1. Cadrul general al deciziei administrative /2 2. Modelul managerial traditional /4 3. Abordarea politica a proceselor de luare a deciziei: modelul incremental /7 4. Modelele mixte /9 5. Asemanari si deosebiri intre modelul traditional, modelul incremental si modelul mixt /10
1. Cadrul general al deciziei administrative Administratia publica reprezinta un sistem care functioneaza dupa o serie de principii dar care este influentata si de anumite evolutii din societatea in care este integrata. Ceea ce defineste acest sistem consta in faptul ca deciziile sunt produse in functie de particularitatile stabilite de autoritatile publice si nu de fortele impersonale ale pietei. Totodata, aceste prioritati pot fi sustinute si prin monopolul actiunii statale, cu privire la folosirea legitima a fortei si coercitiei. Deciziile reprezinta o componenta de baza a activitatii zilnice a managerilor din zilele noastre, atat in domeniul public cat si in cel privat. Previziunea se incheie cu decizia privind obiectivele si directiile de actiune. Organizarea se incheie ce decizia privind formele se metodele de organizare. Coordonarea incheie cu decizi de armonizare personal-activitati. Antrenarea se incheie cu decizii privind motivarea. Controlul si reglarea se incheie cu decizii de corectii pentru realizarea obiectivelor. Activitatea din sfera administratiei publice se realizeaza prin intermediul unei multitudini de decizii. De la cele mai marunte sarcini si activitati ale unui functionar si pana la documentele oficiale semnate de un ministru, conducator sau presedinte de stat, procesul decizional este prezent; el se concretizeaza prin elaborarea si executarea de decizii administrative corespunzatoare atributiilor indeplinite. Decizia administrativa este o manifestare de vointa a persoanelor sau organelor administratiei, premergatoare actiunilor de intreprins si prin care acestea opteaza pentru o solutie, in vederea atingerii unui scop, (obiectiv) sau realizarii unei finalitati. Ea apare numai atunci cand exista, in planul judecatii umane, mai multe posibilitati, metode sau variante adecvate, de a rezolva o problema si urmeaza sa se opteze numai pentru una dintre ele, si anume, pentru aceea care pare a fi cea mai avantajoasa. In esenta sa, decizia, care sintetic concretizeaza hotararea de a actiona sau nu intr-un anumit mod fata de un anumit obiectiv, are la baza un proces decizional ce presupune parcurgerea urmatoarelor etape principale: -initierea deciziei -definirea obiectivului decizional si a mijloacelor de realizare -documentarea -selectarea si analiza informatiilor -conturarea si analiza obiectivelor decizionale -adoptarea deciziei -urmarirea adoptarii si respectarii deciziei -formularea concluziilor rezultate dupa aplicarea deciziei O conditie fundamentala, ce se impune in cazul deciziilor administrative, este ca ele sa duca la obtinerea unor rezultate maxime cu un consum minim de resurse. Pentru aceasta este necesar ca procesul alegerii solutiilor de aplicat sa satisfaca anumite cerinte si anume: 1) alegerea trebuie sa fie constienta, precedata de o deliberare 2) alegerea urmeaza a fi orientata spre unul sau mai multe scopuri 3) alegerea trebuie sa duca la actiune Decizia administrativa are un continut adecvat politicii promovate de stat, prin faptul ca scopul urmarit este stabilit de puterea politica, dar mijloacele de executare (a legilor) sunt, in buna masura, lasate la alegerea administratiei. In mod normal, insa, actiunea administrativa nu trebuie sa se reduca la rolul de executant mecanic al vointei puterii politice; profesionalismul functionarilor publici permite ca acestia sa inteleaga corect problemele vietii sociale si nu sa actioneze pe baza unor automatisme. O mare parte a activitatii managerilor din administratia publica consta in elaborarea si adoptarea deciziilor. In principiu, luarea deciziilor in administratia publica consta in a alege dintre diferite alternative si mijloace de indeplinire a acestora pe cele care ar trebui urmate de o organizatie. Procesul decizional se bazeaza pe utilizarea diferitelor modele de fundamentare, cele mai importante fiind modelul managerial traditional, modelul politic si modelele mixte.
După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).