1.Decizia administrativa. Cadrul general 3 2.Modelelel fundamentare a deciziilor administrative 4 2.1.Modelul managerial traditional 4 2.2.Modelul politic (incremental) 7 2.3.Modelele mixte 9 3.Asemanari si deosebiri intre modelele fundamentare 10 4.Concluzii 11 Bibliografie 12
1.Decizia administrativa. Cadrul general Administratie publica reprezinta un sistem care functioneaza dupa o serie de principia, dar care este influientata si de anumite evolutii di societatea in care este integrate. Calitatea particulara care defineste acest system consta in faptul ca deciziile sunt produse in functie de particularitatile stabilite de autoritatile publice si nu de fortele impersonale ale pietei. Deciziile reprezinta o component de baza a activitatii zilnice a managerilor din zilele noastre, atat in domeniul public cat si in cel privat. Desi au inceput sa apara lucrari care abordeaza modelele de luare a deciziilor utile sectorului privat, nu exista acelasi interes pentru studii similar aplicabile sectorului public. In esenta sa, decizia, care sintetic concretizaza hotararea de a actiona sa nu intr-un anumit mod fata de un anumit obiectiv, are la baza un process decisional ce presupune parcurgerea urmatoarelor etape: - Stabilirea obiectivelor administrative; - Culegerea, prelucrarea si analiza informatiilor administrative; - Elaborarea de variante alternative si adoptarea deciziei administrative; - Executia si controlul rezultatelor obtinute. O conditie fundamentara ce se impune in cazul deciziilor administrative, este ca ele sa duca la obtinerea unor reziltate maxime cu un consum minim de resurse.Pentru aceasta este necesar sa se aplice anumite cerinte si anume: - alegerea trebuie sa fie constienta, precedata de o deliberare; - alegerea urmeaza a fi orientate spre unul sau mai multe scopuri; - alegerea trebuie sa duca la actiune. 2.Modelele fundamentare a deciziilor administrative O mare parte a activitatii managerilor din administratia publica consta in elaborarea si adoptarea deciziilor. Luarea deciziilor in administratia publica consta in a allege dintre diferitele alternative si mijloace de indeplinire a acestora pe cele care ar trebui urmate de o organizatie. Procesul decisional se bazeaza pu utilizarea diferitelor modele de fundamentare, cele mai importante fiind modelul managerial, modelul politic si modelele mixte. 2.1.Modelul managerial traditional Modelul managerial traditional este un rezultat al incercarilor timpurii de a introduce profesionalismul in administratia publica.Ideea de professionalism are la baza, pe de o parte, distinctia intre administratie si politica, introdusa de Woodrow Wilson in 1897, iar pe de alta parte, conceptia lui Max Weber despre birocratie si nevoia de rationalitate in cadrul proceselor de luare a deciziei. Acest model incearca sa formeze administratorii in directia luarii deciziilor intr-o maniera cat mai eficienta, economicoasa si eficace. O cale de indeplinire a acestor obiective o reprezinta contruirea unui process decisional bazat pe specializare,ierarhizare, formalizare si competent. Managerul este ajutat sa aleaga intre solutii alternative aflate in competitive prin: - Reducerea numarului de alternative care trebuie luate in considerare; - Reducerea numarului de valori implicate in evaluarea alternativelor; - Transmiterea cunostintelor necesare pentru luarea deciziei in mod rational; - Furnizarea de suficiente date despre alternativele posibile, in vederea unei alegeri corecte dintre acestea. Specializarea este modalitatea principal de reducere a numarului de alternative pe care un administrator le ia are doua moduri principale de manifestare: - Specializarea pe jurisdictii intre institutiile publice -acorda unei agentii autoritatea asupra unui domeniu relativ bine definit; - Specializarea se manifesta si in interiorul institutiilor- unii functionari publici vor formula politici, programe si reglementari, in timp ce altii se vor preocupa de aplicarea lor in practica.Chiar daca cele doua aspect sunt strans legate, persoana care se ocupa de aplicarea programelor si reglementarilor poate sa aleaga intre diferite mijloace de implementare, dar nu se pot exprima, cu privire la scopul reglementarii sau asupra programului de politici publice. Specializarea limiteaza setul de valori pe care un functionar public le ia in considerare atunci cand allege intre diferitele alternative care-I sunt prezentate.Functionarii trebuie sa fie preocupati de satisfacerea interesului general al societatii, atat cat este posibil in cadrul limitat al autoritatii lor.
Armenia Androniceanu- "Noutati in managementul public", Editura Universitara, Bucuresti, 2005 Ghe. Filip, Mihaela Onofrei - "Elemente de stiinta administratiei", Editura Junimea, Iasi, 2004 Mihaela Onofrei- Suport curs "Decizia in administratia publica"
După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).