Cultura Oganizationala. Factori de Succes al Procesului Strategic

Extras din referat Cum descarc?

Cultura organizationala este unul dintre factorii ce compun mediul intern in care isi deruleaza activitatea organizatia publica, avand un impact deosebit asupra formularii, implementarii si evaluarii unei strategii.
Cultura organizationala poate fi definita ca fiind "ansamblul valorilor, credintelor, aspiratiilor, asteptarilor si comportamentelor conturate in decursul timpului in fiecare organizatie, care predomina in cadrul sau si-i conditioneaza direct si indirect functionalitatea si performantele" (,,Fundamentele managementului organizatiei", Ovidiu Nicolescu, Ion Verboncu, cap. VI, p. 4).
In literatura de specialitate continutul culturii organizationale este tratat diferit. Wiliams, Dobson si Walters structureaza elementele culturii organizationale pe trei niveluri:
- al credintelor si convingerilor, intiparite in constiinta personalului, de care adesea acesta nu este constient;
- al valorilor si atitudinilor, pentru care salariatii organizatiei opteaza si pe care le etaleaza;
- al comportamentului individual si de grup in cadrul organizatiei, care poate fi perceput prin observatii spontane si sistematice.(D. Williams, P. Walters, Changing Culture; New Organizational Approaches, London, 1989, apud Ovidiu Nicolescu, Ion Verboncu, op. cit. ).
E. Schein, distinge la randul sau trei niveluri de manifestare a culturii organizatorice ("Organization Behavior", 1992, Los Angeles, apud Comunicare organizationala, format electronic, Dumitru Iacob, Ana-Maria Cismaru, cap. VI, p. 65):
- artefactele vizibile (ceremonii, ritualuri, mituri, eroii organizatiei, limbaj si simboluri, documente oficiale, decorul);
- valorile individuale (credintele si perceptia ca dorinte a diferitelor tipuri de cultura);
- prezumtiile de baza (acele valori care care alcatuiesc o traditie profunda si stabila care sta la baza manifestarii comportamentelor.
Modalitati de manifestare: valori organizationale, simboluri, norme de comportament, ritualuri si ceremonii, istorioare si mituri. 
Factorii care determina aparitia si evolutia culturii organizationale sunt:
- endogeni: istoria organizatiei, proprietarii, managerii, salariatii, marimea organizatiei, tehnica si tehnologia utilizata, situatia economica a organizatiei, faza ciclului de viata al organizatiei, scopul si obiectivele organizatiei, sistemul de management al organizatiei;
- exogeni: mediul juridico-institutional, mediul economic, cultura nationala. (Ovidiu Nicolescu, Ion Verboncu, op. cit.).
Studiu de caz - Intreprinderea de Aparatura Electronica Bucuresti 
Istoria organizatiei are in vedere modul de infiintare si de dezvoltare ale organizatiei pana in prezent. 
Intreprinderea de Aparatura Electronica Bucuresti a fost infiintata prin HCM nr. 575/1968, avand ca obiect de activitate fabricarea mijloacelor de etnica de calcul, respectiv a masinilor de facturat si contabilizat si a calculatoarelor de mica si mare capacitate. Intreprinderea primeste statut de unitate de stat cu gestiune proprie (1970), si unitate economica de interes republican in 1974. 
La inceputul activitatii intreprinderea producea: calculatoare electronice de capacitate mica (Felix C- 32), masini de facturat si contabilizat (FC 15, FC 30), calculatoare de birou cu component electronice discrete (CE-30, CE-33); in perioada 1976-1980 fabrica producea calculatoare Felix C-512 si C-1024.
In 1992, prin H.G. 226, Intreprinderea de Aparatura Electronica s-a trensformat in societate comerciala pe actiuni, S.C. ELCOM S.A., iar in 1996 a fost inclusa in procesul de privatizare.
Dupa 1989, sfera cooperarilor in productie a inclus firme ca IBM, ADVANTECH, SUN, DEC, LOGITECH, HEWLETT-PACKARD.


Fisiere in arhiva (1):

  • Cultura Oganizationala. Factori de Succes al Procesului Strategic.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare. Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* La pretul afisat se adauga 19% TVA, platibil in momentul achitarii abonamentului / incarcarii cartelei.

Hopa sus!