Contractele Administrative - Atacarea lor in Fata Instantei de Contencios Administrativ

Cuprins referat Cum descarc?

CAPITOLUL I
Aspecte introductive . 1 
CAPITOLUL II
Reglementarea legislativa aferenta obiectului de studiu . 3
CAPITOLUL III
Aspecte practice privind contractele administrative si atacarea acestora in fata instantei de contencios administrativ . 5
CAPITOLUL IV
Aspecte doctrinare relevante . 7
CAPITOLUL V
Concluzii . 11
BIBLIOGRAFIE. 12


Extras din referat Cum descarc?

CAPITOLUL I
Aspecte introductive
Etimologic, cuvantul contencios provine prin filiera franceza (contentieux = contencios) din latinescul contentiosus = certaret, adjectivul substantivului contentio = conflict, disputa, confruntare.
Notiunea de contencios administrativ are o sfera de cuprindere mai larga, sau mai restransa, dupa cum include totalitatea litigiilor juridice dintre administratia publica si cei administrati, fie numai o parte dintre acestea si anume cele care se solutioneaza de anumite instante de judecata si potrivit anumitor reglementari juridice, pe baza principiilor de drept public. Atat in acceptia generala cat si in cea restransa, notiunea contenciosului administrativ are un sens material si unul formal, organic.
Asa cum proprietatea publica are caractere specifice in raport cu proprietatea privata, libertatea contractuala a persoanelor publice prezinta particularitati in raport cu libertatea contractuala a persoanelor private.
Principala modalitate prin care administratia isi exercita libertatea contractuala este reprezentata de contractul administrativ.
Principala caracteristica a contractelor administrative este inegalitatea de pozitie in care se gasesc actorii lui: administratia, in calitate de purtatoare a prerogativelor de putere publica, si in consecinta superioara particularului, poate stabili si modifica unilateral unele clauze contractuale si impune sanctiuni . Aceasta trasatura nu se regaseste insa in contractele administrative incheiate intre persoanele publice. Vom retine, prin urmare, pentru inceput, ca specificul contractelor administrative in raport cu contractele de drept comun consta in inegalitatea partilor (atunci cand administratia contracteaza cu particularii), inegalitate care se manifesta prin dreptul administratiei de a stabili, a priori, unele clauze contractuale (asa numita "parte reglementara" a contractului), care nu pot fi negociate cu particularul, si, ulterior, de a modifica unilateral clauzele impuse particularului, in concordanta cu interesul public. 
Contractul administrativ poate fi definit ca un acord de vointa intre o autoritate administrativa sau un alt subiect de drept autorizat de aceasta si un particular, prin care particularul se angajeaza, in schimbul unei sume de bani, sa asigure functionarea unui serviciu public, ori sa efectueze o lucrare publica a caror organizare reprezinta obligatii legale ale administratiei . 
Contractele publice sunt intalnite sub diferite forme: achizitii publice, concesiuni, asocieri in participatie etc.; toate acestea au anumite trasaturi comune, care alcatuiesc impreuna regimul juridic al contractelor publice si guverneaza incheierea, executarea si efectele contractului public precum si responsabilitatea contractuala. 
In teoria contractelor administrative, se considera ca, atunci cand legea nu dispune altfel, solutionarea litigiilor nascute in legatura cu aceste contracte sunt de competenta instantelor de contencios administrativ. Insa, asa cum vom arata in continuare, jurisprudenta noastra nu poate decide asupra competentei dupa bunul plac, aplicandu-se regulile procedurii civile, conform carora competenta revine judecatoriei.
Astfel, regimul juridic special caruia ii sunt supuse contractele administrative se caracterizeaza, in primul rand, prin forme speciale necesare incheierii lor (caietele de sarcini, care cuprind unele din clauzele contractului ce urmeaza a fi incheiat, particularii avand doar posibilitatea de a accepta sau a refuza incheierea contractului in aceste conditii; la clauzele standard se adauga si unele clauze negociate de parti), precum si principii speciale cu privire la executarea lor (rezilierea, sanctiuni, decaderi) .
Exercitarea controlului se integreaza in activitatea de administratie si reprezinta ,,activitatea de verificare a conformitatii actiunilor autoritatilor si institutiilor publice,ale organizatiilor nestatale,ale persoanelor fizice si juridice cu reglementarile juridice in vigoare" . Asupra contractelor administrative se exercita una din formele de control si anume controlul judiciar prin intermediul instantelor de contencios administrativ.
Contenciosul administrativ este ,,activitatea de solutionare, de catre instantele de contencios administrativ competente potrivit legii, a litigiilor in care cel putin una dintre parti este o autoritate publica, iar conflictul s-a nascut fie din emiterea sau incheierea, dupa caz, a unui act administrativ, fie din nesolutionarea in termen legal ori din refuzul nejustificat de a rezolva o cerere referitoare la un drept sau la un interes legitim." 
Si Constitutia, prin art.52, recunoaste dreptul persoanei vatamate de o autoritate publica de a obtine recunoasterea dreptului pretins sau a interesului legitim, anularea actului si repararea pagubei,in urma actiunii in contencios administrativ.
Contractul administrativ poate fi atacat in fata instantelor de contencios prin faptul ca emana de la o autoritate administrativa. Acest control judiciar asupra legalitatii (nu si oportunitatii) constituie o garantie suplimentara a exercitarii depline de catre cetateni a dreptului lor. In urma controlului,daca se constata nelegalitati,actul poate fi anulat cu plata unei despagubiri. Aceasta forma de control judiciar este probabil cea mai eficienta, fiind realizata de instantele de judecata.
In anumite conditii, precum indeplinirea defectuoasa a obligatiilor asumate sau cand indeplinirea acestora devine prea impovaratoare pentru particulari,autoritatea de administratie publica poate sa rezilieze contractul,fara sa apeleze la instanta.
Controlul se impune nu numai pentru protectia drepturilor cetatenilor, a drepturilor omului in general dar si pentru imbunatatire activitatii organelor administratiei publice, a sarcinilor generale ale statului.
CAPITOLUL II
Reglementarea legislativa aferenta obiectului de studiu 
Contenciosul administrativ roman isi are sediul materiei in Constitutie, in legea generala a contenciosului administrativ, precum si in legi speciale.
CONSTITUTIA ROMANIEI
Astfel, art.52 alin.1 al Constitutiei din 1991 revizuite in 2003, chiar daca nu foloseste expres notiunea de ,,contencios administrativ", descrie esenta acestei institutii juridice: ,,persoana vatamata intr-un drept al sau ori intr-un interes legitim, de o autoritate publica, printr-un act administrativ sau prin nesolutionarea in termenul legal a unei cereri, este indreptatita sa obtina recunoasterea dreptului pretins sau a interesului legitim, anularea actului si repararea pagubei".
In alineatul 2 al aceluiasi text constitutional, se precizeaza ca prin lege organica vor fi stabilite conditiile si limitele exercitarii acestui drept.
Textului mentionat i se adauga cel al art.123 alin.5, care consacra faza jurisdictionalizata a controlului de legalitate exercitat de prefect asupra actelor autoritatilor locale.
Dupa intrarea in vigoare a Legii nr.554/2004, prin asimilarea contractelor administrative cu actele administrative, instantele de contencios administrativ au dobandit o competenta deplina si exclusiva in ceea ce priveste solutionarea litigiilor care apar in fazele premergatoare incheierii unui contract administrativ, precum si orice litigii legate de aplicarea si executarea acestuia.


Fisiere in arhiva (1):

  • Contractele Administrative - Atacarea lor in Fata Instantei de Contencios Administrativ.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* La pretul afisat se adauga 19% TVA, platibil in momentul achitarii abonamentului / incarcarii cartelei.

Hopa sus!