Teoriile Motivatiei in Munca

Extras din referat Cum descarc?

O problema care ii fascineaza si in acelasi timp da batai de cap psihologilor, dar si managerilor din organizatii este data de intrebarea ,,de ce sunt oamenii motivati sa faca ceva?". A incerca construirea unei liste de motive pentru care oamenii se angajeaza in diferite actiuni este dificila, dar putem incerca sa enumeram cateva: dorinta intrinseca de a obtine ceva, comparatia sociala, presiunea sociala, aspiratiile personale, probabilitatea de obtine succese, obisnuinta, cresterea stimei de sine, etc. (Warr apud Furnham, 1997). 
Scopurile organizatiilor pot fi realizate doar prin efortul comun al membrilor ei. Una dintre conditiile pentru care unele organizatii sunt mai eficiente si productive decat altele, este data de calitatea si cantitatea eforturilor depuse de angajatii ei, eforturi care sunt legate de motivatie. Pentru a lucra bine, oamenii trebuie sa fie puternic implicati in munca lor si dornici sa-si atinga anumite scopuri, de la cele mai simple (cum ar fi dorinta de a face rost de bani sau de a ajunge mai repede acasa), pana la cele mai complexe si utile organizatiei (a realiza lucruri importante, a gasi metode noi eficiente, a face ceea ce le face placere). 
Natura motivatiei umane 
Din perspectiva psihologiei muncii motivatia este definita ca suma a energiilor interne si externe care initiaza, dirijeaza si sustin un efort orientat spre un obiectiv al organizatiei, care va satisface simultan si trebuintele individuale (Robbins, 1998). Din aceasta definitie rezulta trei elemente cheie: efortul, obiectivele organizationale si trebuintele. 
Efortul este o masura cantitativa a intensitatii. Astfel, un angajat puternic motivat depune o activitate sustinuta la locul de munca. Totusi nu orice efort intens conduce la performante in munca. Angajatul trebuie sa-si canalizeze aceste eforturi spre a indeplini si obiectivele organizationale, acestea formand componenta calitativa a efortului, care da valoare efortului depus . Cu cat obiectivele personale sunt mai apropiate de cele organizationale, cu atat efortul depus va aduce o contributie mai mare la rezultatele asteptate de organizatie , dupa cum nealinierea acestor obiective va rezulta in performante slabe la locul de munca . 
Motivatia trebuie analizata si ca un proces de satisfacere a trebuintelor . Trebuinta este o stare interna de necesitate care face ca anumite scopuri sa fie atractive. Atata timp cat este nesatisfacuta, ea creeaza o tensiune interna care stimuleaza individul, antrenandu-l intr-un comportament prin care acesta urmareste satisfacerea trebuintei si reducerea tensiunii (Zlate, 1981).
Pentru ca un individ sa fie motivat la locul de munca, el trebuie sa aiba certitudinea ca efectuand o anumita activitate, aceasta ii va satisface si propriile trebuinte. 
Motivatia pentru munca a unui individ este determinata de o serie de factori motivationali: intrinseci (individuali) si extrinseci (organizationali). In modelul general al motivatiei (Rotaru, Prodan, 1998) , observam cum combinarea acestor factori va determina un comportament individual motivat (sau nu) in vederea obtinerii performantelor asteptate. 
DE CE SA STUDIEM MOTIVATIA?
De ce ar trebui sa studiem motivatia? Motivatia este una dintre problemele traditionale de studiu ale comportamentului organizational si ani de zile a suscitat interesul managerilor, cercetatorilor si antrenorilor sportivi. Totusi, ar fi intersant de discutat faptul ca motivatia a devenit chiar si mai importanta in organizatiile contemporane. In mare parte aceasta se datoreaza necesitatii unei productivitati crescute, in ideea de a deveni competitivi la nivel global (ca in cazul Lincoln Electric). Este de asemenea rezultatul schimbarilor rapide pe care le strabat organizatiile contemporane. Sisteme stabile de reguli, reglementari si proceduri care ghidau altadata comporamentul sunt pe cale de a fi inlocuite prin solicitari pentru flexibilitate si atentie fata de consumatori care necesita nivele mai mari de initiativa. Aceasta initiativa depinde de motivatie.
CE ESTE MOTIVATIA?
Termenul motivatie nu este usor de definit. Totusi, din perspectiva unei organizatii, atunci cand spunem despre o persoana ca este motivata intelegem de obicei ca acea persoana lucreaza ,,din greu", ,,persevereaza" in munca si isi dirijeaza comportamentul catre niste rezultate potrivite.
Caracteristicile de baza ale motivatiei
In mod clar, acest lucru implica activitati diverse in locuri de munca diverse. Un docher ar putea sa dovedeasca un efort mai mare carand lazi mai grele in timp ce o cercetatoare ar putea sa dovedeasca un efort mai mare cautand un articol in cine stie ce obscura revista straina de specialitate.
Fiecare exercita efortul intr-o maniera potrivita cu posturile pe care le ocupa.
Perseverenta. A doua caracteristica a motivatiei este perseverenta pe care o dovedesc indivizii atunci cand depun efortul pentru a-si realiza sarcinile de munca. Probabil ca organizatia nu-l va considera motivat pe docherul care se va omori cu cele mai grele lazi timp de doua ore ca dupa aceea sa piarda timpul nefacand nimic timp de sase ore. De asemenea, cercetatoarea care a facut o mare descoperire la inceputul carierei sale, si care, dupa aceea se odihneste pe laurii victoriei, nu va fi considerata nici ea extrem de motivata. In ambele situatii lucratorii nu au fost perseverenti in aplicarea efortului lor.
Directia. Efortul si perseverenta se refera in principal la cantitatea de munca depusa de un individ. De egala importanta este calitatea muncii persoanei. Astfel, a treia caracteristica a motivatiei este directia comportamentului legat de munca al persoanei. Cu alte cuvinte, isi dirijeaza lucratorii efortul lor persistent in directia care aduce beneficii organizatiei? Patronii asteapta din parea brokerilor sa sfatuiasca clentii lor asupra celor mai bune oportunitati investitionale si din partea programatorilor sa proiecteze software, nu sa joace jocuri electronice. Aceste decizii corecte cresc probabilitatea ca efortul lor persistent sa se transforme in final in rezultate acceptate organizational. Deci, motivatie inseamna sa lucrezi inteligent, nu numai sa lucrezi din greu.
Obiective. In ultimul rand orice comportament motivat are anumite scopuri sau obiective spre care este dirijat. Toata discutia de pana acum s-a facut dintr-o perspectiva organizationala, ceea ce inseamna ca am presupus ca oamenii motivati actioneaza pentru realizarea obiectivelor organizatiei. In acest caz, scopurile angajatului ar putea include o productivitate inalta, o atentie buna sau decizii creative. Desigur, salariatii pot fi motivati de scopuri care sunt contrare celor ale organizatiei, cum ar fi absenteismul, sabotajul, si frauda. In aceste cazuri ei isi dirijeaza eforturile persistente in directii care nu sunt deloc functionale pentru organizatie (vezi ,,IN OBIECTIV: Restrangerea scade motivatia?").
Abordari ale motivatiei pentru munca 
Conceptul de motivatie pentru munca s-a schimbat in timp, odata cu dezvoltarea diferitelor abordari ale managementului si organizatiilor. O scurta incursiune, incompleta totusi, ne-ar ajuta la intelegerea viziunii asupra motivatiei in munca (Druta, 1999; Mullins, 1989): 
Conceptia de motivatie rational-economica. Principalul ei reprezentant, F.Taylor, considera ca angajatii vor muncii mai mult daca vor obtine salarii mari, iar performanta acestora ar fi limitata doar de oboseala.


Fisiere in arhiva (1):

  • Teoriile Motivatiei in Munca.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* La pretul afisat se adauga 19% TVA, platibil in momentul achitarii abonamentului / incarcarii cartelei.

Hopa sus!