Administrație Publică

Referat
10/10 (1 vot)
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 56 în total
Cuvinte : 17455
Mărime: 62.66KB (arhivat)
Publicat de: Basarab Sârbu
Puncte necesare: 11
Profesor îndrumător / Prezentat Profesorului: Alexandru Negoita

Cuprins

  1. CAPITOLUL I
  2. Consideraţii generale
  3. CAPITOLUL II
  4. Principiile administraţiei publice locale
  5. Secţiunea 1: Principiul autonomiei locale
  6. Secţiunea 2: Principiul eligibilităţii
  7. Secţiunea 3: Principiul legalităţii
  8. Secţiunea 4: Principiul consultării cetăţenilor în problemele
  9. locale de interes deosebit
  10. Secţiunea 5: Principiile Cartei europene a autonomiei locale
  11. CAPITOLUL III
  12. Organizarea şi funcţionarea administraţiei publice locale
  13. Secţiunea 1: Consiliile locale
  14. Secţiunea 2: Primarul şi viceprimarul
  15. Secţiunea 3: Secretarul, serviciile publice locale şi aparatul propriu
  16. de specialitate
  17. Secţiunea 4: Consiliul judeţean
  18. Consideraţii finale
  19. Bibliografie

Extras din referat

CAPITOLUL I - CONSIDERAŢII GENERALE

Cunoaşterea ştiinţifică a unei anumite materii presupune identificarea noţiunilor cu care operează ştiinţa care are drept obiect materia respectivă, ca prin intermediul acestor noţiuni să se dezvăluie esenţa fenomenului de cercetat.

De asemenea dreptul se grupează pe ramuri, în funcţie de obiectul specific de reglementare iar identificarea acestui obiect specific reprezintă o sarcină a ştiinţei dreptului, în general a ştiinţelor juridice de ramură, în particular operaţie care presupune, înainte de toate, fundamentarea noţiunii centrale din sfera demersului ştiinţific respectiv.

Uneori sfera administraţiei publice s-a identificat cu sfera administraţiei de stat, alteori administraţia realizată de organisme statale era privită doar ca dimensiune a administraţiei publice, făcându-se distincţia între administraţia publică de stat şi administraţia publică a comunităţilor locale.

Administraţia publică are ca scop realizarea unor interese generale ale statului sau ale unei colectivităţi distincte, recunoscută ca atare de stat. Administraţia publică se realizează atât de autorităţi ale puterii executive, cât şi de autorităţi ale administraţiei publice care nu fac parte din sistemul puterii executive, dar fac parte din administraţia publică locală (consilii locale, primari, consilii judeţene).

Obiectul acestei lucrări este tocmai analiza activităţilor specifice administraţiei publice la nivelul colectivităţilor locale, mai bine-zis modul în care este organizată şi funcţionează administraţia publică locală, modalităţile găsite de legiuitor pentru ca acest tip de administraţie să fiinţeze relativ independent, în limitele şi rigorile impuse de actele normative în vigoare, aspecte pe care dorim să le evidenţiem cât mai bine.

Scopul administraţiei publice este altruist, moral, nu urmăreşte un profit material, ci serveşte interesul general, pe când mobilul normal al activităţilor particularilor este realizarea unui avantaj personal, câştig material, o reuşită umană.

Administraţia publică urmăreşte realizarea interesului general al comunităţii, indiferent dacă vorbim de comunitatea locală sau de comunitatea generală a unui stat, de aceea administraţia publică în România este structurată pe două nivele administraţia publică centrală şi administraţia publică locală.

Însă primele structuri ale vieţii administrative apar mai întâi pe plan local, cu mult înaintea administraţiei publice centrale. Din punct de vedere istoric este firesc deoarece germenii instituţiilor administrative reprezentau în fapt materializarea nevoilor organizării socio-economice a colectivităţilor.

Administrarea instituţională a comunităţilor la nivel local a precedat „naşterea” statului, dar concomitent cu dezvoltarea socială, în ansamblu instituţiile administrative centrale, în general, dar şi cele locale, au cunoscut un progres neîntrerupt, influenţându-se reciproc.

Astăzi Constituţia României împreună cu Legea nr.215/2001 privind administraţia publică locală şi Legea nr.67/2004 privind alegerile locale, care detailează reglementările sale, prevede dispoziţii esenţiale care se referă la autorităţile comunale, orăşeneşti şi judeţene precum şi la principiile pe care acestea îşi desfăşoară activitatea.

Întrucât teritoriul României, potrivit Constituţiei, este organizat din punct de vedere administrativ în comune, oraşe, judeţe este normal ca administraţia publică locală să fie organizată şi să funcţioneze la nivelul acestor unităţi administrativ-teritoriale De aceea aşa cum administraţia publică centrală îşi realizează sarcinile prin servicii specifice, la nivel naţional şi administraţia publică locală, în cadrul acestor unităţi administrativ-teritoriale, îşi realizează sarcinile prin servicii proprii sau descentralizate cu atribuţii la nivel local.

Se înţelege că între cele două categorii de administraţii publice (centrală şi locală) sunt legături fireşti dar şi unele delimitări, elementul determinant constând în faptul că la baza organizării şi funcţionării administraţiei publice locale stă principiul autonomiei locale, formulat expres în Constituţie dar şi în Legea nr.215/2001.

Aplicarea acestui principiu fundamental nu trebuie înţeles sau interpretat ca un drept conferit unei anume colectivităţi de a se guverna singură în toate domeniile, nesocotind raporturile fireşti cu autorităţile aflate la acelaşi nivel sau la nivel central.

Preview document

Administrație Publică - Pagina 1
Administrație Publică - Pagina 2
Administrație Publică - Pagina 3
Administrație Publică - Pagina 4
Administrație Publică - Pagina 5
Administrație Publică - Pagina 6
Administrație Publică - Pagina 7
Administrație Publică - Pagina 8
Administrație Publică - Pagina 9
Administrație Publică - Pagina 10
Administrație Publică - Pagina 11
Administrație Publică - Pagina 12
Administrație Publică - Pagina 13
Administrație Publică - Pagina 14
Administrație Publică - Pagina 15
Administrație Publică - Pagina 16
Administrație Publică - Pagina 17
Administrație Publică - Pagina 18
Administrație Publică - Pagina 19
Administrație Publică - Pagina 20
Administrație Publică - Pagina 21
Administrație Publică - Pagina 22
Administrație Publică - Pagina 23
Administrație Publică - Pagina 24
Administrație Publică - Pagina 25
Administrație Publică - Pagina 26
Administrație Publică - Pagina 27
Administrație Publică - Pagina 28
Administrație Publică - Pagina 29
Administrație Publică - Pagina 30
Administrație Publică - Pagina 31
Administrație Publică - Pagina 32
Administrație Publică - Pagina 33
Administrație Publică - Pagina 34
Administrație Publică - Pagina 35
Administrație Publică - Pagina 36
Administrație Publică - Pagina 37
Administrație Publică - Pagina 38
Administrație Publică - Pagina 39
Administrație Publică - Pagina 40
Administrație Publică - Pagina 41
Administrație Publică - Pagina 42
Administrație Publică - Pagina 43
Administrație Publică - Pagina 44
Administrație Publică - Pagina 45
Administrație Publică - Pagina 46
Administrație Publică - Pagina 47
Administrație Publică - Pagina 48
Administrație Publică - Pagina 49
Administrație Publică - Pagina 50
Administrație Publică - Pagina 51
Administrație Publică - Pagina 52
Administrație Publică - Pagina 53
Administrație Publică - Pagina 54
Administrație Publică - Pagina 55
Administrație Publică - Pagina 56

Conținut arhivă zip

  • Administratie Publica.doc

Alții au mai descărcat și

Centralizare și descentralizare în administrația publică

1) Definitie Centralizarea in administratia publica inseamna in plan organizatoric subordonarea ierarhica a autoritatilor locale fata de cele...

Principiile Administrației Publice Locale

I. ADMINISTRAŢIA PUBLICĂ LOCALĂ 1. Noţiunea de administraţie publică locală Prin administraţie publică locală se înţelege totalitatea...

Administrație Publică

Administratia publica 1. Sfera de cuprindere a notiunii de administratie publica. 2. Distinctia dintre administratia publica centrala si locala....

Subiecte Sisteme Administrative Comparate

Subiecte Sisteme Administrative Comparate ASE Administratie Publica 2011-01-24 Nr.1 1. Elaborati o analiza comparativa in ceea ce priveste...

Te-ar putea interesa și

Bugetele Locale - Instrumente de Realizare și Consolidare a Autonomiei Administrației Publice Locale

CAPITOLUL I ADMINISTRATIA PUBLICA LOCALA SI DESCENTRALIZAREA ADMINISTRATIVA PE BAZA PRINCIPIULUI AUTONOMIEI LOCALE 1.1. CONCEPTUL DE...

Recrutarea și Selecția Personalului din Administrația Publică

1.1. Definirea conceptului de management Managementul resurselor umane este o responsabilitate a tuturor celor care conduc oameni, în calitate de...

Proceduri de achiziții publice în administrația publică

CAP. I. ADMINISTRATIA PUBLICA LOCALA - GENERALITATI I.1. ADMINISTRAŢIA PUBLICĂ Normele dreptului administrativ reglementează raporturile sociale...

Administrația Publică

Consideratii generale asupra fenomenului administrativ Cunoasterea stiintifica a unei anumite materii presupune identificarea notiunilor cu care...

Instrumente Manageriale Specifice Sistemelor Decizionale Locale

INTRODUCERE Democratia nu inseamna numai instituirea alegerilor libere, a dreptului de vot si a libertatii expresiei. Acesti pasi sunt absolut...

Importanța contractului de achiziții publice în administrația publică

CAPITOLUL I SISTEMUL ACHIZITIILOR PUBLICE CONSIDERATII GENERALE 1.1 PRINCIPII IN ACHIZITIILE PUBLICE Sistemul achizitillor publice reprezinta o...

Management strategic în administrația publică

Introducere Administratia publica din Romania s-a vazut confruntata in ultimii ani cu schimbari semnificative in ceea ce priveste cadrul propriu...

Actele de Autoritate cu Caracter Militar

Introducere În mai putin de o generatie, revolutia informationala si introducerea calculatoarelor în aproape fiecare dimensiune a societatii a...

Ai nevoie de altceva?