Grupul social, grupul formal și informal și metodele de cunoaștere a acestora

Referat
8/10 (1 vot)
Domeniu: Sociologie
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 26 în total
Cuvinte : 11211
Mărime: 49.99KB (arhivat)
Publicat de: Angel Cosma
Puncte necesare: 8

Cuprins

  1. 1. Teorii despre grup
  2. 1.1 Teoria lui Gustave Le Bon
  3. 1.2 Teoria lui Herbert Blumer
  4. 1.3 Teoria lui Ralph Turner
  5. 1.4 Teoria lui James Devies
  6. 1.5 Teoria lui Serge Moscovici
  7. 2. Grupurile sociale
  8. 2.1 Delimitari conceptuale
  9. 2.2 Grupul formal
  10. 2.3 Grupul informal
  11. 3. Metode si tehnici de cunoastere a grupuil social
  12. 4. Concluzii
  13. 5. Bibliografie
  14. 6. Anexe

Extras din referat

1. Teorii despre grup

1.1 Teoria lui Gustave Le Bon

Gustave Le Bon este cel care pune bazele teoriei despre comportamentul colectiv prin aparitia in 1895 a lucrarii “Psihologia multimilor”. Teoria sa despre comportamentul social se poate explica cel mai bine printr-un enunt de tip cauzal stimul – contagiune. Pentru a intelege mai bine trebuie sa pornim de la definitia data de autor multimilor: “Multimea este o reuniune de indivizi oarecare, indiferent de nationalitate, profesie sau sex, indiferent de imprejurari care ii aduna impreuna”. Inca de la aceasta definitie se poate intui cu usurinta conceptia lui Gustave Le Bon despre comportamentul multimilor pentru ca o astfel de reuniune cat se poate de eterogena nu va fi foarte greu de stapanit si dirijat.

Intr-o astfel de comunitate, spune autorul, personalitatea constienta dispare formandu-se un “suflet colectiv” cu prezinta trasaturi distincte. In aceste conditii se poate pune problema caracteristicilor unei astfel de multime de vreme ce ea este alcatuita din mai multi indivizi care isi pierd in mare masura constiinta de sine. Membrii unei astfel de comunitati se supun Legii unitatii mentale a multimilor, care spune ca toti indivizii din grup au tendinta de a-si ignora propriile sisteme de valori si incep sa se ghideze exclusiv dupa normele gruplui respectiv.

O astfel de multime are cateva caracteristici care o definesc. In primul rand intre mebrii care o alcatuiesc are loc o uniformizare a reactiilor (Legea uniformizarii actiunilor). Membrii grupului au un sentiment de siguranta in interiorul maselor. Masele dupa cum spune Gustave Le Bon sun impulsive versatile si iritabile. Cu alte cuvinte masele pot trece intr-un moment de la o stare, o emotie la una total opusa fara a avea vreo explicatie foarte pertinenta pentru aceasta, iar prin faptul ca sunt impulsive se poate explica si atitudinea lor profund irascibila. De asemenea masele sunt foarte credule datorita faptului ca anumite sentimente le pot fi foarte usor induse. Aceasta caracteristica este valabila atat in cazul maselor mari de oameni cat si in cazul celor alcatuite dintr-un numar mai mic de indivizi, deoarece nu este nevoie de un numar mare de oameni intr-un grup pentru ca faptele reale sa fie inlocuite in constiinta grupului respectiv de halucinatii, reprezentari care sa se potrivesca cu sistemul grupului. Sentimentele multimilor sunt foarte simple si nu de multe ori exagerate. Violenta unor astfel de sentimente este de cele mai multe ori foarte mare din cauza lipsei de responsabilitate la nivelul individual. Astfel grupul este intolerant autoritar si de cele mai multe ori conservator in convingerile sale; autoritarismul si intoleranta avand grade diferite in functie de rasa, religie, sex etc. Nu in ultimul rand moralitatea multimilor este in general redusa. Cu toate acestea multimile sunt capabile sa faca si acte de sacrificiu, mai mari decat cele pe care le-ar putea face un individ izolat dar in general aceste acte nu sunt rezultatul unui proces evaluativ personal, ci a impulsivitatii si al sentimentului de siguranta pe care il da grupul.

Din cele pe care le-am mentionat in paragrafele anterioare putem trage concluzia ca din punctul de vedere al lui Gustave le Bon maselele sunt o forma de organizare sociala care suporta foarte multe critici, iar pe cea mai mare si cea mai importanta le-o aduce el insusi. In momentul in care masele au puterea intervine haosul din cauza dezorganizarii interioare pe care ele insele sunt cladite.

Cu toate ca nu putem critica punctul de vedere al acestui autor putem totusi sa facem cateva observatii cu privire la cele pe care le afirma. Trebuie sa spunem in primul definitita pe care o da Gustave Le Bon multimilor este mult prea generala si de aici se pot ivi multe probleme, pentru ca o multime nu poate fi constituita doar din indivizi care se aseama in principal prin scopul comun pe care il au si difera din punct de vedere al convingerilor politice, sex, rasa, religie.

Putem oferi un exemplu in sprijinul afirmatiei ca definitia lui Le Bon este incompleta. Sa luam drept caz de lucru o miscarea ecologista de lupta impotriva poluarii cu deseuri radioactive rezultate din procesele de fusiune nucleara ce au loc la centrala nucleara de la Cernavoda. Membrii acestei organizatii desi diferiti au un scop comun: militeza pentru inchiderea centralei nucleare pentru ca ea polueaza mediul. Exista insa un grup de cativa indivizi care desi sunt membrii activi in aceasa organizatie ei au un scop ascuns si anume sa inchida centrala nu pentru ca polueaza ci pentru ca exploatarea miniera din localitatea X de unde se extrage uraniul ii ameninta ca s-a gasit un nou zacamant pe pasunile care le apartin, motiv pentru care ei vor fi deposedati. Ei vor sa inchida centrala nucleara penru ca astfel nu vor mai fi desproprietariti si nu din considerente ecologice. In concluzie criteriul scopului comun este incomplet in definitia data pentu ca int-o masa de oameni unii pot avea scopuri diferite insa cel mai important toti au motivatii diferite.

De asemenea, este discutabil punctul de vedere al autorului conform caruia un lider carismatic poate determina masele sa actioneze hipnotic, ignorandu-si astfel propriile convingeri. Este adevarat ca din varii motive intr-o masa de oameni fiecare individ se comporta diferit decat ar face-o in mod izolat, dar ese greu de crezut ca un om poate fi manipulat fara ca el sa mai fie raspunzator de actiunile sale. Actiunile fiecaruia dintre oameni poarta in permanenta amprenta individualitatii si a propriului sistem de reprezentare, a convingerilor si a credintelor personale.

Cu toate acestea nu trebuie sa trecem cu vederea importanta si valoarea lucrararii “Psihologia multimilor” a lui Gustave Le Bon care pune piatra de temelie in explicarea comportamentului social.

1.2 Teoria lui Herbert Blumer

O perspectiva diferita asupra copmprtamentului social ne este oferita de catre Herbert Blumer (1900 – 1972) care transforma contagiunea mentala despre care vorbea Le Bon in contagiune comportamentala. In acest sens el propune o noua teorie: Teoria reactiilor circulare.

Aplicand modelul lui Blumer la realitatea inconjuratoare putem oferi un caz pentru a exemplifica mai bine teoria autorului. Sa presupunem ca la un moment dat intr-o rezerva de spital se gasesc mai multi pacienti internati, dintre acestia unul dintre ei urmeaza a suporta o interventie chirurgicala peste un scurt timp. Acest pacient este linistit in ceea ce priveste reusita operatiei pentru ca medicul in cauza ii inspira incredere, cu toate acestea el discuta cu colegii de rezerva cu privire la practicile medicale. Unul dintre ceilalti pacienti ii marturiseste ca este nelinistit de faptul ca medicii nu mai sunt atenti asa cum obisnuiau sa fie, oferindu-i cateva exemple de neatentie a cadrelor medicale. Din acest motiv pacientul care urmeaza sa fie operat se impacienteaza si ii comunica interlocutorului sau nelinistea sa. Astfel ambii si-au schimbat comportamentle unul in functie de celalalt.

Extrapoland, putem spune ca pe acelasi principiu intervin si schimbarile de comportament in cadrul unor grupuri. Membrii grupurilor interactioneaza si astfel isi schimba permanent reactiile unul in functie de celalalt, odata facuta o schimbare la nivelul comportamentului individual ea este observata de catre ceilalti si pentru ca ineractiunea nu inceteaza la nivelul grupului ceilalti isi vor adapta, la randul lor comportamentele. Deci se poate trage concluzia ca acest fenomen de contagiune comportamentala este un fenomen ciclic. In aceste conditii putem afirma ca intr-un grup este aproape imposibil sa determinam cu exactitate comportamentele fiecarui individ ca urmare a permanentelor schimbari la care se supune acesta.

Preview document

Grupul social, grupul formal și informal și metodele de cunoaștere a acestora - Pagina 1
Grupul social, grupul formal și informal și metodele de cunoaștere a acestora - Pagina 2
Grupul social, grupul formal și informal și metodele de cunoaștere a acestora - Pagina 3
Grupul social, grupul formal și informal și metodele de cunoaștere a acestora - Pagina 4
Grupul social, grupul formal și informal și metodele de cunoaștere a acestora - Pagina 5
Grupul social, grupul formal și informal și metodele de cunoaștere a acestora - Pagina 6
Grupul social, grupul formal și informal și metodele de cunoaștere a acestora - Pagina 7
Grupul social, grupul formal și informal și metodele de cunoaștere a acestora - Pagina 8
Grupul social, grupul formal și informal și metodele de cunoaștere a acestora - Pagina 9
Grupul social, grupul formal și informal și metodele de cunoaștere a acestora - Pagina 10
Grupul social, grupul formal și informal și metodele de cunoaștere a acestora - Pagina 11
Grupul social, grupul formal și informal și metodele de cunoaștere a acestora - Pagina 12
Grupul social, grupul formal și informal și metodele de cunoaștere a acestora - Pagina 13
Grupul social, grupul formal și informal și metodele de cunoaștere a acestora - Pagina 14
Grupul social, grupul formal și informal și metodele de cunoaștere a acestora - Pagina 15
Grupul social, grupul formal și informal și metodele de cunoaștere a acestora - Pagina 16
Grupul social, grupul formal și informal și metodele de cunoaștere a acestora - Pagina 17
Grupul social, grupul formal și informal și metodele de cunoaștere a acestora - Pagina 18
Grupul social, grupul formal și informal și metodele de cunoaștere a acestora - Pagina 19
Grupul social, grupul formal și informal și metodele de cunoaștere a acestora - Pagina 20
Grupul social, grupul formal și informal și metodele de cunoaștere a acestora - Pagina 21
Grupul social, grupul formal și informal și metodele de cunoaștere a acestora - Pagina 22
Grupul social, grupul formal și informal și metodele de cunoaștere a acestora - Pagina 23
Grupul social, grupul formal și informal și metodele de cunoaștere a acestora - Pagina 24
Grupul social, grupul formal și informal și metodele de cunoaștere a acestora - Pagina 25
Grupul social, grupul formal și informal și metodele de cunoaștere a acestora - Pagina 26

Conținut arhivă zip

  • Grupul Social, Grupul Formal si Informal si Metodele de Cunoastere a Acestora.doc

Alții au mai descărcat și

Femeia între tradiție și modern - organizarea vieții profesionale și a celei de familie

INTRODUCERE În cercetări de sociologie a familiei stăruie încă întrebarea de ce în unele ţări este încă greu pentru femei să îmbine în mod...

Analiza evoluției fenomenelor demografice - natalitate, fertilitate, mortalitate infantilă

Introducere Sănătatea este un sector prioritar în procesul de aderare a României la UE. În ultimii ani, Autorităţile Locale au devenit...

Interactionismul Simbolic

Introducere „Principiul pe care l-am considerat fundamental in organizarea sociala umana este cel al comunicarii, care implica o participare cu...

Despre structura socială - instituții, status, grupuri, organizații și rol social

Ce este sociologia? „Sociologia este studiul vieții sociale umane,a grupurilor și societăților. Este un demers îndrăzneț și de mare...

Diagnoza Instituțională a Fenomenului Mobilității Forței de Muncă Românești în Spațiul European

Migratia internationala este un fenomen relativ nou pentru România contemporana si probabil abia perioada de dupa 1998 începe sa defineasca...

Teorii Privind Rolul mass-mediei în Societate

Lui Harol Laswell i se datoreaza schema clasica a comunicarii: "Cine ?; Ce spune ?; Prin ce canal ?; Cui ?; Cu ce efect ?" , reductibila la...

Cuba

Cuba este o tara formata dintr-o singura insula mica cu suprafata de 110,860 Km² situat între marea Caribica si Ocenul Atlantic. Climatul tarii...

Legea de stat și recunoașterea proprietății în România rurală

Titlurile de proprietate iau diferite forme de la cele legitime la cele nelegitime.De exemplu , in legea engleza detinerea de drepturi de...

Te-ar putea interesa și

Trăsăturile clasei de elevi ca grup social - Sintalitatea

INTRODUCERE Învăţarea eficientă are următoarele caracteristici: este întotdeauna secvenţială şi contextualizată, este un proces individual chiar...

Comportamentul Deviant la Adolescenți

PARTEA I. CADRUL TEORETIC AL CERCETĂRII Motto: „Copilul nu face decât să-şi creeze, să-şi educe şi să-şi perfecţioneze propriul spirit....

Modalități de optimizare a relațiilor interpersonale din clasele de elevi

nevoia de afiliere, de altul, nevoia de participare, nevoia de protecție, de securitate. Grupul - clasă se perpetuează de- a lungul câtorva ani de...

Metode de cunoaștere a colectivului de elevi

1. Colectivul de elevi 1.1 Definitia si notele definitorii ale colectivului de elevi Referitor la notiunea de colectiv literatura de specialitate...

Plan de Acțiune pentru o Mai Bună Cunoaștere a Procesului de Formare a Grupului Informal în Școală

Plan de acţiune pentru o mai bună cunoaştere a procesului de formare a grupului informal în şcoală. 1. Grupul informal Structura informală se...

Psihologie socială

1.Obiectul si problematica psihologiei sociale : definitie, caracterizare generala, importanta, evolutie istorica, principalele problem abordate in...

Curs Sociologie

1.4.1 Perspectiva evolutionista a fost prima formulata în sociologie, fiind fundamentata în special pe lucrarile lui Auguste Comte si Herbert...

Sociologie

Capitolul I SOCIOLOGIA  TEORIA GENERALA A VIETII SOCIALE, STIINTA DESPRE SOCIETATE SI OM Sociologia, mai mult decât alte domenii de cunoastere...

Ai nevoie de altceva?