Tehnica Observatiei

Extras din referat Cum descarc?

AS cauta sa cerceteze profunzimile vietii socioumane cotidiene pentru a descoperi acolo problemele sociale ale indivizilor si comunitatilor, cauze ale acestor probleme, factori si actori care ar putea contribui la rezolvarea lor. 
Intre tehnicile pe care le utilizeaza, observatia ocupa un loc aparte. 
E. Durkheim cerea " sa tratam faptele sociale ca lucruri", adica sa le observam ca si cum ar fi lucruri, obiecte, sa evitam interpunerea subiectivitatii noastre intre ele si ideile despre ele. "Noi nu spunem ca faptele sociale sunt lucruri materiale, ci ca ar fi ca si lucrurile materiale [...] Ce este, de fapt, un lucru ? Lucrul se opune ideii [...] A trata faptele sociale ca lucruri inseamna a le clasifica in cutare sau cutare categorie a realului, inseamna a observa vis-a-vis de ele si o anumita atitudine mentala" (Regulile metodei sociologice, 1968, p. XII). "Ignoranta metodica" cere ca "patrunzand in lumea sociala, sa avem constiinta ca patrundem in necunoscut [...] pregatiti sa facem descoperiri care ne vor surprinde si deconcerta". Deoarece familiaritatea cu universul social constituie pentru cunoasterea realizata prin disciplinele socioumane un obstacol epistemologic, cercetatorul trebuie sa-si impuna o <<polemica neincetata cu evidentele arbitrare ce dau iluzia cunoasterii imediate >> (P. Bourdieu, J. C. Passeron, J. Chamboredon, Le metier de sociologue, 1968, p. 35). P. Lazarsfeld a dat un exemplu in aceasta privinta, pe baza rezultatelor anchetei facute asupra soldatilor americani in al doilea razboi mondial. Se plecase atunci de la un numar de propozitii luate ca evidente de netagaduit:
- in timpul serviciului militar cei de la tara au un moral mai bun decat cei de la oras; 
- cei cu un nivel de instructie mai ridicat prezinta mai multe simptome nevrotice decat cei cu un nivel mai coborat de educatie ;
- soldatii care provin din sudul SUA suporta mai bine caldura excesiva decat cei din nordul SUA etc. - (normal, fiindca ei sunt mai obisnuiti cu viata dura, grea) ; 
- (nimic uimitor, fiindca intelectualii sunt mai sensibili fata de traumele provocate de razboi ) ;
- (logic, deoarece sunt mai obisnuiti cu caldura decat cei din nord) etc.
Numai ca rezultatele cercetarii au aratat ca soldatii de la oras aveau un moral mai bun, soldatii mai putin instruiti erau mai nevrozati, soldatii din sud nu se adaptau mai bine la caldura decat cei din nord...
Asadar, trebuie sa ne ferim de: 
- pericolul pseudo-evidentelor, 
- de prejudecati, 
- de stereotipii, 
- de ceea ce "toata lumea vede ca ...", 
- de afirmatii de genul "toti putem observa ca...", 
- de datele propriei noastre experiente observationale (cand studiem familia, de exemplu, facem abstractie de experienta noastra familiala); 
- de etnocentrism (tendinta de a vedea, percepe, reprezenta si aprecia oamenii din alte grupuri, relatiile, actele lor, de pe pozitia propriului grup, cu valorile, normele, regulile sale).
Observatiile noastre hranesc analiza sistematica, teoretica, iar teoriile (bine cunoscute si pricepute) orienteaza si incadreaza observatiile. "Chiar daca, pe de o parte, orice teorie trebuie in mod necesar sa se bazeze pe observatii, este la fel de adevarat, pe de alta parte ca, pentru a face observatii, spiritul are nevoie de o teorie oarecare" (A. Comte, Cours de philosophie positive, 1926, p.14). 
Daca cercetatorul nu se plaseaza nici intr-o teorie exista riscul de a cadea in empirism (adica sa se observe la intamplare, cat mai mult, considerand ca "totul este important" etc., fapt care va ingreuna foarte mult prelucrarea datelor, informatiilor culese); daca se plaseaza pe pozitiile unei teorii, exista riscul ca aceasta sa devina un adevarat filtru, << sita >> prin care va "cerne" realitatea pe care o observa. Este important ca AS sa cunoasca foarte bine diferite teorii, dar sa nu se lase prada lor; sa penduleze continuu intre empiric si teoretic.
Atunci cand face observatii, AS adopta un comportament activ, nu pasiv. Un aspect al realitatii socioumane, un eveniment, un fapt devine social si prin interventia asistentului social cercetator. "Nu exista idei fara fapte, nu exista fapte fara idei", spunea F. Simiand.
In imensa complexitate, in plenitudinea proteiforma a socioumanului, AS este obligat sa faca alegeri, sa selectioneze "parti de realitate", sa "decupeze" din ea.


Fisiere in arhiva (1):

  • Tehnica Observatiei.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* Prețul este fără TVA.

Hopa sus!