Tendinte in Evolutia Datoriei Publice Externe a Romaniei in Perioada 2005-2013

Extras din referat Cum descarc?

INTRODUCERE
O caracteristica a bugetelor publice actuale din multe tari ale lumii, care s-a repetat,o constituie intocmirea si incheierea acestora cu deficite. Cauzele si nivelul deficitului cunosc diferentieri importante, datorita gradului diferit de dezvoltare economica, astfel intalnim: tari dezvoltate, tari aflate in tranzitie sau tari aflate in curs de dezvoltare. Nu mi-am propus sa analizez aceste cauze si nici aspectele legate de nivelul deficitului bugetar, vreau doar sa accentuez efectul deficitului bugetar si anume, datoria publica.Existenta deficitului bugetar determina contractarea de imprumuturi de stat pentru acoperirea acestuia, iar o consecinta a acestora este datoria publica. Avand in vedere devansarea ritmului de crestere a veniturilor publice de catre ritmul de crestere a nevoilor sociale se impune eficienta utilizarii banului public precum si identificarea de noi resurse care sa fie alocate eficient si prompt nevoilor sociale in permanenta ascensiune. Nevoia de credite publice, interne sau extene este o realitate intalnita in tot mai multe tari, datoria conducerii politice la nivel central este de a folosi aceste imprumuturi in mod special pentru cresterea capitalului productiv, din profitul caruia sa se restituie atat imprumutul, cat si dobanzile aferente.Utilizarea unui studiu tehnico-economic si juridic care sa justifice instrumentuloportun in alegerea deciziei de acoperire a nevoilor sociale, reprezinta un demers national si acceptabil pentru intreaga societate. Optiunea pentru un credit public intern sau extern reprezinta si un act de decizie politica care influenteaza balanta de plati externe, inclusiv datoria publica interna sau externa. In timp ce creditul extern evidentiaza nivelul static, la un moment dat al unei datorii asumate de un debitor precizat, datoria externa subliniaza nivelul si structura tuturor imprumuturilor unei tari in dinamica (cumulat), inclusiv fluxurile aferente de intrari si iesiri de valuta. Totodata prin indicatorul "serviciul datoriei publice externe" se fac precizari legate de ratele de restituit la diferite scadente, inclusiv plata dobanzilor aferente. Datorita imposibilitatii de rambursare a fondurilor externe imprumutate apare asa numita criza a datoriilor externe.Criza datoriilor externe inregistrata in tot mai multe tari ale lumii, indeosebi a tarilor in curs de dezvoltare si cu un nivel mediu, dovedeste necesitatea restructurarii majore a relatiilor internationale. 
Acest aspect se conjuga si cu alte crize care se manifesta in economia mondiala: crize de materii prime, criza petroliera, criza ecologica,criza alimentara, deteriorand climatul general al relatiilor dintre state cu puteri diferite si inegale din punct de vedere tehnologic, militar, financiar, demografic.
Datoria publica interna si internationala reprezinta expresia influentei factorilor interni si externi, adeciziilor politico-strategice luate de conducerea superioara publica de-a lungul unei perioade de timp relativ indelungata. Daca sporirea cheltuielilor publice nu este insotita de cresterea concomitenta a veniturilor, statul recurge la imprumuturi, generand datorie publica. Atunci cand datoria publica creste, deficitul bugetar sporeste, impozitele cresc, cheltuielile publice pentru bunuri si servicii scad (daca veniturile fiscale nete raman constante) iar serviciul datoriei se majoreaza corespunzator.
Analiza statistica a datoriei publice externe a Romaniei
Este generata de totalitatea obligatiilor asumate direct sau indirect (prin garantii acordate de stat) de stat fata de guverne straine, institutii financiare internationale sau persoane fizice si juridice nerezidente.
Pentru analiza statistica a datoriei publice sa folosesc urmatorii indicatori
Valoarea totala a datoriei publice externe
?DPE?_31.12.13=DPEd +DPEg
=237 943.9 + 14 203.6 = 252147.50
Serviciul datoriei publice externe care reprezinta platile datorate pentru rambursarea datoriei publice externe, reprezinta atat ratele scadente intr-o perioada de 1 an cat si dobanzile si comisioanele aferente
S_DPE= R_DPE+?DOB?_DPE
= 4290.96 +976.32 = 5267.28
Ponderea datoriei publice externe in PIB
g_(DPE/PIB) = DPE/PIB x 100 = (252 147.5)/(628 581) x 100 = 40.1%
Ponderea serviciului datoriei publice externe in PIB
g_(SDPE/PIB) = S_DPE/PIB x 100 = (5 267.28)/(628 581) x 100 = 0.83%
Ponderea datoriei publice externe in valoarea totala a exportorilor
g_(DPE/E) = DPE/E x 100 = (252 147.50)/(141 020) x100 = 178.80%
Ponderea serviciului datoriei publice externe in cheltuielile publice
g_(S_DPE/CP) = S_DPE/CP x 100 = (5 267.28)/(116 359.30) x100 = 4.53%
Valoarea medie pe locuitor a datoriei publice externe
(?DPE?_LOC ) = DPE/P  = 252147.50/21.316420 = 11828.79
In analiza datoriei publice in afara de indicatorii prezentati este recomandat a se utiliza si indicatorii dinamicii si structurii datoriei publice


Fisiere in arhiva (1):

  • Tendinte in Evolutia Datoriei Publice Externe a Romaniei in Perioada 2005-2013.docx

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Bibliografie

Legea bugetului de stat
Site-ul Institutului National de statistica www. Ins.ro
Site-ul Ministerului Finantelor publice www. Mfinante.ro
Suport de curs Statistica financiar bancara, titular de curs prof. univ. dr. Lazar C


Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* La pretul afisat se adauga 19% TVA, platibil in momentul achitarii abonamentului / incarcarii cartelei.

Hopa sus!