Extras din referat
Model unifactorial
Prezentare generala a problemei:
In prima parte a proiectului se va incerca sa se observe daca exista vreo legatura intre numarul de Kilometri de cale ferata existenta , intr-un an si numarul de mijloace de transport feroviare existente in acel .
Datele au fost preluate din anuarul statistic , de pe site-ul Institutului National de statistica. Seriile de timp se intind intre anii 1991 si 2003 , cuprinzand o durata de 14 anii , durata ce coincide exact cu evolutia post revolutionara a economiei romanesti.
Dupa cum stie toata lumea, atat caile ferate cat si Mijloacele de transport care le utilizeaza apartin Regiei autonome CFR , care apartine statului chiar si in anul curent 2006.
Piata in acest domeniu nu este concurentiala inca , CFR-ul avand un singur concurent SC Eolis SA, firma care nu are anvergura economica si care nu poate pune sub nici o forma in pericol monopolul CFR-ului.
Unul dintre principalele motive pentru care am ales acest domeniu pentru a realiza o modelare econometrica este acela ca , transportul feroviar era cel mai ieftin in anul 1990 , dintre mijloacele existente in Romania , tendinta pe care a pastrat-o si astazi, insa pe parcurs a cunoscut o evolutie destul de interesanta , cunoscand scumpiri in valuri si perioade cand pretul nu era actualizat in concordanta cu inflatia si alti factori care au o importanta mare in cadrul sau.
Datele preluate de pe siteul Institutului national de Statistica sunt structurate in tabelul din Anexa 1 . In prima coloana apar anii, in a doua numarul de mijloace de transport in comun , iar in a patra numarul de Km de cale ferata existenti la sfarsitul anului mentionat in prima coloana.
Analiza statistica :
In cadrul acestui tip de analiza s-au calculat pentru fiecare din cele doua variabile implicate in modelul econometric indicii cu baza in lant .
Acesti indici apar in tabelul din Anexa 2 . Analizand aceste date se poate observa ca au o evolutie relativ asemanatoare ,cum era si firesc de altfel.
Tot din analiza datelor se poate observa ca in anul 1992 atat numarul de kilometri de cale ferata cat si numarul mijloacelor de transport in comun au cunoscut maximul
Nr mij transport Nr Km
4383 11430
Numarul minim de km de cale ferata a fost atins in anul 1998 , 11010 km , iar numarul minim de mijloace de transport in 2003, 3188 mijloace de transport in comun .
Analiza econometrica :
Pe baza datelor din tabel se poate construi un model econometric de forma :
y= f(x) + u
unde :
y- valorile reale ale variabilei dependente
x-valorile reale ale variabilei independente
u-variabila reziduala , reprezentand influenta altor factori asupra variabilei y , nespecificati in model considerati factori intamplatori , cu influente nesemnificative asupra variabilei.
Analiza datelor din tabel in raport cu legatura economica dintre cele doua conduce la urmatoarea interpretare a acestora :
y-numarul mijloacelor de transport , variabila rezultativa care depinde de o multime de factori , numarul de kilometri, pretul biletului, costul transportului marfii/ kg , numarul pasagerilor ,etc
x-numarul de kilometri , factorul considerat prin ipoteza de lucru ca fiind factorul cu cea mai mare influenta.
Specificarea modelului econometric presupune de asemenea identificare functiei de regresie.
Preview document
Conținut arhivă zip
- Modele Econometrice.doc