1.GENERALITATI,STATUT SI ATRIBUTII 3 2.COMPONENTA,ORGANIZAREA SI FUNCTIONAREA .6 3.DREPTURILE SI OBLIGATIILE MEMBRILOR ...6 4.PUTERILE PRESEDINTELUI .7 5.RELATIILE CURTII CU CELELALTE INSTITUTII ECONOMICE 7 6.COMPETENTELE CURTII DE CONTURI .8 7.CONCLUZII 11 8.BIBLIOGRAFIE ..12
GENERALITATI Curtea de Conturi, cu sediul la Luxemburg,a fost creata prin Tratatul din 22 iulie 1975,intrat in vigoare in iulie 1977.A fost creata la initiativa Parlamentului european, prin Tratatul de revizuire a dispozitiilor bugetare de la Bruxelles. Infiintarea Curtii de Conturi se inscrie in contextul aplicarii si consolidarii finantarii Comunitatilor prin resurse proprii si in cel al atribuirii Parlamentului european a responsabilitatii de a descarca Comisia pentru executia bugetului. Curtea de Conturi este inclusa in randul institutiilor comunitare prin Tratatul de la Maastricht, din anul 1993, alaturi de Consiliu, de Comisie,de Parlament, de Curtea de justitie si de Tribunalul de prima instanta. Pana atunci o regaseam intre organele complementare comunitare cu caracter tehnic. A inlocuit, in acest fel, Comisia de control, infiintata prin Tratatele C.E.E si EURATOM si Comisarii (delegatii) pentru conturi prevazuti in Tratatul C.E.C.A. Este o institutie care, prin activitatea pe care o desfasoara, urmareste scopuri financiare, realizand controlul financiar. Curtea de Conturi contribuie la imbunatatirea sistemului administrativ si la eficienta folosirii mijloacelor financiare ale UE, in avantajul contribuabililor (platitorilor de impozite). Ea garanteaza o mai buna folosire a finantelor Comunitatii si este pentru contribuabilul european cel mai bun izvor de informatie despre modul de folosire a fondurilor comunitare. Altfel spus, rolul acestui organism este de a verifica daca fondurile europene, ce provin de la contribuabilii europeni, sunt colectate si cheltuite in mod corect si legal. Autonomia ei fata de celelalte organe ale UE si de statele membre ii ofera garantarea indeplinirii in cele mai sigure conditii a functiei de control pe care o exercita. Acest control este un control extern, independent de organele comunitare. STATUTUL CURTII DE CONTURI Curtea de Conturi Europeana este o institutie comunitara (articolul 7 din TCE). Dispozitiile TCE care o vizeaza sunt incluse la articolele 246-248 din TCE. Ea poate formula actiuni in anularea impotriva unui act de drept secundar daca aceasta actiune vizeaza protejarea prerogativelor sale (articolul 230 din TCE). De asemenea, ca institutie poate sa formuleze o actiune in constatarea abtinerii de a actiona impotriva Comisiei, a Parlamentului European sau a Consiliului (articolul 232 din TCE). ATRIBUTIILE CURTII DE CONTURI Curtea de Conturi nu indeplineste o veritabila functie jurisdictionala, in ciuda denumirii sale.Ea examineaza "legalitatea si regularitatea cheltuielilor si a incasarilor" si "asigura buna gestiune financiara" in cadrul Comunitatilor. Competentele Curtii de Conturi sunt foarte largi. Se ocupa cu examinarea aspectelor de Legalitate si regularitate a totalitatii veniturilor si cheltuielilor celor trei Comunitati, indiferent ca sunt bugetare sau nu. Controlul nu se extinde si asupra bunei gestiuni financiare a operatiunilor. Totodata, Curtea isi exercita controlul pe domenii si asupra institutiilor si statelor membre, in masura in care acestea au beneficiat si au folosit fonduri comunitare, cum ar fi :ajutor,servicii de vama, organisme de interventie agricola s.a.Si din acest motiv se apreciaza ca atributiile (puterile) Curtii au fost considerabil consolidate, in raport cu cele ale precedentei Comisii de control. Pentru indeplinirea sarcinilor ce ii revin, Curtea de Conturi colaboreaza cu alte institutii internationale similare si cu organismele nationale de control. Curtea de Conturi este chemata sa joace un dublu rol. Astfel, ea exercita o functie de asistenta a autoritatilor bugetare (Consiliul si Parlamentul) si, in special, a Parlamentului pentru materializarea propriului sau drept de control politic in domeniul executarii bugetului,colaborand indeaproape cu Comisia de control bugetar a Adunarii. De asemenea, Curtea are responsabilitatea exercitarii controlului permanent al conturilor. Aceasta responsabilitate o realizeaza in mod autonom, fapt care o deosebeste de simplele organe auxiliare, cum este cazul Comitetului economic si social. Este aspectul esential care o apropie de institutiile Comunitatilor. Astfel Curtea de Conturi examineaza conturile tuturor veniturilor si cheltuielilor oricarui organism creat de Comunitate, in masura in care actul fondator nu exclude acest control. Curtea de Conturi prezinta Parlamentului European si Consiliului o declaratie de asigurare privind fiabilitatea conturilor, precum si legalitatea si regularitatea operatiilor subiacente. Controlul veniturilor se efectueaza atat pe baza sumelor stabilite ca datorate, cat si a varsamintelor catre Comunitate. Controlul cheltuielilor se efectueaza pe baza angajamentelor asumate precum si a platilor efectuate. Aceste controale pot fi efectuate inainte de inchiderea conturilor exercitiiului financiar in cauza. Controlul are loc pe baza documentelor si, daca este necesar, se desfasoara la fata locului, in celelalte institutii ale Comunitatii si in statele membre. Controlul in statele membre se realizeaza in colaborare cu institutiile de control nationale sau, daca acestea nu dispun de competentele necesare, cu serviciile nationale competente. Aceste institutii sau servicii aduc la cunostinta Curtii de Conturi daca intentioneaza sa participe la control.
1.Chiritescu Dorel Dumitru (coord.),Popescu-Duduiala Lorena, Vasilescu Maria, Institutiile Uniunii Europene Targu-Jiu, Academia Brancusi, 2008 2.Fuerea Augustin,Institutiile Uniunii Europene, Bucuresti, Universul Juridic, 2002 3.Sauron Jean-Luc,Curs de Institutii europene: Puzzle-ul European, Iasi, Polirom 2010 4.Vadasan Ioana,Institutiile si economia Uniunii Europene: Mecansim si finctionare, Editura Universitatii de Vest, Timisoara 2010
După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).