Aplicabilitatea Principiilor Descentralizarii si Subsidiaritatii

Cuprins referat Cum descarc?

1. Aspecte conceptuale privind descentralizarea si subsidiaritatea 3
1.1 Principiul descentralizarii 3
1.2 Pricipiul subsidiaritatii 5
2. Administratia publica locala in unele tari ale Uniunii Europene 6
2.1 Considerente generale 6
2.2 Aplicabilitatea celor doua principii in state membre ale Uniunii Europene 7
2.2.1.Romania 8
2.2.2 Franta 9
2.2.3 Italia 10
3. Concluzie 11
4. Bibliografie 12


Extras din referat Cum descarc?

1. Aspecte conceptuale privind descentralizarea si subsidiaritatea
Administratia publica, ca si componenta a sistemului de organizare sociala, presupune existenta unor principii pe baza carora sa-si poata intemeia structura si sa-si ghideze sanctionarea. In Legea nr.215/2001 si in Constitutia Romaniei sunt formulate principii pe care se intemeiaza administratia publica din unitatile administrativ-teritoriale din Romania cum ar fi:
- Principiul descentralizarii
- Principiul subsidiaritatii
1.1 Principiul descentralizarii
Principiul descentralizarii presupune insa existenta unor persoane publice locale, desemnate de comunitatea teritoriului, care au atributii proprii, intervenind direct in gestionarea si administrarea "afacerilor" colectivitatii. 
Descentralizarea administrativa este acel regim in care administratia intereselor locale este data in grija organelor alese pe plan local de catre colectivitatile locale. Ea presupune, pe de o parte, delegarea responsabilitatiilor si resurselor unor autoritati infranationale relativ independente si autonome care raspund in fata cetatenilor regiunii sau comunitatii si nu in fata puterii centrale si pe de alta parte, diminuarea competentelor care apartin autoritatilor centrale. 
Ca fenomen social descentralizarea semnifica un proces fundamental de deplasare a puterii de la centru spre periferie. El genereaza o multitudine de efecte care, in sinteza, presupun: 
1. regruparea relatiilor de putere in mediul local, care devine centrul de greutate al procesului administrativ;
2. localizarea si intersectarea acestor relatii determina aparitia unui sistem administrativ specific pe care se sprijina puterea locala;
3. agentii locali nu mai sunt simpli executanti ai directivelor primite de la administratia centrala, ci ei dobandesc capacitatea strategica de actiune;
4. politica de descentralizare genereaza transferul de competenta, determina intarirea activitatii si dezvoltarea solidaritatii locale, creand un nou cadru, in jurul caruia diversii actori locali vor fi incitati sa se mobilizeze.
Procesul descentralizarii administrative nu inseamna numai substituirea unui decident central situat la nivel national cu unul local; el modifica profund cadrul de referinta si conditiile in care sunt alese obiectivele stabilite optiunile si fundamentate deciziile. 
Unii specialisti au aratat ca descentralizarea semnifica situatia in care conducerea serviciului public este aleasa/ numita de catre autoritatea deliberativa a administratiei locale, in timp ce deconcentrarea presupune numirea conducerii serviciului public printr-un ordin al ministrului, intrucat este vorba de delegarea catre alte persoane a unor atributii concentrate in mana ministrului. Legea 215/2001 stipuleaza ca serviciile publice ale comunei sau orsului se infiinteaza si se organizeaza de catre consiliul local in principalele domenii de activitate, potrivit specificului si nevoilor locale, cu respectarea prevederilor legale si in limita mijloacelor financiare de care dispune (aticolul 87). Acestea sunt servicii publice descentralizate in adevaratul sens al cuvantului. 
Privind descentralizarea, profesorul Allan Rosenbaum prezinta cateva consideratii. Principalele avantaje ale descentralizarii sunt: un prim avantaj este descentralizarea constituie un mod de fragmentare si dispersare a puterii politice; un alt avantaj este acela ca ea serveste crearii unui spatiu civic suplimentar; un al treilea avantaj al descentralizarii este ca ofera mai multe optiuni cetatenilor in cautarea unui anumit serviciu; descentralizarea ofera mai multe posibilitati initiativei economice locale. Un grad ridicat de autonomie locala, compentente extinse, inclusiv in domeniul fiscal si legislativ, sunt conditiile reusitei dezvoltarii economice locale; un alt avantaj al guvernarii descentralizate este faptul ca ea creeaza oportunitati pentru aparitia grupurilor politice de opozitie si, mai ales resurse pentru partidele politice de opozitie.


Fisiere in arhiva (1):

  • Aplicabilitatea Principiilor Descentralizarii si Subsidiaritatii.docx

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* La pretul afisat se adauga 19% TVA, platibil in momentul achitarii abonamentului / incarcarii cartelei.

Hopa sus!