Tinerii care implinesc varsta de iesire din sistemul de protectie reprezinta unul din grupurile cele mai problematice si vulnerabile din Romania. Realitatea atesta faptul ca nu exista inca suficiente solutii la indemana specialistilor pentru a oferi o protectie reala acestui grup. In esenta, grupul ramane o problema dificila, in primul rand datorita insuficientei masurilor de sprijin real in momentul parasirii institutiei, acest lucru cumulandu-se problemelor deja create de institutionalizare si vulnerabilitatilor membrilor sai. Vulnerabilitatea grupului creste o data cu iesirea din institutie, data fiind lipsa de solutii viabile pentru tinerii institutionalizati. Grupul are o rata mare de esec in ceea ce priveste insertia sociala. Din aceasta cauza, grupul genereaza probleme sociale crescande, furnizand clienti sistemului de ingrijire a adultilor, penitenciarelor, retelelor de trafic si prostitutie. Una din principalele si cele mai importante probleme pe care tinerii care parasesc sistemul de asistenta sociala le au sunt legate de nivelul ridicat de dependenta pe care acestia il au fata de sistemul de protectie sociala. Acest grup tinta s-a dovedit a fi mai mereu in cautarea unui ajutor exterior, fie ca este vorba de institutiile statului, fie ca este vorba de organizatii non-profit de profil, negasindu-si resursele interne necesare pentru o integrare sanatoasa si de durata in sistemul social. Alte probleme, pe care tinerii, care sunt externati din centrele de plasament sau cele rezidentiale le au, sunt legate de lipsa de perseverenta si continuitate in procesul de integrare sociala, acestia manifestand o toleranta foarte mica la stres si la efortul indelungat pe care trebuie sa il faca pentru a se integra social, pentru a-si gasi si pastra un loc de munca care sa le aduca venituri permanente devenind independenti in traiul de zi cu zi. Insa, nu numai lipsa lor de continuitate in cautarea si pastrarea unui loc de munca platit este o problema ci intervine si problema tipului de locuri de munca obtinute de catre acestia, fiind lipsiti de experienta si neavand o calificare anume, acest aspect fiind din nou o piedica in castigarea independentei dorite. Este o etapa a vietii dificila pentru orice tanar, dar cu atat mai dificila pentru cei care au beneficiat pana la aceasta varsta de o protectie si raman fara nici un sprijin. Sunt mai multe motive pentru care sunt expusi marginalizarii, si anume: - intampina greutati la angajare, fiind expusi somajului; - sunt expusi vagabondajului si delincventei; - nu au o locuinta si nici posibilitati de inchiriere sau de cumparare; - cad adesea victime ale criminalitatii, consumului de droguri, exploatarii sexuale; - nu au familie care sa ii sprijine si nici mijloace proprii de subzistenta. Cea mai mare problema pe care o intampina acesti tineri este gasirea unei locuinte si a unui loc de munca care sa le permita inceputul unui trai independent. Cadrul legislativ In ceea ce priveste tinerii care parasesc centrele de plasament si sunt in dificultate, au fost adoptate o serie de acte normative care in mod direct sau indirect fac referire la modul in care statul, prin institutiile sale poate interveni sau sprijini integrarea socio- profesionala. Astfel, conform legii nr.272/2004 privind protectia si promovarea drepturilor copiilor, protectia speciala se acorda la cerere, tanarului care isi continua studiile intr-o forma de invatamant la zi, pana la varsta de 26 de ani (prin Hotararea emisa de Comisia pentru Protectia Copilului sau Sentinta Civila dupa caz). Tanarul care a dobandit capacitatea deplina de exercitiu si a beneficiat de o masura de protectie speciala, dar care nu isi continua studiile, fiind confruntat cu riscul excluderii sociale, beneficiaza la cerere, pe o perioada de pana la 2 ani, de protectie speciala, in scopul facilitarii integrarii sale in societate. In cazul in care se face dovada ca tanarului i s-au oferit un loc de munca si/sau locuinta, iar acesta le-a refuzat ori le-a pierdut din motive imputabile lui, cele prezentate mai sus nu mai sunt aplicabile.
- ,,Manual de bune practici in asistenta sociala comunitara", Material elaborat de catre World Vision Romania - Biroul Iasi in cadrul proiectului " Formarea lucratorilor sociali din mediul rural", 2012 - ,,Manual de proceduri privind insertia socio-profesionala a tinerilor care parasesc sistemul de protectie a copilului", Hope and Homes for Children Romania, Salvati Copiii, Romania- Bucuresti: Europrint, 2006 - Comisia Europeana, Europa 2020 - ,,O strategie europeana pentru o crestere inteligenta, ecologica si favorabila incluziunii", 2010, disponibil online la http://ec.europa.eu/eu2020/index_en.htm. - Ghebuta, A., Tuduri, R., 2010, ,,Abilitati de viata - resurse active- ghid pentru formatori", Casa de Editura Venus, Iasi, p.13-21 - Hotararea nr. 669/2006 privind aprobarea Strategiei nationale de incluziune sociala a tinerilor care parasesc sistemul de protectie a copilului - postinstitutionalizati-pe-piata-muncii/ - Muga, M.(coord.), 2005, ,,Studiu privind situatia tinerilor ce parasesc sistemul de protectie a copilului'', Editura Institutul National de cercetare stiintifica in domeniul muncii si protectiei sociale, Bucuresti - Onica-Chipea, Lavinia, Stanciu, Simona si Chipea, Floare, ,,Efectele institutionalizarii asupra copiilor din Romania", Universitatea din Oradea, Romania - Tanase, I., Suciu, A.M., Iosifescu, A., ,,Tinerii in Romania: demersuri de incluziune sociala. Perspective asupra politicilor de ocupare pentru tineri", Bucuresti, 2011
După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).