Metode și Tehnici ale Analizei Statistice

Extras din referat Cum descarc?

Principala particularitate a statisticii este aceea ca ea studiaza fenomenele sub aspectul cantitativ-numeric, in structura interdependenta cu determinarea lor calitativa, in conditii de timp, loc si structura organizatorica. Rezultatul acestui studiu se concretizeaza intr-un numar mare de expresii numerice interdependente cunoscute sub denumirea generica de indicatori statistici. 
In sensul cel mai larg, orice expresie numerica obtinuta intr-un proces concret de cercetare se numeste indicator statistic.
Indicatorii statistici se elaboreaza mai intai sub aspect conceptual si metodologic si apoi se ilustreaza numeric in urma unei cercetari concrete. Deci, indicatorul statistic cuprinde doua parti: o parte notionala, cu care se defineste continutul si pentru care se stabileste o metodologie unica de calcul si o expresie numerica concretizata ca timp, spatiu si delimitare organizatorica.
Caracterizarea statistica a activitatii de comert se realizeaza cu ajutorul unor indicatori statistici, care pot fi utilizati sub forma de sistem atunci cand se face o analiza complexa, bazata pe identificarea si masurarea factorilor de influenta si indicatori izolati cand se urmareste doar caracterizarea unui singur aspect al activitatii.
Si in cazul activitatii de comert - ramura cu pondere importanta intr-o economie de piata libera, bazata pe legea cererii si a ofertei - sistemul de indicatori statistici se poate elabora, masura si utiliza in analizele efectuate la nivel macroeconomic si microeconomic.
La nivelul macroeconomic indicatorii utilizati trebuie sa serveasca pentru elaborarea unor programe de strategie economica de dezvoltare si de productie sociala. La nivel microeconomic, cu alte cuvinte, statistica firmei trebuie sa asigure cantitatea si calitatea informatiei necesare desfasurarii normale a activitatii de comert.
La elaborarea indicatorilor statistici necesari caracterizarii activitatii de comert trebuie sa avem in vedere modul de grupare specifica acestui domeniu.
Dupa continutul activitatii operam in principal cu trei forme : comert cu ridicata, care se efectueaza intre ramurile producatoare (industrie si agricultura) si bazele comerciale, comertul cu amanuntul, care are loc intre unitatile cu amanuntul si populatie sau direct intre producator si populatie, precum si intre unitatile de alimentatie si populatie.
Dupa formele de piata: cu plata in numerar, pe credit si pe baza de document.
Dupa formele de vanzare putem avea urmatoarele grupe: cu plata directa la vanzator, vanzator la casa, autoservire si expunere directa.
Dupa forma de proprietate poate fi comert public si privat, cu marfuri proprii sau in consignatie.
Cand datele se refera la intreaga ramura, atunci intervin si alte grupari, ca de exemplu gruparea pe unitati teritorial-administrativ si gruparea dupa marimea unitatilor comerciale (magazinelor) in functie de numarul de salariati si al capitalului fix.
Sistemul de indicatori ai activitatii de comert va trebui sa tina seama de aceste criterii de clasificare, precum si de functiile pe care acestea le au in cadrul economiei nationale, de principalul regulator al relatiilor reciproce dintre productie si consum, dintre masa de marfuri si numerarul aflat in circulatie. Ca atare, indicatorii statistici utilizati in analiza activitatii de comert care trebuie sa asigure cunoasterea unor aspecte sau probleme esentiale sunt grupati astfel:
-indicatori ai bazei tehnico-materiale a comertului, ai retelei de desfacere, ai capacitatilor de depozitare, precum si ai modului de utilizare rationala a acestora;
-indicatori ai marimii, structurii si dinamicii stocurilor de marfuri si modului de utilizare a acestora pentru accelerarea vitezei de rotatie a desfacerilor;
-indicatorii aprovizionarii cu marfuri a retelei comerciale si modul in care se asigura o buna ritmicitate a activitatii comerciale;
-indicatorii marimii, structurii si dinamicii fortei de munca si utilizarea rationala a timpului de lucru al salariatilor;
-indicatorii marimii, structurii si dinamicii volumului valoric al circulatiei de marfuri pe grupe de marfuri, pe medii geografice, pe forme de proprietate si in profil teritorial;
-indicatorii eficientei economice a comertului, a cresterii productivitatii muncii si a cresterii gradului de modernizare a prestatiilor comerciale;
-indicatorii cheltuielilor de circulatie si gradul de profitabilitate a activitatii de comert;
-indicatorii nivelului, structurii si dinamicii preturilor cu amanuntul si tarifelor si a asigurarii protectiei sociale a consumatorilor;
-indicatorii calitatii marfurilor la receptie si la vanzare;
-indicatorii cererii de consum a populatiei, ai nivelului si structurii consumului, ai dimensionarii si formei de evolutie a fondului de cumparare, ai gradului ei de sezonalitate si ciclicitate, ai gradului de elasticitate in raport cu venitul populatiei;
-indicatorii ofertei de marfuri si ai dimensionarii stocurilor in raport cu oferta productiei interne si a importului, asigurarea fondului pietei si a fondului de marfa, a structurii si sortimentelor potrivit cererilor populatiei.
0.1 Indicatorii de rezultate ai activitatii de productie si comercializare
Cifra de afaceri reprezinta veniturile din activitatea comerciala a unei intreprinderi pe o anumita perioada de timp. Cifra de afaceri nu cuprinde veniturile financiare si cele exceptionale. Cifra de afaceri poate fi privita ca: cifra de afaceri totala, cifra de afaceri medie, cifra de afaceri marginala si cifra de afaceri critica.


Fisiere in arhiva (1):

  • Metode si Tehnici ale Analizei Statistice.doc

Imagini din acest referat Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un cod promo pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

ex. Andrei, Oana
ex. Popescu, Ionescu

Pe adresa de email specificată vei primi link-ul de descărcare și codul promo. Asigură-te că adresa este corectă și că poate primi e-mail-uri.

2. Alege modalitatea de plată preferată:


* La pretul afișat se adaugă 19% TVA.


Hopa sus!