Interculturalitate

Extras din referat Cum descarc?

Prezentarea unor aspecte comparative privind educatia interculturala realizata in unele tari situate pe diferite continente ale lumii, pe baza unor studii si cercetari realizate la initiativa Biroului International pentru Educatie, evidentiaza noi probleme, complexe si dificile, cu care se confrunta statele respective in ceea ce priveste acest domeniu. Alte probleme abordate, privite prin prisma pregatirii viitorilor profesori pentru scolile primare sau gimnazii cu predare in limba minoritatilor etnice, reliefeaza dorinta statelor de a fundamenta legislativ educatia interculturala, de a dezvolta politici prin care interculturalitatea sa patrunda si sa influenteze populatia indiferent de etnie, religie, rasa sau nationalitate.
Constientizarea existentei acestor probleme, la inceputul secolului nostru, ne arata suficient de argumentat ca s-au parcurs pasi importanti in formarea unor cunostinte si atitudini specifice comportamentului deschis valorilor culturale si diversitatii acestora, dar ca este inca mult de asteptat pentru ca educatia interculturala sa fie eficienta si sa produca oameni si un mediu in care toleranta, respectul pentru celalalt, descoperirea aproapelui sa devina note obisnuite ale felului de a gandi, a fi si a face.
Analiza situatiei educatiei interculturale, ca parte a curriculum-ului general pentru profesionalizarea didactica, in diferite tari ale lumii, ne arata aspecte relevante din perspectiva diversitatii culturale si lingvistice a caror nota comuna evidentiaza faptul ca problematica interculturalitatii nu este perceputa la acelasi nivel de prioritate. Toate aceste idei si multe alte concluzii pot fi elaborate dupa ce vor fi parcurse paginile urmatoare, in care voi aborda prezenta educatiei interculturale in diferite spatii nationale, geografice, politice si educationale.
1. POLONIA - DESCHIDERI INTERCULTURALE
In Polonia cunostintele in ceea ce priveste educatia interculturala sunt caracterizate de Andrzej Janowski ca fiind destul de sumare, iar aceasta este apreciata ca se desfasoara inca insuficient .
Polonia este o tara omogena, cu aproximativ 3-4% populatie minoritara alcatuita din germani, bielorusi, ucraineni, lituanieni, slovaci, romani, romanici (rromi) si evrei. Cererea de profesori care predau in limbile minoritatilor este redusa, aceasta fiind direct proportionala cu numarul populatiei minoritare respective. Sunt peste 200 de profesori care predau in limbile minoritatilor, din cei peste 600.000 de profesori cuprinsi in sistemul educational polonez si peste 170 de scoli ale minoritatilor nationale in care invata peste 12.000 de elevi si 14.000 de studenti. Exista o justificare a numarului redus de profesori si de scoli pentru minoritati, data de urmarile politicii statului polonez care, inainte de 1989, a imprastiat populatia minoritara in anumite zone ale Poloniei, deci nu exista prea multe localitati cu minoritati grupate intr-un numar mare .
Nici un colegiu sau universitate din Polonia nu pregatea invatatori pentru minoritati, deoarece numarul scolilor pentru elevi minoritari era foarte mic, iar acestia puteau fi absolventi de limba si literatura minoritatilor sau absolventi de institutii care pregatesc invatatori pentru scolile poloneze. Se avea in vedere ca cei din urma cunosc limba materna a minoritatii din care fac parte si ca si-o vor perfectiona intr-o asociatie a profesorilor de limbi minoritare sau prin practica intr-o regiune unde acea limba este vorbita.
Desi germanii constituie cea mai mare minoritate din Polonia, numarand 350.000-450.000 de oameni, autoritatile poloneze, inainte de schimbarile politice din 1989, nu-i recunosteau ca germani, ci ca indigeni, facand eforturi pentru a-i repoloniza in loc sa le recunoasca drepturile de minoritate nationala. Sistemul educational din regiunea in care traiau germanii, nici macar nu le permitea invatarea limbii germane ca limba straina. Desi dupa 1989 unii dintre cetatenii polonezi s-au declarat germani, ei nu puteau vorbi aceasta limba deoarece nu au avut pe nimeni sa-i invete intr-o scoala cu predare in limba germana. Dupa introducerea unor cursuri de limba germana, s-a trecut la infiintarea unor scoli cu predare in aceasta limba. S-a inceput acest proces prin infiintarea unui Colegiu de studii germane si a unui Departament in cadrul scolii postliceale pedagogice din Opole, proces ce se continua si astazi.
Avand limba diferita si un model cultural rural imbinate cu religia ortodoxa, diferita de cea catolica a polonezilor, bielorusii, chiar daca reprezinta o comunitate insemnata, ai unele probleme cu identificarea comunitatii lor. Aceasti minoritate se crede polonizata, chiar daca autoritatile nu au lua astfel de masuri. De fapt polonizarea are loc, in principal, odata cu abandonarea traditiilor bieloruse, prin mutarea din mediul rural in cel urban, unde tinerii bielorusi se pierd in comunitatea poloneza.


Fisiere in arhiva (1):

  • Interculturalitate.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* La pretul afisat se adauga 19% TVA, platibil in momentul achitarii abonamentului / incarcarii cartelei.

Hopa sus!