Multiculturalism

Extras din referat Cum descarc?

Putem afirma, ca exista o legatura foarte stransa intre globalizare,societate si cultura. 
In acest sens, D.Held, A.McGrew, D.Goldblatt si J.Perraton, in cartea Transformari globale.Politica, economie si cultura, fac o prezentare detaliata a formelor istorice ale globalizarii culturale. Astfel, autorii se refera la globalizarea culturala premoderna si moderna."Anterior epocii moderne, religiile mondiale si imperiile au oferit principalele complexe cultural-institutionale care faceau posibile interactiunea culturala si comunicarea la distanta si prin care puteau aparea relatii de interactiune culturala extinse, stabile si consolidate. Comertul a reprezentat un vehicul-cheie pentru aceste deplasari difuze ale ideilor si artefactelor pe distante intinse" 
Din cauza limitarilor logistice ale conducerii bazate exclusiv pe forta militara, capitalele imperiale au cautat sa construiasca aliante de durata intre elite, dincolo de diviziunile etnice si geografice. Chiar si acolo unde strategia a esuat in final din perspectiva construirii imperiului, exista posibilitatea ca ea sa lase in urma o mostenire culturala distincta. De exemplu, efemerul imperiu macedonean al lui Alexandru cel Mare a fost esenta pentru raspandirea limbii grecesti si a stiintei, filosofiei si literaturii elenistice in Orientul Apropiat. Imperiul Roman a oferit contextul institutional prin care mai intai cultura elena si apoi crestinismul au putut sa se infiltreze in Africa de Nord si in Europa Occidentala si de Nord. Imperiul Han din China a oferit un cadru asemanator pentru raspandirea scrierii, literaturii, stiintei si tehnologiei chineze. "Desi culturile comunicau cu alte culturi, iar religiile cu alte religii, intalnirile nu au fost intotdeauna fertile. Caracterul regional al religiilor mondiale reflecta linii de falie si diviziuni intre ele si intre imperiile cu care s-au intrepatruns. In plus, cel mai adesea majoritatea oamenilor doar au intrezarit aceste interactiuni culturale marete identitatile, parcticile si credintele erau in cea mai mare masura locale. Intre sat si marile imperii existau foarte putine forme culturale" 
Dupa caderea Romei si a dinastiei Han din China si dupa valul initial de expansiune islamica, imperiile au continuat sa se afirme si sa decada. Totusi, pana in secolele al XV lea si al XVI-lea, atunci cand au inceput aventurile imperiale ale Occidentului, nu exista evenimente istorice pe masura expansiunilor militare si culturale ale islamului. Marii fondatori de imperii din perioada cuprinsa intre aceste date au fost razboinicii nomazi din stepele eurasiatice. Insa inovatiile culturale ale acestora nu au fost pe masura valorii lor militare. Deplasarile si cuceririle lor au avut ca rezultat replierea vechilor modele culturale, si nu trasformarea lor. 
Imperiile europene vor deveni in cele din urma instrumente mai eficente ale puterii culturale in exteriorul Europei, insa pentru aceasta a trebuit sa fie asteptata aparitia nationalismului si a statelor-natiune in Europa si cele doua Americi, incepand cu secolul al XVIII-lea. In interiorul acestei zone, au fost redefinite treptat modelele complexe ale fluxurilor culturale intre elite, precum si domeniul distinct al particularitatilor locale populare. Statele cautau natiuni unite pentru a le conduce, iar nationalistii cautau autodeterminare prin state.
In consecinta, desi procesul a fost inegal si contestat, tot mai multe institutii culturale si fluxuri culturale ajungeau sa se localizeze in interiorul frontierelor statelor-natiune in formare. Limba, scolarizarea, sistemele de transport si comunicatii, practica liturgica si identitatea, toate au ajuns sa fie definite intr-o masura tot mai mare din perspectiva natiunii delimitate teritorial. Influente exterioare sau straine erau suprimate sau tratate cu suspiciune si ostilitate.
Insa in Occident, cosmopolitismul si internationalismul continuau sa existe, ca si practicile si institutiile culturale transnationale. "Intr-adevar, din inima sistemului european al statelor-natiune au aparut ideologiile si discursurile seculare puternice - liberalismul, marxismul si stiinta moderna -, al caror rationalism provenit din Iluminism le sugera, cu sau fara indreptatire, atractia si aplicabilitatea universala. Totusi, in ansamblu, nationalismul a fost cel care a devenit forta culturala cea mai puternica, in parte pentru ca fost sprijinit sistematic, sustinut financiar si etalat de catre statele moderne. Conform acestei interpretari, punctul de varf al globalizarii culturale se afla in trecut, in timp ce fluxurile si relatiile culturale cele mai puternice si semnificative s-au dezvoltat in interiorul granitelor statelor-natiune moderne"


Fisiere in arhiva (1):

  • Multiculturalism.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* La pretul afisat se adauga 19% TVA, platibil in momentul achitarii abonamentului / incarcarii cartelei.

Hopa sus!