Analiza Distributiei Teritoriale a IMM la Nivel Regional in Romania

Extras din referat Cum descarc?

Rezumat
Ponderea semnificativa pe care o detin IMM-urile in economia romaneasca (99, 6% din totalul intreprinderilor active in anul 2009), dinamica ridicata a acestora, importanta care se acorda acestui sector in politicile de dezvoltare nationala, regionala si locala sunt argumente care evidentiaza rolul tot mai mare, pe care sectorul antreprenorial il are in dezvoltarea economica a fiecarei regiuni. Intreprinderile mici si mijlocii contribuie la diminuarea rolului monopolist al marilor intreprinderi, la cresterea competitiei si genereaza, prin mobilitatea si flexibilitatea care le sunt specifice, un impact puternic asupra procesului de adaptare a productiei la cerintele pietei. De aceea, ele reprezinta sectorul economic cel mai dinamic si profitabil din Romania si cu cele mai mari perspective de dezvoltare. 
Chiar daca firmele mari raman un factor cheie in restructurarea sistemului de productie, activitatea IMM-urilor este considerata ca fiind strategica pentru reconstructia economica a fiecarei regiuni, cu conditia ca IMM-urile sa fie incluse intr-un mediu bine structurat, intr-o retea teritoriala coerenta, verigi producatoare, relatii, schimburi intre acestea si alti agenti economici cum sunt bancile, camerele de comert, administratia publica locala, institutiile de studii superioare, firmele de consultanta. Dezvoltarea economica locala trebuie vazuta, deci, ca un proces dependent de inovatie si antreprenoriat. 
Cuvinte cheie
antreprenoriat
centre urbane
repartitiei teritoriala
evaluarea impactului
Introducere
Importanta intreprinderilor mici si mijlocii deriva, mai ales, din marimea si structura lor, care le permit sa aiba flexibilitatea si abilitatea necesare inovatiei, stabilirii unor legaturi stranse cu comunitatea prin valorificarea optima a resurselor locale, crearii de noi locuri de munca, diversificarii si dezvoltarii economice si sociale la nivelul unui teritoriu si, mai ales, adaptarii la conditii economice neprielnice. Astfel, IMM-urile sunt percepute ca un element de crestere economica si stabilitate, ce influenteaza dezvoltarea, in special, la nivele inferioare, respectiv cel local si regional.
Stadiul cercetarilor efectuate in tematica investigata
Pe baza datelor statistice, s-a realizat o analiza de ansamblu a sectorului antreprenorial din Regiune Nord-Est, punandu-se accentul pe evidentierea factorilor care au determinat aparitia si dezvoltarea IMM-urilor in aceasta regiune, pe analiza evolutiei numerice, a domeniului de activitate, dar si a repartitiei teritoriale a acestora. In analiza repartitiei teritoriale a intreprinderilor mici si mijlocii s-a tinut cont de factorii care au dus la aparitia acestora si la diferentierea teritoriala a lor. Factorii sunt in stransa conexiune cu valentele spatiului respectiv, insa pot aparea situatii de reconversie a activitatii cand nu mai putem vorbi de o legatura intre localizare si activitatea practicata. S-a incercat, de asemenea, realizarea unei regionari geografice a Regiune Nord-Est in raport de complexitatea si dinamica numarului de initiative antreprenoriale, delimitandu-se la nivelul intregului spatiu areale cu dinamici antreprenoriale diferite: arii foarte active din punct de vedere antreprenorial - ce se suprapun marilor orase din Regiunea Nord-Est, arii active din punct de vedere antreprenorial- ce se contureaza de-a lungul axelor majore de circulatie, in special, a acelora ce leaga centrele urbane importante ale regiunii, arii modeste din punct de vedere antreprenorial - ce se suprapun spatiilor rurale si sunt cele mai extinse la nivelul Regiunii Nord-Est. Aceste areale sunt rezultatul imbinarii unor factori pozitivi sau negativi, care au avantajat sau au dezavantajat o zona in procesul de dezvoltare a sectorului antreprenorial. In vederea conturarii unei imagini generale asupra gradului de dezvoltarea a acestui sector s-a incercat realizarea unei harti a Regiunii Nord-Est, la nivel de comuna, reprezentand numarului de IMM-uri la 1000 de locuitori.
Evaluarea impactului sectorului antreprenorial asupra dezvoltarii locale in Regiunea Nord-Est, s-a facut prin prisma analizei rolului acestora in valorificarea optima a resurselor naturale locale, a excedentului de forta de munca, a schimbarilor care apar in structura interna a localitatilor (cladiri, infrastructura de transport, dezvoltarea sectorului serviciilor etc.), dar si a altor efecte indirecte ale acestora la nivel de microscara. De asemenea, analiza unor indicatori de performanta ai IMM-urilor din Regiunea Nord-Est, cum ar fi : numarul de angajati, cifra de afaceri, valoarea investitiilor la nivelul diverselor categorii de intreprinderi contribuie la evidentierea rolului acestor intreprinderi in dinamica economica a regiunii. 
Pentru o mai buna intelegere a modului in care functioneaza intreprinderile mici si mijlocii, a factorilor care au determinat aparitia acestora, cat si a modului in care acestea influenteaza dezvoltarea locala s-au realizat mai multe studii de caz asupra unor IMM-uri situate atat in mediul rural, cat si in mediul urban. In toate cazurile s-a aplicat antreprenorilor un chestionar, utilizarea acestui instrument prezentand o serie de avantaje : cunoasterea directa a motivelor antreprenorilor de a demara afacerea si a factorilor locali care au venit in sprijinul alegerii locatiei intreprinderii, evolutia firmei de-a lungul timpului, observarea pe teren a impactului acesteia asupra dezvoltarii locale, etc. 
In urma celor prezentate mai sus, putem afirma ca obiectivele prevazute initial in cadrul proiectului de cercetare au fost atinse in cea mai mare parte. Dificultatile intampinate au fost legate, in cele mai multe cazuri, de colectarea datelor statistice si de faptul ca datele scriptice nu coincid intotdeauna cu cele de pe teren. Desi este o tema de mare actualitate, ea este putin abordata de geografii romani, tocmai datorita dificultatilor care apar in colectarea datelor, nu atat a celor legate de numarul intreprinderilor mici si mijlocii, ci mai ales de domeniul de activitate al acestora, care difera foarte mult de cel anuntat la infiintare la Registrul Comertului. 
Expunerea problemei
Analiza repartitiei teritoriale a IMM-urilor din Regiunea Nord-Est evidentiaza existenta unor arii cu grade diferite de concentrare a IMM-urilor. Aceasta diferentiere geografica teritoriala a fost influentata de o serie de factori cu caracter local, care au favorizat sau limitat dezvoltarea intreprinderilor mici si mijlocii intr-un anumit spatiu (veniturile populatiei, numarul de oportunitati si diversitatea acestora, cultura antreprenoriala, prezenta unor minoritati etnice, nivelul de dezvoltare al cailor de comunicatie, apropierea sau departarea localitatilor rurale de un centru urban important, etc).
Primele intreprinderi mici si mijlocii au aparut in marile centre urbane, acolo unde concentrarea de populatie si veniturile realizate in primul an al tranzitiei, la care se adauga deficitul clar inregistrat in domeniul activitatii comerciale, au permis dezvoltarea micilor intreprinderi din sectorul vanzarilor en detail. Astfel, cele dintai " aparitii " au fost chioscurile - constructii metalice care adaposteau mici magazine cu de toate. Partea negativa a acestora a fost ca, ele nu se incadrau in arhitectura strazii, ocupau in mod nepotrivit spatiul public si creau o imagine neplacuta. Aparitia lor este explicata de costurile reduse de constructie, amplasare si intretinere si de faptul ca ele se puteau umple imediat cu marfa. Ele au marcat destul de mult timp perioada primilor ani de dupa 1989. Cu timpul, firmele ce activau in chioscuri s-au mutat in apartamentele de la parterul blocurilor sau in vechile spatii comerciale ce existau si inainte de 1989. Au inceput sa apara tot mai multe firme, mai ales in domeniul comertului si serviciilor, pe arterele principale ale cartierelor, extinzandu-se treptat dinspre centru spre periferia oraselor. Deci, principalele orase ale Regiunii Nord-Est (Iasi, Bacau, Piatra Neamt, Suceava) au constituit cele dintai nuclee de aparitie a IMM-urilor, favorizand procesul de concentrare a acestora si de diversificare a profilului de activitate, ca urmare a cererii tot mai variate de produse. De asemenea, in mediul rural, in functie de veniturile unor antreprenori locali au inceput sa apara primele << boutique-uri >> in domeniul comertului, putine la numar (1-2 pe localitate) si de regula in centrul de comuna, prin preluarea vechilor cooperative. Aparitia acestora a fost conditionata de nivelul castigurilor realizate de populatia satelor respective, de puterea lor de cumparare. Un dinamism mai accentuat decat cel din mediul rural, l-au avut micile orase cu functie de centre polarizatoare spre care graviteaza o serie de localitati rurale (Vaslui, Barlad, Botosani, Pascani, Targu-Neamt, etc. ), in care si inainte de 1989 erau dezvoltate o serie de servicii.


Fisiere in arhiva (1):

  • Analiza Distributiei Teritoriale a IMM la Nivel Regional in Romania.docx

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:

* Prin apăsarea pe butonul “Descarcă acum” declar că am citit, înțeles și agreat termenii și condițiile.
* Prețul este fără TVA.


Hopa sus!