Cuprins
- INTRODUCERE 5
- 1.POLITICA DE COEZIUNE ÎNTRE CONVERGENŢĂ ŞI COMPETITIVITATE 5
- 1.1. Scurt istoric al politicilor de coeziune economică şi socială a Uniunii Europene 5
- 1.2.Concepte de bază privind politica de coeziune economică şi socială 8
- 1.2.1.Definirea şi necesitatea politicii de coeziune economică şi socială 8
- 1.2.2.Obiectivele politicii de coeziune economică şi socială 9 1.2.2.1.Convergenţă 10
- 1.2.2.2.Competitivitate regională şi ocuparea forţei de muncă 10
- 1.2.2.3.Cooperarea teritorială europeană 10
- 1.3.Coeziunea economică - socială, principiu în integrarea europeană 11
- 1.4.Noua politica de coeziune economică şi socială a Uniunii Europene pentru perioada 2007- 2013 12
- 1.4.1. creşterea durabilă , 13
- 1.4.1.1.competitivitate în serviciul creşterii şi folosirii forţei de muncă 13
- 1.4.1.2.coeziune în vederea realizării creşterii economice şi utilizării forţei de muncă 13
- 1.4.2. dezvoltarea durabilă şi protejarea resurselor naturale 13
- 1.4.3. democraţia, libertatea, securitatea şi justiţia „pentru a oferi un sens cetăţeniei europene” 13
- 1.4.4. finanţarea politicii externe a UE, ajutor pentru dezvoltare, politica de vecinătate, politica comercială comună, ajutorul umanitar 14
- 2.APLICAREA POLITICII DE COEZIUNE PE EXEMPLUL
- ROMÂNIEI: REZULTATE, AŞTEPTǍRI 14
- 2.1.Importanţa politicii de coeziune economică şi socială pentru România 14
- 2.2.Evoluţia politicii de coeziune economică şi socială în România 17
- 2.2.1. Tendinţe economico- sociale 17
- 2.2.2. Disparităţi economico- sociale 19
- 2.3.Politica de coeziune a României pentru perioada 2007- 2013 20
- 2.3.1.Proiecţii pentru 2013 22
- 2.3.1.1. Infrastructură 22
- 2.3.1.2. Competitivitatea economică 22
- 2.3.1.3. Capitalul uman 22
- 2.3.1.4. Servicii administrative 23
- CONCLUZII 23
- BILIOGRAFIE 24
Extras din referat
INTRODUCERE
Integrarea europeanã este mai degrabã rezultatul integrãrii politicilor de coeziune socialã decât rezultatul integrãrii pieţelor? Putem spune cã da. Este un joc de echilibristicã între economic şi social, cu scopul de a asigura stabilitate construcţiei.
Modelul european de economie acceptã drept componentã strategicã, alãturi de cea randamentalã, pe cea a transferurilor cu finalitate ori coeziunea socialã. Modelul este bivalent, economic şi social, şi, totodatã, pluridirecţional, vizând şi ceea ce se aflã dincolo şi dincoace de piaţã. Specifice integrãrii europene sunt procesele de convergenţã.
Creşterea economicã, stabilitatea şi coeziunea socialã sunt procese complementare în modelul european. Politicile macroeconomice şi de coeziune bine concepute fundamenteazã o creştere economicã susţinutã. În acelaşi timp, un ritm ridicat de creştere economicã conduce la stabilitate economicã şi coeziune socialã pe termen lung.
1.POLITICA DE COEZIUNE ÎNTRE CONVERGENŢĂ ŞI COMPETITIVITATE
1.1. Scurt istoric al politicilor de coeziune economică şi socială a Uniunii Europene
Cu excepţia unei referinţe generale la necesitatea consolidării unităţii economice dintre statele membre, tratatul fondator de la Roma (1957) nu oferă un mandat explicit pentru adoptarea unei politici CE de coeziune.
În anul 1957, ţările semnatare ale Tratatului de la Roma se referă în preambulul acestuia la necesitatea de „a consolida unitatea economiilor lor şi de a asigura dezvoltarea lor armonioasă prin reducerea diferenţelor existente între diversele regiuni şi a decalajelor cu care se confruntă regiunile mai puţin favorizate”. În anul 1958 se constituie două Fonduri sectoriale: Fondul Social European (FSE) şi Fondul European de Orientare şi Garantare Agricolă (FEOGA). A fost nevoie de 18 ani ca politica de coeziune economică şi socială să avanseze pe agenda politică a CE, datorită primei extinderi care includea state membre (Marea Britanie şi Irlanda) cu probleme considerabile de dezvoltare economică şi socială, cuplate cu o încetinire a dezvoltării economice datorate crizei petroliere din anii '70. În 1986 Actul Unic European creează bazele unei politici reale de coeziune menite să compenseze constrângerile pieţei unice pe care le resimt ţările meridionale şi alte regiuni mai puţin favorizate.Adoptarea Programului Pieţei Unice Europene în 1986 şi semnarea Actului Unic European în 1986 au semnificat o nouă eră pentru politica de coeziune economică şi socială din CE. Eliminarea barierelor în calea comerţului şi libera circulaţie a persoanelor, capitalului şi serviciilor au fost însoţite de preocupări privind capacitatea regiunilor defavorizate de a face faţă presiunilor concurenţiale ale pieţei. Consiliul European de la Bruxelles din februarie 1988 revizuieşte modul de funcţionare a fondurilor de solidaritate (cunoscute acum sub denumirea de Fonduri Structurale) şi le alocă 68 miliarde de ECU (la preţurile din 1997).
Preview document
Conținut arhivă zip
- Coeziunea Economica Sociala.doc