Leadership Versus Management în Resursele Umane

Referat
7/10 (1 vot)
Domeniu: Sociologie
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 9 în total
Cuvinte : 2891
Mărime: 16.86KB (arhivat)
Publicat de: Bianca Cazan
Puncte necesare: 7

Extras din referat

Cuvintele lider şi manger sunt doi termeni utilizaţi frecvent atunci când se vorbeşte despre funcţia de conducere din cadrul unei organizaţii. Conceptele de leadership şi de management sunt puternic intercorelate, adesea fiind folosite cu acelaşi sens. Multe dintre studiile referitoare la fenomenul de conducere s-au concentrat asupra caracteristicilor personale ale conducătorilor de success, continuând cu evidenţierea acţiunilor şi funcţiilor pe care le îndeplineşte un conducător. În prezent fenomenul de conducere este privit ca un proces dinamic de organizare şi coordonare a unui grup, într-un context organizational, specific pentru realizarea unor sarcini sau scopuri. Fenomenul de conducere este pus în relaţie cu exercitarea influenţei şi a puterii.

Procesele de leadership şi de management sunt incluse în fenomenul de conducere şi reflectă acţiuni şi elemente diferite, necesare în realizarea conducerii. Ele sunt două procese distincte dar în acelaşi timp complementare. Într-o companie de success ambele sisteme de acţiune sunt necesare dar amândouă au funcţii proprii şi activităţi caracteristice.

Lucrarea de faţă îşi propune să evidenţieze diferenţele dintre mangement/managerul de resurse umane şi leadership/liderul de resurse umane, demonstrând că în pofida diferenţelor dintre ele, cele două procese au şi elemente comune, aspect care facilitează interacţiunea şi amplificarea lor reciprocă în cadrul unei organizaţii. În vederea ilustrării acetui aspect am pornit de la definirea celor două concepte continuând cu analizarea funcţiilor şi a caracteristicilor fiecărui conducător în parte.

Pentru a înţelege distincţia dintre cele două procese este necesară definirea fiecărei activităţi în parte. Managementul reprezintă procesul de obţinere şi combinare a resurselor materiale, umane, financiare şi informaţionale în vederea îndeplinirii scopului organizaţiei respective. Leadership-ul este mai degrabă un proces de natură psiho-socială prin care este influenţat comportamentul subalternilor astfel încât aceştia să realizeze anumite acţiuni conform obiectivelor organizaţionale, pe care altfel nu le-ar fi iniţiat .

Managementul presupune îndeplinirea sarcinilor, eficienţă şi echilibru. În leadership este important felul în care îi poţi influenţa pe alţii să-şi dorească să îndeplinească obiectivele – este vorba despre influenţă, în primul rând. În schimb managementul constă în stabilitate, eficienţă şi homeostazie în cadrul organizaţiei. În leadership aceste obiective sunt secundare, uneori chiar eliminate. Liderii veritabili sunt esenţiali în momentele de schimbare socială şi/sau economică.

Diferenţa dintre management şi leadership decurge din modul de influenţare a salariaţilor. Managementul este înţeles numai ca o acţiune de sus în jos, se referă numai la subordonaţi şi are ca suport funcţiile managementului; leadership-ul se poate exercita în afara graniţelor şi responsabilităţilor ierarhice şi vizează toate tipurile de relaţii cu colaboratorii, cu colegii, cu managerii, cu beneficiarii etc .

Aşadar, managerul este cel care deţine puterea formală într-o organizaţie, este un conducător complex, care administrează şi coordonează resursele companiei, controlând şi optimizând tot ceea ce există. Spre deosebire de el, liderul reprezintă puterea informală, este partea vizionară a companiei, deschisă schimbării, este cel care inovează, cel care inspiră şi modelează echipa sa de lucru, ghidându-i astfel către noi direcţii.

Managerul este cel care planifică strategia companiei, cel care stabileşte obiective, cel care alocă resurse şi cel care se asigură că planul va fi respectat. Liderul începe prin a stabili o direcţie, dezvoltând o viziune asupra viitorului şi strategii de producere a schimbărilor necesare. În timp ce managerul organizează efectiv departamentele firmei sub aspectul tipurilor de activităţi necesare, căutând şi găsind oamenii potriviţi pentru ele, comunicându-le acestora planul şi delegându-i să-l îndeplinească, liderul face mai mult decât atât; el aliniază oamenii, comunică o noua direcţie acelora care pot să creeze coaliţii pentru realizarea schimbărilor necesare. Managerul se asigură de realizarea planului prin control şi rezolvarea problemelor, lucru făcut prin intermediul monitorizării permanente a rezultatelor, în timp ce liderul eficient se asigură de motivarea şi inspirarea oamenilor săi, apelând continuu la nevoi, valori şi emoţii umane fundamentale. Această motivare continuă oferă angajaţilor un oarecare sens al controlului, făcându-i să se simtă protejaţi de companie.

Privind raportul dintre management şi leadership, în literatura de specialitate s-au evidenţiat trei puncte de vedere cu privire la modul de folosire a celor două concepte.

Preview document

Leadership Versus Management în Resursele Umane - Pagina 1
Leadership Versus Management în Resursele Umane - Pagina 2
Leadership Versus Management în Resursele Umane - Pagina 3
Leadership Versus Management în Resursele Umane - Pagina 4
Leadership Versus Management în Resursele Umane - Pagina 5
Leadership Versus Management în Resursele Umane - Pagina 6
Leadership Versus Management în Resursele Umane - Pagina 7
Leadership Versus Management în Resursele Umane - Pagina 8
Leadership Versus Management în Resursele Umane - Pagina 9

Conținut arhivă zip

  • Leadership Versus Management in Resursele Umane.doc

Alții au mai descărcat și

Război informațional

Razboiul mediatic este nou aparut în marele cadru al razboaielor informationale ( razboiul informational, razboiul psihologic, razboiul electronic,...

Diagnoza Instituțională a Fenomenului Mobilității Forței de Muncă Românești în Spațiul European

Migratia internationala este un fenomen relativ nou pentru România contemporana si probabil abia perioada de dupa 1998 începe sa defineasca...

Teorii Privind Rolul mass-mediei în Societate

Lui Harol Laswell i se datoreaza schema clasica a comunicarii: "Cine ?; Ce spune ?; Prin ce canal ?; Cui ?; Cu ce efect ?" , reductibila la...

Cuba

Cuba este o tara formata dintr-o singura insula mica cu suprafata de 110,860 Km² situat între marea Caribica si Ocenul Atlantic. Climatul tarii...

Legea de stat și recunoașterea proprietății în România rurală

Titlurile de proprietate iau diferite forme de la cele legitime la cele nelegitime.De exemplu , in legea engleza detinerea de drepturi de...

Teoria Schimbului

Teoria schimbului reprezinta tranzactionarea muncii,resurselor si serviciilor,sau chiar a persoanelor si cuvintelor in societate. Karl...

Te-ar putea interesa și

Pregătirea Negocierii

INTRODUCERE În cele trei semestre de studiu în cadrul programului de masterat online „Business în turism” am aprofundat diferite domenii ale...

Leadership. leadership-ul activităților economice

INTRODUCERE Lucrarea de faţă îşi propune să trateze problematica leadership-ului în contextul activităţilor economice actuale, să surprindă...

Managementul Resurselor Umane

Motto: “Păstrez şase slujitori cinstiţi Ei m-au învăţat tot ceea ce ştiu; Numele lor sunt Ce şi De ce şi Când Şi Cum şi Unde şi Cine. ”...

Introducere în Leadership

Leadership-ul, unul dintre elementele cele mai frecvent examinate şi actuale ale managementului, comportă o mare varietate de abordări....

Leadership

1. Leadership Leadership- ul este prezentat de specialiştii americani ca fiind abilitatea unui manager de a obţine implicarea afectivă a unor...

Leadershipul din Firmele Românești

Leadershipul este un concept extrem de controversat ca natură şi caracterizare. De-a lungul timpului s-a bucurat de o gamă foarte variată de...

Leadership

LEADERSHIP elemente generale - Conceptul de leadership - Leadership versus Management - Rolurile leaderilor - Satisfacţia şi insatisfacţia...

Ai nevoie de altceva?