Semnificatia Irationalului in Gandirea Renascentista

Extras din referat Cum descarc?

Semnificatia irationalului in gandirea renascentista
Ioan Petru Culianu (n. 5 ianuarie 1950 - d. 21 mai 1991, Chicago), istoric al religiilor, scriitor si eseist de origine romana. A fost profesor de istoria religiilor si istoria crestinismului la Divinity School, University of Chicago. Discipol, colaborator si prieten al lui Mircea Eliade. A fost asasinat, la 21 mai 1991, in cladirea Universitatii din Chicago.
Foarte putini sunt intelectualii romani care au avut destinul de exceptie a lui Ioan Petru Culianu. Nascut in Romania intr-o familie de carturari ieseni, Culianu a studiat in Italia, predat in Olanda si SUA. Cunostea sase limbi straine si avea trei doctorate. Discipol al unor monstri sacri in istoria religiilor - Ugo Bianchi, Hans Jonas si Mircea Eliade - prieten cu multi specialisti in stiinta relgiilor - Culianu si-a format de timpuriu un sistem propriu de gindire cu idei vii, (inca) noncomformiste si provocatoare.
In perioada studentiei, Culianu a fost pasionat in special de istoria religiilor. I-a scris lui Mircea Eliade la Chicago, trimitandu-i doua texte. Judecata favorabila a viitorului maestru a fost decisiva. Iona Petru Culianu s-a consacrat definitiv istoriei religiilor.
La 14 aprilie 1986, Mircea Eliade este internat la Bernard Mitchell Hospital din Chicago in stare grava. I.P.Culianu il vecheaza in permanenta. Acesta va tine un jurnal a acelor zile pe care il va publica in revista pariziana ,,Limite". In varianta romaneasca, el a aparut sub titlul ,,Mahaparinirvana. Ultimele clipe ale lui Mircea Eliade". 
Distribuite generos in cuprinsul celor 15 volme de stiinta si fictiune pe care Culianu a avut ragaz sa le scrie in cei 41 de ani, ideile si teoriile sale se cer ordonate tematic, interpretate convingator si explicate intr-un limbaj accesibil publicului larg cultivat.
Lucarea ,, Jocurile mintii - istoria ideilor, teoria culturii, epistemologie" este o culegere organizata cronologic de studii, articole, recenzii si proiecte. Textele documenteaza etapele creatiei teoretice a lui Ioan Petru Culianu, de la jumatatea anilor 1970 pina in anul 1991, si incearca sa reconstituie laboratorul si liniile de forta ale unei gindiri complexe si provocatoare. Titulul culegerii ,, Jocurile mintii", foloseste una din notiunile preferate ale autorului, care pare sa fi cautat mereu o clavis universalis. Subtitlul enunta schematic cele trei mari directii ale culegerii cu ajutorul unor termeni uzuali - istoria ideilor, teoria culturii, epistemologie, - dar lista poate continua.
,, Culianu priveste magia ca pe o tehnica de obtinere a controlului de sine, capabila sa-i induca magicianului stari de tensiune si de relaxare, aidoma celor incercate de calugarii orientali, care raman in meditatie ore in sir recitand o mantra si ajung printr-o astfel de concentrare la o dispozitie spirituala senina si impacata; fenomenul este asemanator si cu ceea ce se petrece in timpul practicari tehnicilor yoga. In loc de a fi o intunecoasa abordare a supranaturalului, magia se dezvaluie ca o cale spre fericita armonie naturala."
Ideea pe care omul modern si-o face despre magie e foarte stranie: el nu vede in magie decat o ingramadire ridicola de retete si de metode ce tin de o conceptie primitiva, nestiintifica, despre natura. Metoda magiei are ceva de-a face cu metoda stiintelor naturii din ziele noastre. Structura materiei este complet ingnorata, iar fenomenele fizico-chimice, sunt atribuite unor forte oculte activand in cosmos. Magia are in comun cu tehonlogia moderna faptul ca pretinde sa parvina, cu alte mijloace, la aceleasi rezultate: comunicarea la distanta, transporturi rapide, calatorii interplanetare fac parte din ispravile curente ale magicianului. 
Stiintele psihologice si sociale de astazi sunt cele care deriva direct din ea. De aceea ar trebui restabilita mai intai o imagine corecta a esentei si a metodologiei magiei spre a ne putea face o idee despre ceea ce-i mai datoram inca. Magia este o metoda de control a individului si a maselor bazata pe o cunoastere profunda a pulsurilor erotice personale si colective. Ca stiinta a manipularii fantasmelor, magia se adreseza in primul rand imaginatiei umane, in care incearca sa suscite impresii persistente. 
Operatinile fantastice cunoscute in Renastere sunt mai mult, ori mai putin complexe: cea dintai este erosul, care se mainfesta deja in natura, fara interventia vointei umane. Magia nu este decat un eros aplicat, dirijat, provocat de operator. 
Nu e interesant doar sa aflam care era relatia unui om al Renasterii cu propriile-i fatasme, ci si sa intelgem care anume ratinui ideologice au imprimat evolutiei acestei relatii cursul pe care i-l cunoastem.
Prigoana vrajitoarelor din sec XV-lea si al XVII-lea reprezinta un fenomen suficient de complex, in care gasim implicati o sumedenie de factori diferiti, atat religiosi cat si din afara religiei. Biserica nu ingnora relatia cauzala dintre folosirea unsorilor facute din extarse de plante si fenomenul vrajitoriei. In anul 1528 conciliul provincial din Bourges hotari sa -i urmaresca pe culegatorii de plante. Nu poate fi neglijata importanta cozii de matura in ansamblul parcticilor vrajitoarelor. Mai multe izvoare ne informeaza ca bastonul era uns cu pomada si in numeroase gravuri din sec XVI-lea se vad vrajitoare goale decoland calare pe coada de matura. Faptele de sacrilegiu atribuite sectei vrajitoarelor se inmultesc pe la mijlocul veacului al XV-lea. Se afirma ca vrajitoarele pregatesc ostia din excremente, calca in picioare crucea sau painea sfintita, se leapada de credinta crestina, nu-l recunosc pe Dumnezeu, pe Cristos etc. Prima Liturghie Neagra de care avem cunostinta, a avut loc in 1480 la Brescia ca o parodie a Liturghiei Crestine. Liturghia Neagra devenise un adevarat spectacol in cercurile inalte ale Parisului spre sfarsitul perioadei de manie a vrajitoriei. 
Obsesia vrajitoriei a luat sfarsit datorita progresului stiintei, insa acest progres nu poate fi masurat dupa conceptia pe care o avem noi asupra stiintei ori asupra societatii. Nici un singur moment inainte de sfarsitul sec XVII-lea si chiar pana mai tarziu, nici un autor scriind despre vrajitorie n-a avansat indoieli serioase cu privire la valabilitatea perspectivei stiintifice asupra lumii conform careia este posibila existenta demonilor. Insa dupa indelungi dezbateri toate partile implicate ( diversele biserci, autoritatile juridice si cele medicale) au ajuns in cele din urma la concluzia ca vrajitoarele insesi nu sunt decat victime ale demonilor si chiar ca nu toti demonii sunt asa de rai cum se credea pana atunci.


Fisiere in arhiva (1):

  • Semnificatia Irationalului in Gandirea Renascentista.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* Prețul este fără TVA.

Hopa sus!