Metodologia cercetarii in asistenta sociala

Extras din referat Cum descarc?

Cauzele abandonului scolar din perspectiva parintilor in randul copiilor rromi din clasele a-VIII-a de la scoala Generala "Grigore Radulescu" din conuma Bezdead.Am ales acesta tema deoarece consider ca educatia reprezinta in zilele de astazi o functie vitata a societatii, dar si a individului. Consider ca scopul principal al invatamantului constituie integrarea tinerilor in societate, dar si dezvoltarea potentialului de care acestia dispun. Obiectivul cercetarii meule este exploratoriu.
Abandonul scolar al copiilor de etnie rroma este o problema din ce in ce mai ingrijoratoare, iar asta m-a determinat sa abordez ca subiect al cercetarii mele acest fenomen social. Teoretic, daca in alegerea si organizarea carierei scolare nu ar interveni alti factori, ar fi de asteptat ca toti tinerii sa-si doreasca sa parcurga toate treptele si nivelele de scolarizare.
Conform Institutului National de Statistica aproximativ 50.000 de copii cu varsta cuprinsa intre 11 si 14 ani din cadrul invatamantului gimnazial erau in afara sistemului de invatamant in anul 2009. Este vorba de 5% din numarul total al copiilor de aceasta varsta. Procentul celor proveniti din medii sarace care se afla in afara sistemului de educatie este de aproape 16% in 2005. (http://www.insse.ro/cms/)
Din punctul meu de vedere principalii factori care influenteaza producerea abandonului scolar dupa terminarea ciclului gimnazial sunt: nivelul scazut al veniturilor per familie, deoarece familia nu poate suporta costurile transportului pentru ca elevul sa se poata deplasa la liceu. Un alt factor este reprezentat de nivelul de educatie pe care il au parintii, datorita acestui aspect copiii sunt demotivati sa isi mai continue scoala, alegand sa urmeze exmplul dat de parintii sai. 
Consider ca acesti doi factori pe care i-am enuntat mai sus sunt principali factori care influenteaza abandonul scolar si in randul copiilor de etnie rroma. Un alt factor care ar putea influenta abandonul scolar gimnazial este reprezentat de faptul ca inca de la varste fragede baietii si mai ales fetele sunt ,,vorbiti pentru casatorie". 
Populatia de rromi nu a reprezentat in ultimele 5 decenii un interes pentru cercetarea sociologica. ,,In anii `30 s-au intreprins o serie de cercetari destul de sistematice, de un inalt nivel calitativ. Este cazul reputatului sociolog Ion Chelcea. Aceste cercetari ne ofera un punct extrem de interesant pentru a detecta schimbarile care au avut loc in ultimele decenii. " (Zamfir, Catalin, 1993)
Intentia acestuia a fost de a aduna, pe un esantion national, date cat mai sistematice asupra situatiei sociale si economice a populatiei de rromi, cum ar fi abandonul scolar. ,,In urma acestor date s-au desprins si cateva concluzii. Proportia analfabetilor (cei care nu au mers deloc la scoala sau, probabil fortati mai mult de autoritatile locale, au urmat cateva clase, dar nu au terminat ciclul primar) este foarte ridicata: 27,3 %." (Zamfir, Catalin, 1993)
Conform MECTS rata de absolvire a invatamantului primar si gimnazial a fost de 89,1% in anul scolar 2009/2010. Aproape 11% dintre elevii de 14 ani nu au absolvit gimnaziul, cauzele fiind variate: debut scolar intarziat, repetentie, abandon scolar, situatie scolara neincheiata, iar la evaluarea nationala de la finalul clasei a VIII-a din anul scolar 2009/2010, 18,2% dintre elevii testati nu au reusit sa obtina medii peste 5. Astfel incat acestia nu am avut sansa de a intra la vreun liceu. (Raport asupra starii sistemului national de invatamant, 2009)
In anul 2013 Programul Operational Sectorial pentru Dezvoltarea Resurselor Umane a realizat un studiu in scolile cu clasele V-VIII din regiunile Centru, Nord-Est si Sud Muntenia. Studiul a avut ca si grup tinta elevii de etnie rroma. (Parasirea timpurie a scolii-cauze si efecte, 2013)
Ipotezele de lucru pentru explicarea abandonului scolar confirmate de rezultatul cercetarii au fost urmatoarele: Prima ipoteza a fost aceea ca suportul familiei este redus, deoarece scoala nu reprezinta o prioritate A doua ipoteza confirmata a fost aceea a notelor mici pe care elevii le obtineau, reprezentand cunostintele lor, dar si interesul acestora pentru scoala. O alta ipoteza este reprezentata de existenta unui mediu scolar neprietenos pentru elevii rromi.(Parasirea timpurie a scolii-cauze si efecte, 2013)


Fisiere in arhiva (1):

  • Metodologia cercetarii in asistenta sociala.docx

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Bibliografie

Berescu, Catalin; Mariana, Celac, 2006, ,,Locuirea si saracia extrema: Cazul romilor", Bucuresti, Editura Universitara Ion Mincu.
Blossfeld, Hand-Peter; Shavit,Yossi, "Persistent inequality. Changing educational attainment in thirteen countries"1993, Oxford, Editura Westview Press.
Bourdieu, Pierre; Passeron, Jean-Claude, 1977,"Reproduction in Education, Society and Culture", Londra.
Hatos, Adrian; Saveanu, Sorana, 2009, ,,Educatia si excluziunea sociala a adolescentilor din Romania", Oradea, Editura Universitatii.
Zamfir, Elena; Zamfir, Catalin, 1993, ,,Tiganii intre ignorare si ingrijorare", Bucuresti, Editura Alternative.
http://romaeducationfund.ro/wp-content/uploads/2015/03/Parasirea-timpurie-a-scolii-cauze-si-efecte-studiu-OE20132.pdf
http://www.insse.ro/cms/
http://www.isjsalaj.ro/legislatie/OMENCS_5079.pdf


Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* La pretul afisat se adauga 19% TVA, platibil in momentul achitarii abonamentului / incarcarii cartelei.

Hopa sus!