura a dreptului public, cuprinde totalitatea normelor ce reglementeaza relatiile sociale din domeniul administratiei publice. 
Distingem urmatoarele trasaturi ale dreptului administrativ:
- este o ramura de drept relativ tanara; 
- reglementeaza o larga varietate de domenii; 
- nu poate fi codificat;
- are un pronuntat caracter de mobilitate;
- cuprinde norme ce se bazeaza pe principiul inegalitatii subiectilor raportului de drept administrativ;
- unele conflicte pot fi solutionate de organele administratiei publice;
- actele administrative sunt supuse controlului legalitatii de catre autoritati ce realizeaza atributiile altei puteri.


Fisiere in arhiva (1):

  • Dreptul Administrativ.doc

Imagini din acest referat

Ne pare rau, pe moment serviciile de acces la documente sunt suspendate.


Hopa sus!