In orice societate, eficienta si validitatea legislatiei, concretizata in forta ei obligatorie, include doua aspecte: primul se refera la gradul de legitimitate si credibilitate al acesteia, concretizata in acceptarea voluntara sau fortata a normelor de drept, cel de al doilea include eficienta regulii de drept si a legislatiei in raport cu obiectivele si functiile urmarite. Nimeni nu poate contesta faptul ca in perioada de tranzitie de la un regim politic la altul si in consens cu cerintele imperioase ale crearii unui stat de drept, in Romania nu s-au produs transformari si modificari esentiale in sistemul legislativ si in legislatie. Dar, asa cum subliniaza unii juristi si sociologi, daca orice epoca revolutionara semnifica ,,intronarea legii" prin restabilirea principiilor legalitatii, legitimitatii si justitiei sociale, un asemenea proces isi are propriile sale limite datorita unor cauze atat intrinseci, apartinand insasi modului de elaborare si aplicare al dreptului (legislatie), cat si extrinseci de natura economica, politica, morala si spirituala. Juristii evidentiaza trei criterii de validitate si eficienta a normelor juridice si a legislatiei in general : 1) legalitatea, care se refera la coerenta interna si armonia axiologica a discursului juridic. In raport cu acest criteriu, o norma juridica pentru a avea generalitate si permanenta, trebuie sa-si gaseasca un loc determinat intr-un ansamblu unitar de reguli care formeaza un sistem definit prin logica interna ; 2) eficacitatea (efectivitatea), care se refera la capacitatea de performanta practica a normei juridice in raport cu scopurile urmarite, adica la potenta dreptului de a reprezenta o institutionalizare rationala si controlata a procesului de schimbare sociala. In raport cu acest criteriu, o lege este valida daca reuseste sa normalizeze raporturile sociale nu in virtutea unor reglementari apriorice sau valori abstracte, ci numai pe baza unor valente rationalizatoare ale vietii practice, ale realizarii unor obiective fundamentale solicitate imperios de procesul scimbarii ; 3) legitimitatea, care se traduce in campul juridic prin exigenta asigurarii drepturilor si libertatilor fundamentale ale omului si posibilitatea unei protectii sociale a indivizilor, ca si prin includerea tuturor cetatenilor, fara nici o exceptie, la sistemul de drepturi, indatoriri, obligatii si contributii. In Romania, tranzitia spre relatiile si economia de piata nu a fost insa insotita de o legislatie adecvata, asa cum exista in alte tari, capabila sa reglementeze modalitatile de realizare a reformei si privatizarii in domeniile vitale ale economiei, afacerilor, operatiunilor de import-export si financiar-bancare si sa previna aparitia si profilarea unor forme inedite de delicte economice si in domeniul afacerilor si chiar de crima organizata. De aceea, nici unul dintre criteriile amintite anterior privind validitatea si eficienta legislatiei nu-si regasesc o expresie adecvata in dinamica procesului legislativ de dupa decembrie 1989, in special in domeniul prevenirii si combaterii fenomenului de coruptie. Astfel, in ceea ce priveste primul criteriu referitor la coerenta interna a normelor juridice, o buna parte din legile elaborate pana in prezent nu intrunesc conditiile de tehinca legislativa, neglijand, totodata, schimbarile si tendintele evolutive in diferite domenii economice si sociale. De aceea, cele mai controversate legi (cum ar fi, de pilda, legea privatizarii, legea infiintarii de societati pe actiuni cu capital de stat sau privat, legea investitiilor etc.) au fost elaborate si promulgate intr-un timp extrem de scurt si, fara a fi pregatite de alte acte normative care sa ofere premise pentru evitarea erorilor de interpretare, a echivocurilor si a confuziilor deliberate, a nenumaratelor abuzuri care se fac astazi resimtite in practica. Din acest motiv, s-a extins sensibil sfera delictelor si crimelor economice si in domeniul afacerilor, concretizate in acte de escrocherie si abuz de incredere, concurenta necinstita, evaziune fiscala si falsuri de tot felul, incalcari bancare si de bursa, infractiuni vamale, crearea de organizatii si societati fictive, metode de ,,spalare" a banilor etc. Nu au fost abrogate sau modificate o serie de acte normative consfintind drepturile exagerate ale statului asupra proprietatii publice, astfel ca, paradoxal, legi fundamentale pentru o noua configuratie a economiei de piata par sa coexiste cu reglementari promulgate sub vechiul regim. In ceea ce priveste cel de al doilea criteriu, cel al efectivitatii legii, nici acesta
După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).