Structura lucrării științifice

Referat
8/10 (1 vot)
Domeniu: Sociologie
Conține 1 fișier: docx
Pagini : 18 în total
Cuvinte : 6230
Mărime: 57.95KB (arhivat)
Publicat de: Celia Butnaru
Puncte necesare: 7
R. Moldova

Cuprins

  1. 1. „DISERTATIA” – LUCRARE ȘTIINȚIFICĂ.3
  2. 2. CERINŢE OBLIGATORII FAŢĂ DE PLANUL LUCRĂRII ŞTIINŢIFICE.7
  3. 3. TEAMA DE PLAGIAT, DORINŢA DE ORIGINALITATE ŞI FAZELE CREAŢIEI ŞTIINŢIFICE.10
  4. 4. ETAPELE Şl FAZELE PROCESULUI CREAŢIEI.13
  5. ÎNCHEIEREA.17
  6. BIBLIOGRAFIE.18

Extras din referat

1. „DISERTAȚIA” – LUCRARE ȘTIINȚIFICĂ

„Disertaţia - expunere in care se tratea¬ză

o problemă in mod ştiinţific şi amănunţit”

(Dicţionarul explicativ al limbii române )

Jacqueline Russ ne ajută să folosim anumite criterii pentru a dis¬tinge disertaţia de pseudodisertaţie. Deşi autoarea se referă doar la di¬sertaţia filosofică, criteriile recomandate sunt valabile pentru orice fel de disertaţie, dat fiind faptul că, după cum am mai menţionat, filosofia nu este doar un domeniu, ci şi un nivel al interpretării faptelor, nivel la care se poate ridica orice cercetare ştiinţifică. Cît priveşte specificul, care poate apărea în cercetarea ştiinţifică teoretică, îl vom menţiona pe parcurs.

Autoarea menţionată expune argumentele, pornind de la precizarea a ceea ce nu este disertaţia filosofică, şi anume că ea nu este un exer¬ciţiu de erudiţie . Deşi include erudiţia, disertaţia filosofică nu se re¬duce la etalarea acesteia. Nu sunt, însă, rare cazurile cînd studentul sau doctorandul include în lucrare o sumedenie de citate şi informaţii din cele mai diverse surse, fără a asigura materialului alura unui studiu filosofic.

În cercetarea filosofică, ca şi în cea ştiinţifică, erudiţia este nece¬sară, dar nu şi suficientă. Ea este necesară pentru înfăptuirea actului re¬flecţiei prin interogaţie asupra temeiurilor ce au provocat starea proble¬matică. Iar rezolvarea acestei stări problematice se realizează prin efortul gîndirii proprii, cu ajutorul cunoştinţelor şi nu prin fuga de rezolvare în „spatele” informaţiilor deja existente. Să fi fost posibilă reducerea pro¬blemei la soluţiile extrase din lecturile anterioare, atunci nici n-ar fi apă¬rut situaţia problematică. O dată apărută, prin însăşi această apariţie ea denotă că are nevoie de noi eforturi cognitive pentru a fi rezolvată. Contează nu „depozitarea” la grămadă a tuturor cunoştinţelor acumulate, ci folosirea lor după anumite strategii, principii şi metode, pentru a găsi răs¬puns la întrebările în care este segmentată problema disertaţiei.

Disertaţia nu se reduce numai la întocmirea unui text, în care s-ar relata despre o temă oarecare, adică nu este „un exerciţiu literar”. În disertaţie se lucrează cu concepte, noţiuni, principii, ipoteze, teorii; se apelează la raţionamente în care sunt folosite diverse metode şi nu se ope¬rează doar cu date din sfera concretului, ori din cea a imaginarului. Acestea, chiar dacă intervin într-o disertaţie, au o valoare secundară.

Disertaţia filosofică „se mişcă, deşi exemplele şi ilustrările con¬crete sunt autorizate şi chiar sunt de dorit, în cîmpul pur al abstrac¬ţiei” . Abaterile lirice şi metaforele îndrăzneţe fac parte, preponderent, din operele artistice şi nu din cele cu caracter teoretico-ştiinţific.

Disertaţia nu este „nici eseu” , insistă pe bună dreptate Jacqueline Russ, în condiţiile în care o bună parte din tinerii cercetători con¬fundă calitatea textului dintr-o disertaţie cu cea a unui eseu. Să vedem de unde vine această tendinţă şi pe ce cale capătă ea răspîndire ?

În definiţiile date de dicţionarele explicative, la care vom recurge mai jos, vom observa o evidentă asemănare între eseu şi disertaţie. Eseul este definit ca „studiu de proporţii reduse, în care autorul tratează, în chip original, probleme literare, filosofice etc.” , iar prin acest „etc.”credem că autorul definiţiei poate avea în vedere şi problemele ştiinţifice.

Un astfel de detaliu întîlnim la Dumitru Macrea, în opinia căruia eseul reprezintă un „studiu de proporţii restrînse asupra unor teme filosofice sau ştiinţifice, compus cu mijloace literare, fără intenţia de a epuiza problema” .

Într-o formă mai concisă determină semnificaţia termenului eseu Lazăr Şeineanu: „studiu liber, de proporţii reduse, asupra unei pro¬bleme” . Din cele menţionate ar putea fi trasă o concluzie pripită cum că eseul şi disertaţia se deosebesc doar după volum.

Această idee, în fond, este sprijinită inclusiv de Mihaela Miroiu, Adrian-Paul Iliescu şi Adrian Miroiu, în manualul de Filosofie pentru clasa a XII-a din licee şi a XIII-a din şcolile normale , în recomandările subsumate genericului Cum să scriem un eseu filosofic ?

Dacă urmăm sfaturile stimaţilor profesori, vom întocmi nu doar un eseu de bună calitate, ci chiar textul unei disertaţii de licenţă, de masterat, sau de doctorat, ceea ce nu este rău în sine. Problema apare nu atunci cînd eseul este adus la nivelul disertaţiei, ci atunci cînd calitatea textului disertaţiei este coborîtă la nivelul unui oarecare eseu (aici ne referim la calitatea, nu la întinderea textului). Dar nu vrem să fim înţeleşi că în¬vinuim pe autorii menţionaţi; am vrut să semnalăm că tendinţa de identi¬ficare a acestor două tipuri de compoziţie științifico-filosofică trebuie că¬utată în învăţămîntul preuniversitar. Acolo este firesc să se lucreze asu¬pra compoziţiei eseurilor: ştiinţifice, literare, filosofice.

Este ceea ce ne confirmă consultarea literaturii metodice, orientate spre procesul formării deprinderilor de a compune la elevi.

Bibliografie

1. Ghid pentru redactarea articolelor ştiinţifice destinate publicării, în „Stu¬dii şi cercetări documentare”, nr. 1, Bucureşti, ianuarie 1970.

2. Sanda-Maria Bădulescu, Conceptul de creativitate. Strategia dezvol¬tării potențelor creative, „Forum”, nr. I -3, Bucureşti, 1995.

3. Carl Gustav Jung, Amintiri, vise, reflecţii (traducere românească de Daniela Ştefănescu), Humanitas, 1996, p. 173; apud: Gabriel Liiceanu, Epistator, ed. a II-a, Editura Humanitas, Bucureşti, 1996.

4. Cf.: Petru Ioan, Educaţie şi creaţie in perspectiva unei logici situaţionale, Edi¬tura Didactică şi Pedagogică, Bucureşti, 1995; Petru Ioan (coord.), Aplicaţii ale hexadei situaţionale, Editura „Ştefan Lupaşcu”, Iaşi, 1999; Petru Ioan, Logica integrală, vol. I, Editura „Ştefan Lupaşcu”, Îaşi, 1999

5. Citat după: Erica Landau, Psihologia creativităţii, ed. a III-a, Editura Didactică şi Pedagogică, Bucureşti, 1979.

6. Constantin Parfene, Compoziţia în şcoală. Aspecte metodice, 1996.

7. Dimitrie Macrea, Dicţionarul limbii române moderne, Editura Academiei, Bucureşti. 1958.

8. Jacqueline Russ, Metodele in filosofie (traducere românească de Vasile Tonoiu), Univers Enciclopedic, Bucureşti, 1999

9. Jacqueline Russ, Gîndire și mișcare, Ed. Polorom Iași, 1995.

10. Lazăr Șeineanu. Universal al limbii române. Litera, Chișinău, 1998.

11. Nae Ionescu, Curs de istorie a logicii, Hunianitas, Bucureşti, 1993.

12. Regulamentul cu privire la activitatea consiliilor ştiinţifice specializate şi la mo¬dul de conferire a titlurilor ştiinţifice şi ştiinţifico-didactice, aprobat prin Hotărîrea Plenarei Comisiei Superioare de Atestare din Republica Moldova, la 30 mar¬tie 2000. Chişinău, 2000.

13. Vasile Breban. Dicționarul general al limbii române, ediție revăzută și adăugată. Editura Enciclopedică, București, 1992.

14. Vasile Țapoc, Melentina Toma, Desertația științifică, Iași, 2001.

Preview document

Structura lucrării științifice - Pagina 1
Structura lucrării științifice - Pagina 2
Structura lucrării științifice - Pagina 3
Structura lucrării științifice - Pagina 4
Structura lucrării științifice - Pagina 5
Structura lucrării științifice - Pagina 6
Structura lucrării științifice - Pagina 7
Structura lucrării științifice - Pagina 8
Structura lucrării științifice - Pagina 9
Structura lucrării științifice - Pagina 10
Structura lucrării științifice - Pagina 11
Structura lucrării științifice - Pagina 12
Structura lucrării științifice - Pagina 13
Structura lucrării științifice - Pagina 14
Structura lucrării științifice - Pagina 15
Structura lucrării științifice - Pagina 16
Structura lucrării științifice - Pagina 17
Structura lucrării științifice - Pagina 18

Conținut arhivă zip

  • Structura lucrarii stiintifice.docx

Alții au mai descărcat și

Război informațional

Razboiul mediatic este nou aparut în marele cadru al razboaielor informationale ( razboiul informational, razboiul psihologic, razboiul electronic,...

Diagnoza Instituțională a Fenomenului Mobilității Forței de Muncă Românești în Spațiul European

Migratia internationala este un fenomen relativ nou pentru România contemporana si probabil abia perioada de dupa 1998 începe sa defineasca...

Teorii Privind Rolul mass-mediei în Societate

Lui Harol Laswell i se datoreaza schema clasica a comunicarii: "Cine ?; Ce spune ?; Prin ce canal ?; Cui ?; Cu ce efect ?" , reductibila la...

Cuba

Cuba este o tara formata dintr-o singura insula mica cu suprafata de 110,860 Km² situat între marea Caribica si Ocenul Atlantic. Climatul tarii...

Legea de stat și recunoașterea proprietății în România rurală

Titlurile de proprietate iau diferite forme de la cele legitime la cele nelegitime.De exemplu , in legea engleza detinerea de drepturi de...

Teoria Schimbului

Teoria schimbului reprezinta tranzactionarea muncii,resurselor si serviciilor,sau chiar a persoanelor si cuvintelor in societate. Karl...

Te-ar putea interesa și

Organizarea structurală și principiile elaborării structurilor organizatorice

Introducere Organizarea structurala reprezinta cea de-a doua componenta de baza a firmei. Prin organizarea structurala se asigura modelarea...

Proiect compania de asigurări Transelit SRL

INTRODUCERE Actualitatea temei de cercetare : Caracteristica generală aa claselor de asigurări prestate de compania de asigurări “TRANSELIT SRL”...

Datoria externă a Republicii Moldova - tendință, factori, perspective

INTRODUCERE Actualitatea temei, Indiscutabil datoria externă e unul din indicatorii importanţi care sintetizează evoluţia economică a oricărui...

Organizarea structurală și principiile elaborării structurilor organizatorice

Introducere Organizarea structurala reprezinta cea de-a doua componenta de baza a firmei. Prin organizarea structurala se asigura modelarea...

Principii etice în relațiile cu angajații firmei

ARGUMENT Am ales această temă deoarece eu cred că publicitatea și promovarea vânzărilor joacă un rol important în succesul unei firme....

Analiza lucrării - Structura revoluțiilor științifice de Thomas S. Kuhn

1.Ce este o revoluție științifică? Care sunt etapele realizării ei? Necesitatea unei revoluții științifice este datorată schimbărilor ce au loc...

Biofizică moleculară

Biofizica este stiinta care studiaza structurile si functionarea organismelor vii prin intermediul fenomenelor fizicii . Biofizica este o stiinta...

Dinamica indicatorului. Gradul de acoperire a importului prin export în perioada trimestrului I al anilor 2005-2010

INTRODUCERE Actualitatea temei de cercetare Caracteristica generala a indicatorului gradul de acoperire a importului prin export utilizat in...

Ai nevoie de altceva?