Stereotipuri, Prejudecati si Discriminare

Extras din referat Cum descarc?

Notiunile de stereotip, prejudecata si discriminare nu mai sunt demult straine omului de rand, ele devenind parte din actualitate. Oricine poate sa defineasca intr-un fel sau altul oricare din aceste concepte, pentru ca, din fericire, oamenii au devenit din ce in ce mai constienti de existenta si efectul lor. Ceea ce este importanta este insa incercarea de a intelege in profunzime motivul pentru care atribuim insusiri in functie de grup, fara a cunoaste in amanunt individualitatea. Nu este de ajuns sa recunoastem ca oameni sunt predispusi prejudecatilor, folosind stereotipuri pentru a se raporta la diferite aspecte ale vietii. Trebuie sa prevenim efectul lor negativ. 
De studiul stereotipurilor s-au ocupat cercetatori apartinand atat psihosociologiei clasice, precum si cei din cea moderna. Diferenta dintre cele doua abordari era aceea ca ,,daca in perioada studiilor clasice, stereotipurile au fost frecvent conceptualizate ca avand caracter negativ, rezultand din generalizari pripite si neconforme cu realitatea, cercetarile contemporane au nuantat acest tablou, permitand dezvaluirea valentelor pozitive ale stereotipurilor, mecanismelor cognitive care le sunt asociate" 
Dintre definitiile stereotipului care apartin psihosociologiei clasice, care, dupa cum am mai spus, se axeaza doar pe caracterul negativ ale lui, putem da ca exemplu pe cea a lui Schaefer. In cartea sa ,,Sociology", acesta defineste stereotipurile ca generalizari lipsite de fundament care se refera la toti membrii unui grup social, fara a lua in considerare diferentele individuale din cadrul grupului. O alta definitie asemanatoare apartine lui Richard Y. Bourhis si lui Jaques-Philippe Leyens-,,un ansamblu de convingeri impartasite vizavi de caracteristicile personale, de trasaturile de personalitate si de comportament, specifice unui grup de persoane" 
Se poate considera ca acest concept al stereotipului a avut trei parinti fondatori. Acestia sunt: Walter Lippmann, Gordon Allport si Henri Tajfel. Lippmann ,,este cel care, in 1922, a introdus notiunea de stereotip in cartea sa intitulata ,,Public Opinion". Cea mai cunoscuta metafora a sa este aceea a imaginilor din mintea noastra." Lippmann sustinea ca oamenii au nevoie de o versiune mai simplificata a lumii. Aceste imagini din minte sunt de fapt o reprezentare a mediului inconjurator, care este mai mult sau mai putin creata de om. Ceea ce conteaza este ca aceste imagini sunt mai usor de controlat si de inteles decat totalitatea informatiilor reale emise de mediu. Ceea ce il diferentiaza pe Lippmann de viitorii cercetatori este ca el nu priveste stereotipuri ca fiind neaparat ceva daunator, deoarece el considera ca stereotipul nu impune anumite caracteristici lucrurilor percepute de simturi inainte ca aceste informatii sa fie preluate de inteligenta. 
Aceasta viziune asupra caracterului inevitabil si nu daunator al stereotipurilor este sustinuta si de Elliot Aronson-,,Stereotipizarea nu este neaparat un ac intentionat de abuz; cel mai adesea este o modalitate a noastra de a ne simplifica viziunea asupra lumii, cu totii o facem.[...] Pe de alta parte, daca stereotipul ne impiedica sa vedem diferentele individuale dintr-o clasa de oameni, este un factor de inadaptabilitate si poate fi periculos". 
Ceilalti doi fondatori, Allport(1954) si Tajfel(1969) sunt ,,parintii abordarii cognitive a stereotipurilor,[si]impartaseau punctul de vedere conform caruia originea stereotipurilor se explica prin insasi caracteristica sistemului de tratament al informatiei observatorilor". In cartea sa ,,The nature of prejudice", Allport sustine, asemenea lui Lippmann, ideea conform careia stereotipul nu este decat un pas derivat inevitabil al procesului de simplificare a mediului inconjurator care este prea complex. Tejfel se poate numara printre putinii care au reusit sa influenteze mai mult decat Allport abordarea cognitiva a stereotipurilor. El considera ca procesul de categorizare ne ajuta sa simplificam mediul, fiind astfel mai usor sa ne orientam in el. 
,,In felul lor, Lipmann, Allport si Tajfel au subliniat toti trei rolul factorilor cognitivi in dezvoltarea perceptiei si a relatiilor dintre grupuri. In conceptia lor, stereotipurile ar trebui asadar considerate o manifestare discutabila, cu siguranta- a necesitatii de a ne categoriza mediul inconjurator pentru a-l simplifica. Aceasta notiune de categorizare ramane in centrul abordarii cognitive contemporane" 
Acum ca am adus in prim plan cei care au avut unele dintre cele mai importante roluri in fondarea conceptului de stereotipuri, este momentul sa ne indreptam atentia asupra teoriilor despre felul in care stereotipurile apar.
Daca cercetarile din perioada psihologiei clasice au avut ca punct de plecare intrebarea daca acele cognitiile sunt sau nu conforme cu realitatea, astazi ei cerceteaza un fenomen nou- ,,pericolul stereotipizarii (stereotype threat), impactul stereotipurilor asupra construirii realitatii inconjuratoare (Seibt si Forster)". Efectul pericolului stereotipizarii a fost semnalat de Joshua Aronson si Claude Steel in legatura cu performantele intelectuale ale unor persoane de culoare. Fenomenul este legat de faptul ca, sub amenintare unei evaluare influentate de stereotip, persoanele de culoare au performante mai slabe datorita presiunii sociale, aceea de a nu gresi. Beate si Forster explica faptul ca dorinta de a nu gresi duce la o atentie mai sporita, adica la un ritm mai lent rezolvarii, chiar daca rezultatele sunt corecte. Aceasta este manifestarea amenintarii stereotipizarii negative( conform careia persoanele de culoare, dar si femeile vor performa mai slab decat persoanele albe si respectiv barbatii). Insa, sub influenta stereotipului pozitiv, care practic da incredere persoanei in fortele proprii, viteza poate creste cu riscul unor rezultate nu foarte bune daca aceasta aceasta nu este temperata.


Fisiere in arhiva (1):

  • Stereotipuri, Prejudecati si Discriminare.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* La pretul afisat se adauga 19% TVA, platibil in momentul achitarii abonamentului / incarcarii cartelei.

Hopa sus!