Opinia publica

Extras din referat Cum descarc?

Opinia publica
= forta activa sau latenta derivata din ganduri si sentimente individuale, a carei masura este data de gradul de influenta a opiniilor in interiorul agregatului.
- Etinologic - modul de a gandi a unui public
- Continutul - probleme importante pentru societate
- Purtatorii - persoane care sunt capabile si dispuse sa exprime in mod responsabil opiniile in legatura cu problemele publice (in maniera critica)
- Forme: - sunt accesibile tuturor 
- sunt raspandite, in special, prin mass-media
- fiecare individ isi face - anumita impresie asupra problemelor identificate la nivelul societatii/comunitatii
ex: opiniile politice = materia opiniei publice
opiniile conservatoare in domeniul artei, politicii, religiei, moralei etc. = forma opiniei publice
- presupune comunicarea intre indivizi aflati in aceeasi situatie, pe care - percep problematica si tranzitorie
Opinia publica - 3 ipostaze:
a) judecati prost definite, instabile ale indivizilor si grupurilor
b) agregat al opiniilor individuale uniforme sau contradictorii
c) opinii uzuale ale indivizilor despre anumite probleme publice sau individuale
Modelul tridimensional al opiniei publice
1. dimensiunea psihologica a opiniei publice
- centrare pe formarea opiniei publice la nivel individual
- aparitia opiniei la nivel individual presupune: aparat evaluator, grila de lectura, situare in lumea valorilor, interpretare proprie asupra situatiei/lumii =>
- 3 conditii: a) dispersia informatiei (complexitate)
b) focalizare
c) presiune la inferenta (datorita necesitatii omului de a produce conduite si continuturi fata de obiecte pe care nu le cunosc destul de bine)
- formarea opiniilor: Stimul -> Perceptie -> Cognitie -> Ratiune si Afectivitate -> Raspuns
- caracteristici: 
- rationalitate (opinia este un fapt de constiinta, - judecata)
- emotionalitatea
- stabila (dar nu de neschimbat) 
2. Dimensiunea psihosociologica a opiniei publice
- investigheaza/se concentreaza pe legatura dintre opinia publica si cognitia sociala
- trasaturi ale opiniei publice din perspectiva psihosociologiei
- existenta unei probleme sociale -> apare intr-- situatie disfunctionala (care nu este neaparat negativa) care trebuie sa fie constientizata
- natura publicurilor -> caracteristici ale publicurilor:
- grupare elementara, spontana
- nu are constiinta identitatii sale
- afirmatiile avansate sunt subiect de critica
- apare in directa legatura cu - problema pusa in dezbatere
- publicul este variabil
- relatiile dintre persoanele din grup sunt conflictuale
- pastreaza capacitatea critica
- se iau decizii colective
- se poate transforma in multime
- exprimarea opiniei
- numarul persoanelor implicate
3. dimensiunea sociologica a opiniei publice
Caracteristici:
- Opinia publica - fapt social
Faptul social (E. Durkheim) = modul de a lucra, gandi si simti exterioare individului si care sunt inzestrate cu putere de constrangere in virtutea careia se impun.
- Opinia publica trebuie tratata ca un lucru cognoscibil prin trecerea de la caractere direct observabile la cele mai putin vizibile
- Opinia publica este tratata ca un tot 
- Cercetarea opiniei publice: aspecte metodologice si deontologice
- Esantionare
- Metode si tehnici de culegere a datelor


Fisiere in arhiva (1):

  • Opinia publica.docx

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Descarca gratuit aceast referat (0 €)

Completezi numele, prenumele și adresa de email. După aceea primesti prin email link-ul pentru descărcare. Completeaza o adresă de email validă.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.



Hopa sus!